پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 448290 تاریخ : 1397/11/17-10:41:05
,12,17,
ایران دریک قدمی کلید برق عراق/حمایت دولت لازمه حضور موفق بخش‌خصوصی

ایران دریک قدمی کلید برق عراق/حمایت دولت لازمه حضور موفق بخش‌خصوصی

وزیر برق عراق امروز وارد تهران می شود تا ضمن بازدید از تاسیسات برقی ایران درباره چگونگی حضور شرکت های ایرانی و روش انتقال مالی آنها با همتای ایرانی خود گفتگو کند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، امروز عصر ساختمان شیشه ای وزارت نیرو میزبان لوی خطیب، وزیر برق عراق خواهد بود. کشوری که تازه از میدان جنگ با داعش رسته و زیر ساخت های آن آسیب جدی دیده است. بخش مهمی از این زیرساخت ها مربوط به حوزه برق است که علاوه بر تامین نیاز بخش خانگی، کلید توسعه صنعتی و رونق اقتصادی عراق را در دست دارد. بنابراین بازسازی و توسعه آن در صدر اولویت‌های مقامات این کشور قرار دارد. 

طبق آخرین آمار رسمی 82 درصد برق عراق، از گاز تامین می‌شود که این رقم در سال 2027 میلادی به 84 درصد خواهد رسید. عراق طی دو سال آینده سه نیروگاه جدید را به مدار خواهد آورد که به دلیل عدم تامین گاز مورد نیاز آن، به سمت جمع آوری گازهای همراه از میادین نفتی خود رفته است تا پس از پایان یافتن قرارداد خود با ایران، از این منابع بهره ببرد.

برآیند وضعیت صنعت برق عراق نشان از وابستگی بی چون و چرای این کشور به گاز ایران برای تامین برق و توانایی ایرانی ها در حوزه ساخت و توسعه صنعت نیروگاهی این کشور دارد.

چندی پیش رضا اردکانیان، وزیر نیرو به همراه نمایندگانی از بخش خصوصی صنعت برق به عراق سفر و با وزیر برق این کشور دیدار و گفتگو کرد.

در نتیجه این سفر قرار شد تا ایران برای حضور در صنعت برق عراق آستین بالا زده و برای بازسازی و توسعه نیروگاهی و بازسازی شبکه توزیع و انتقال برق دست به کار شوند. در این میان نقش دولت به عنوان حامی بخش خصوصی داخلی برای فعالیت در بازار برق عراق و موفقیت در برابر رقبای خود ضروری است.البته نکته قابل توجهی که در این میان باید به آن توجه داشت محدودیت های ایجاد شده برای نظام بانکی ایران در نتیجه تحریم ها است که نقل و انتقالات مالی را با مشکل رو به رو کرده است.

همایون حائری، معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو در این باره گفت:روش های انتقال پول حاصل از سرمایه گذاری یا هزینه کرد ها در مذاکره امروز عصر با وزیر برق عراق مورد بررسی قرار می گیرد.

لزوم حمایت دولت از بخش خصوصی

پیام باقری، نایب رییس سندیکای برق ایران ، سفر وزیر نیرو به عراق و دیدار با وزیر برق این کشور با هدف ریل گذاری مناسب برای حضور بخش خصوصی واقعی در صنعت برق عراق را مصداق حمایت دولتی دانست و گفت: طی سفر وزیر نیرو به عراق که به عنوان نماینده بخش خصوصی وی را همراهی می کردم توافقاتی در حوزه برق شکل گرفت که در قالب یک پروتکل تنظیم شد و بازتاب رسانه ای زیادی در عراق داشت.

وی افزود:در حقیقت سفر وزیر برق عراق به ایران که با بازدید از بخش های مختلف صنعت برق همراه خواهد بود در پی سفر وزیر نیروی ایران است.در سفر وزیر برق عراق، با همکاری سندیکای برق ایران و وزارت نیرو، توانمندی های داخلی ایران ارزیابی شده و برای اجرای شدن بندهای این توافقنامه اقدامات لازم انجام می شود.

رییس کمیته توسعه صادرات سندیکای برق ایران با تاکید بر اینکه بخش خصوصی داخلی ایران توانایی ورود به تمام حوزه‌های تولید و تامین تجهیزات برق و همچنین صادرات خدمات فنی و مهندسی را دارد، ادامه داد: دولت می تواند با ارائه ضمانت نامه های بانکی تضامین لازم برای سرمایه گذاری در کشور ثانویه را فراهم کند.

مشکل تبادلات بانکی قابل حل است

نائب رییس سندیکای برق ایران گفت: از سویی دیگر انتقال درآمدها و هزینه ها بین دو کشور به دلیل تحریم ها با مشکل روبه رو خواهد بود که بانک مرکزی می تواند برای یافتن راهکاری جهت حل این مشکل وارد عمل شود.

طبق گفته این فعال بخش خصوصی، می توانیم از درآمد حاصل از صادرات گاز که در عراق وجود دارد ، استفاده کرده و معادل آن را داخل ایران پرداخت کنیم.امری رایج که در گذشته نیز تجربه شده است. البته استفاده از ذخایر صندوق توسعه ملی نیز در این زمینه می تواند راهگشا باشد.

وی رقیبان خود در بازار برق عراق را شامل ترکیه،عربستان و چین اعلام کرد و اظهار داشت: صنعت برق ایران توانمندی های منحصر به فردی دارد بویژه آنکه نزدیکی ایران به عراق موجب می شود هزینه استفاده از برق ایران مزایای زیادی داشته باشد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 351
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران