پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 464911 تاریخ : 1398/02/30-09:17:13
,13,
ایران با انتقال فناوری تا یکسال آینده در تولید30 نوع واکسن خودکفا می شود

رئیس سازمان دامپزشکی

ایران با انتقال فناوری تا یکسال آینده در تولید30 نوع واکسن خودکفا می شود

رئیس سازمان دامپزشکی ایران گفت: ایران با انتقال فناوری از کشور ترکیه، تا یکسال آینده در تولید 30 نوع واکسن دام و طیور خودکفا می شود و دیگر نیازی به واردات نخواهد داشت.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، علیرضا رفیعی پور شامگاه یکشنبه در مراسم بازدید از خط تولید یک واحد تولید لبنیات در جمع خبرنگاران افزود: امسال برای نخستین ‌بار سه شرکت خصوصی در کنار موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی، تولید واکسن تب برفکی روغنی را استارت زده است. 

وی با اشاره به این که مشکل تولید واکسن بذر آن است، اظهارداشت: در حال حاضر بذر واکسن بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در داخل کشور ساخته می‌شود. 
به گفته وی، همچنین قرار است بذر واکسن دام و طیور و آبزیان با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان با اعتبار پنج میلیارد تومان در آینده نزدیک تولید شود.
وی درباره راهکارهای مقابله با شرایط تحریم در سازمان دامپزشکی گفت: توسعه روابط بین‌الملل ما از سال گذشته شروع شد تا جایی که واردات محصولات پروتئینی همچون انواع گوشت، دارو و واکسن از 42 کشور بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود و تحریم‌ها هیچ تأثیری در روند واردات نداشته است.
وی با بیان این که موانع تولید باید رفع شود، تصریح کرد: این سازمان دستورالعمل‌ها را متناسب با شرایط تحریم ها تغییر داده و تلاش می‌کند، خلاقیت‌ و ایده پردازی را در بدنه سازمان تقویت کند.
وی اضافه کرد: به همین منظور تفویض اختیارات را از سازمان‌ها به ادارات کل و شبکه‌ها داده ایم تا ادارات جزء به سهولت مجوزها و پروانه‌های مراکز تولیدی بزرگ را صادر کنند.
رفیعی پور افزود: اقدامات این سازمان باعث شد تا سال گذشته برای اولین بار کشتارگاه دام خرمشهر استانداردهای بین‌المللی را دریافت کرد و بزودی دام‌های کشورهایی همچون استرالیا در این مجموعه کشتار خواهند شد.
وی ادامه داد: امسال برای نخستین بار در یک پارت 500 نفر شتر از کشور قطر وارد شده و قرار است این تعداد به سقف 10 هزار نفر شتر برسد تا این صنعت در کشور احیا شود.
وی براین باورست که تاکنون درخصوص صنعت پرورش شتر در کشور غفلت شده است، در حالی که شرایط اقلیمی کشور ما در برخی استان ها مانند خراسان شمالی، جنوبی ، رضوی و گلستان به گونه ای است که برای پرورش مناسب است. 
به گفته وی، صنعت شترداری اشتغالزا و سودآور است.
وی گفت: اقدام دیگر پرورش ماهی در قفس است با این که سال گذشته 40 هزارتن تولید داشتیم انا هدف‌گذاری شده که حجم تولید به 200 تا 300 هزار تن برسد.
رییس سازمان دامپزشکی کشور اظهارداشت: واردات دام مولد به جای واردات گوشت و دام زنده یک پروژه ارزشمند و اولویت دار است و باید تلاش کنیم دام مولد پر تولید داشته باشیم تا نه تنها دیگر نیازی به واردات نباشد بلکه صادرات هم داشته باشیم. 
وی اضافه کرد: سال گذشته این سازمان با اتحادیه اروپا برای صنعت پول‌ساز پرورش اسب تفاهم کرد تا این صنعت احیا شود.
وی پرورش سایر ماکیان مانند بلدرچین، قرقاول و شترمرغ را در کنار صنعت طیور از دیگر برنامه‌های سازمان دامپزشکی کشور برشمرد. 
رفیعی پور درباره سیل اخیر گفت: نقش سازمان دامپزشکی کشور پس از سیل اخیر بسیار فوق‌العاده بود، زیرا توانست با اقدامات واکنش سریع در زمینه سم‌پاشی، ضدعفونی مناطق و درمان دام، طیور و آبزیان از شیوع بیماری‌های مشترک انسان و دام جلوگیری کند.
وی افزود: امسال عملیات واکسیناسیون را در مناطق سیل زده زودتر شروع کردیم تا جایی که بیش از 170 هزار راس دام سبک سیل زده درمان شدند. 
این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی کشور درباره پیشرفت 97 درصدی در مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اظهارداشت: طی سال گذشته تنها 2 میلیون قطعه طیور روستایی و خانگی برای جلوگیری از این بیماری معدوم شد، این در حالی است که در سال 96 رقم تلفات 27 میلیون قطعه و در سال 95 رقم 10 میلیون قطعه بود.
وی ادامه داد: در سال‌های 96 و 97 بیماری هاری 10 درصد، سل 40 درصد، تب مالت 30 درصد، مشمشه 75 درصد، شاربون 43 درصد و تب کریمه کنگو 43 درصد کاهش یافته است. 
وی یاداورشد: در دهه گذشته 12 هزارو 830 کانون بیماری تب برفکی داشتیم که امروز در بخش گاوی 53 درصد و در بخش گوسفند و بز 70 درصد کاهش یافته است.
رفیعی پور گفت: به طوری که بیش از 15 میلیون تن انواع فراورده های خام دامی در کشور تولید شد که توانستیم 3 هزارتن لبنیات، 54 هزارتن آرایش دام صادر کنیم.
وی درباره پیشرفت تفاهم بین سازمان دامپزشکی ایران با ترکیه برای ترانزیت دام اضافه کرد: برای برداشتن مرزهای بهداشتی، ما با کشور ترکیه 25 پروتکل بهداشتی را امضا کردیم تا ترانزیت دام زنده به خوبی انجام شود.
وی درخصوص واردات گوشت سال گذشته و میزان ثبت سفارشات گفت: در سال 97 به میزان 375 هزار تن گوشت گرم و منجمد ثبت سفارش شده بود که 151 هزار تن وارد کشور شد.
وی افزود: همچنین 1.3 میلیون رأس دام زنده گوسفندی ثبت سفارش شده بود که 100 هزار رأس وارد شد. 
به گفته وی، طی مدت مذکور واردات 54 هزار رأس دام زنده گوساله ثبت سفارش شده بود که 100 هزار رأس وارد کشور شد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره نهادها افزود: همچنین مجوز واردات 27 میلیون تن نهاده دامی صادر شد که 11.5 میلیون تن آن به کشور وارد شده است. 
وی اظهارداشت: در سال 98 حدود 35 هزار تن مجوز واردات گوشت قرمز صادر شد که روزانه و هفتگی وارد کشور می‌شود.

برنامه ریزی تولید لبنیات در سه کشور همسایه 

علیرضا سجادی مدیرعامل یک شرکت لبنی با اشاره به قدمت 60 ساله این شرکت گفت: در حال حاضر به دلیل کیفی بودن فراورده های لبنی ایران، صادرات این محصولات به کشورهای مختلف را داریم. 
وی تولید صادرات محور را یک اصل دانست و افزود: تلاش داریم طی یک برنامه تولید در کشورهای عراق، سوریه و روسیه را داشته باشیم.
وی اظهارداشت: این شرکت لبنی روزانه 800 تن شیرخام برای تولیدات خود دریافت می کند که اکنون با تولید روزانه 10 تا 15 هزارتن کره به یکی از صادر کنندگان این محصول تبدیل شده است. 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 507
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران