پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 453197 تاریخ : 1398/01/28-10:25:45
,10033,
آیا پس از بارش‌های اخیر در تابستان شاهد وقوع پدیده گرد و غبار خواهیم بود؟

آیا پس از بارش‌های اخیر در تابستان شاهد وقوع پدیده گرد و غبار خواهیم بود؟

مدیرکل دفترآب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست درباره علت گل آلود بودن سیلاب‌های اخیر در کشور توضیحاتی داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، علی مریدی مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست، با بیان اینکه گل‌های سیل اخیر مربوط به خاک‌های فرسایش یافته بود، اظهار کرد: سیل در برخی از مناطق کشور گل آلود بود، چراکه بر اثر بارندگی‌های اخیر و به دلیل فرسایش خاک در بالادست رودخانه‌ها، خاک شسته شده و همراه با آب باران به پایین دست رودخانه‌ها هدایت شده است.

وی  با بیان اینکه می‌توان از گل‌های برجای مانده از سیل در صنعت و کشاورزی استفاده کرد، افزود: از رسوبات باقی مانده ناشی از سیل می‌توان در حوزه کشاورزی و گلخانه‌ها استفاده کرد، اما این بسیار هزینه بر است.
مریدی گفت: اینکه اصلاح خاک‌های سطحی برای رشد گیاهان از لحاظ اقتصادی جوابگو است یا نیست را باید از نظر آلودگی و ساختار بافت خاک آنالیز و بررسی کرد.
وی با بیان اینکه اگر رسوبات سیلاب‌ها مدیریت و نگهداری نشوند، تبدیل به یک منشأ گرد و غبار خواهند شد، تصریح کرد: اگر ایران باز به دوران خشک و کم بارش وارد شود، احتمال وقوع طوفان‌های گرد و غبار وجود دارد.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه ریزدانه‌های تالاب‌های خشک شده با اولین باد به هوا پراکنده و تبدیل و به پدیده گرد و غبار می‌شوند، گفت: در سال‌های اخیر به دلیل خشکی تالاب‌ها شاهد ایجاد گرد و غبار بودیم و گل و لای سیلاب‌های اخیر نیز حاوی رسوبات خشک شده کف تالاب‌ها بود که هم اکنون در مناطق سیل زده مشاهده می‌شود.
وی با بیان اینکه گل و لای انباشته شده سیلاب نیز می‌تواند پس از جذب رطوبت و خشک شدن، به گرد و غبار تبدیل شود، افزود: باتوجه به اینکه پدیده گرد و غبار همواره یکی از مشکلات کشور است و اگر از این گل و لای در زمان مناسب استفاده و مدیریت نشود، ممکن است پدیده گرد و غبار در کشور با شدت بیشتر تکرار شود.
مریدی با تأکید بر اینکه بر اساس گزارش‌های جهانی آسیب‌های پس از سیل در مناطق درگیر گرد و غبار بیشتر بوده است، تصریح کرد: در بسیاری از نقاط جهان و مناطقی که درگیر گرد و غبار هستند، آسیب‌ها و اقداماتی که پس از سیل صورت گرفته، موجب وقوع پدیده گرد و غبار با شدت بیشتر شده است.
وی افزود: کشور ما نیز باید از تجربیات جهانی استفاده کند و نسبت به این موضوع حساس تر باشد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 311
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران