پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 463437 تاریخ : 1398/02/08-14:18:31
,11,
آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مبتنی بر تغییرات اقلیمی تدوین می‌شود

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مبتنی بر تغییرات اقلیمی تدوین می‌شود

محمد شکرچی‌زاده با تاکید بر اینکه ضرروت دارد تا تغییر انگاره ای در موضوع مدیریت دارایی‌های عمومی انجام شود، گفت: بازنگری در آیین نامه ها و دستورالعمل های مبتنی بر تغییرات اقلیمی، ایجا کمیته مستندسازی سیلاب و همچنین تقویت کمیته سیلاب در وزارت راه و شهرسازی از اهم برنامه هایی است که باید موردتوجه قرار بگیرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، محمد شکرچی زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در نشست تخصصی درس‌هایی از سیل‌های اخیر در حوزه راه، ساختمان و شهرسازی، اعلام کرد: سامانه‌های بارشی از روزهای آخر سال 97 در کشور شروع شد و به مرور با آغاز سال، برخی از استان‌های کشور را در بر گرفت و سیلاب اخیر را در کشور رقم زد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه سیلاب اخیر از یکسو تالاب‌ها و برخی از دشت‌ها را فعال کرد و از سوی دیگر تخریب‌های گسترده‌ای در کشور ایجاد کرد، افزود: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بر اساس وظایف خود و به واسطه دستور وزیر راه و شهرسازی اقدامات همه جانبه ای را برای مستند کردن و اعزام کارشناسان برای ارزیابی اثرات سیل به نقاط سیل زده اعزام کرد.

شکرچی‌زاده تصریح کرد: آنچه در نشست تخصصی درس هایی از سیل های اخیر در حوزه راه، ساختمان و شهرسازی انجام می شود حاصل تلاش همه جانبه همکاران مرکز به همراه متخصصان است تا نهایت بتوانیم مستندسازی از رخداد سیل داشته باشیم.

وی با اعلام اینکه با دستور رییس جمهور کمیته ملی سیلاب مستندسازی را انجام می دهد، خاطرنشان کرد: سیل فرصت بی بدیلی برای محققان و کارشناسان فراهم کرد و ساخته های مهندسان در ساخت  ابنیه، پل سازی، سدسازی و ساختمان سازی و شهرسازی به بوته امتحان گذاشته شد، هم اکنون فرصت مناسبی برای ارزیابی عملکرد مهندسان در حوزه های گوناگون است.

وی میزان تخریب ها در سیل اخیر گسترده عنوان کرد و به آماری که توسط وزیر راه و شهرسازی بارها اعلام شد، اشاره کرد. شکرچی زاده اعلام کرد: نتایج ارزیابی های موید این مطلب است که نیاز است تا در بخش ابنیه از رویکرد استانی به رویکرد حوضه آبریز تغییر صورت بگیرد، زیرا مدیریت استانی جوابگوی نیازهای کشور در زمان بروز مخاطرات نیست.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بر بازگشت دوره سیلاب ها اشاره کرد و گفت: مدیریت سیلاب در زمینه ایجاد راه آهن باید تغییر یابد زیرا ایجاد راه آهن بر اساس ارزیابی های ریسک و پهنه بندی ریسک سیلاب ها  انجام می شود. همچنین در بخش ژئوتکنیک نیز نیازمند ایجاد یک بانک زمین لغزش هستیم تا نقاط پهنه های ناپایدار در آن شناسایی شود.

این مقام مسئول بر رعایت حریم رود دره ها، گسل‌ها و رودخانه‌ها و عدم ساخت و ساز در آنها تاکید کرد و گفت: به دلیل بی توجهی به حریم رودخانه ها، شاهد تسریع لغزش در برخی از مناطق کشور بوده ایم. در عین حال، برداشت بی رویه شن و ماسه از بستر رودخانه ها به ناپایدار کردن رودها منجر شده است.

شکرچی زاده بر ضرورت تهیه و تدوین آیین نامه مقاوم سازی سازه ها در برابر سیلاب ها اشاره کرد و افزود: هم اکنون بسیاری از شهرهای کشور در معرض آسیب های ناشی از سیل قرار دارند. این در حالی است که شهرهای باستانی کشور در برابر مخاطرات سیل در امان مانده اند این امر نشان دهنده آن است که نیاکان ما به موضوع سیل توجه داشتند. بسیاری از پل‌هایی که قدیمی‌تر هستند از سیلاب در امان مانده‌اند و این نشان دهنده عملکرد بهتر گذشتگان است.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین تقویت کمیته سیلاب در وزارت راه و شهرسازی و ایجاد کمیته مستندسازی سیلاب را از موارد مهم برشمرد و گفت: آیین نامه ها و دستورالعمل های مبتنی بر تغییرات اقلیمی بازنگری می شود. در عین حال کمتیه فنی ارزیابی سیلاب در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده است ولی باید برای روش ها و زیرساخت ها تقویت شود.

وی در ادامه بر ضرورت تغییر انگاره در مدیریت دارایی های عمومی تاکید کرد و گفت: ارزش داریی های عمومی و زیر ساخت‌هایی همچون پل، راه‌آهن بالغ بر هزار بیلیون تومان است که این سرمایه عظیمی است که بر اساس یک بررسی لازم است که سالانه یک درصد از این میزان ارزش صرف جلوگیری از سیلاب‌ها شود، ولی آسیب‌های اخیر ناشی از سیل نشان داد که باید دو درصد از این میزان برای مقابله با حوادث ناشی از سیل هزینه شود.

شکرچی‌زاده همچنین با اشاره به اینکه 97 درصد از بیمارستان‌های کشور تاب‌آوری لازم را ندارند، در این باره خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد که به جای ساخت بیمارستان‌های جدید نسبت به مقاوم‌سازی بیمارستان‌های موجود در کشور اقدام شود.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر در دانشگاه‌ها ما به مهندسان آموزش کمتری برای مقاوم سازی ارائه می‌دهیم، در حالی که باید به جای هدایت مهندسان به سمت ساخت و سازهای جدید آنها را به سمت مقاوم‌سازی سازه‌های موجود هدایت کنیم.

وی سیل را یک رخداد گسترده و پرتکرار و آسیب‌زننده توصیف کرد و یادآور شد: در مخاطراتی همچون زلزله زمانی که یک زلزله با بزرگای زیاد در منطقه‌ای رخ می‌دهد، ده‌ها سال طول می‌کشد تا انرژی زمین مجدداً متمرکز شود، ولی در سیل ما همواره باید انتظار رخ دادن آن را داشته باشیم، به گونه‌ای که باید انتظار داشت در سال‌های آتی سیل‌هایی با شدت بیشتر رخ دهد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 239
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران