پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 307029 تاریخ : 1396/07/30-09:32:27
,6,10033,
آیا سوخت جدید برای کاهش آلودگی هوا مفید است؟

ورود سوخت ‌زیستی به چرخه سوخت ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی پایتخت

آیا سوخت جدید برای کاهش آلودگی هوا مفید است؟

راهکار جدیدی برای مقابله با آلودگی هوای تهران در دستور کار مسئولان قرار گرفته است. این بار قرار است از سوخت زیستی «بیو دیزل» استفاده شود

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، راهکار جدیدی برای مقابله با آلودگی هوای تهران در دستور کار مسئولان قرار گرفته است. این بار قرار است از سوخت زیستی «بیو دیزل» استفاده شود و انتظار می‌رود با اجرای این طرح دستکم 4درصد از آلودگی هوای تهران کاهش یابد. البته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می‌گوید: این سوخت برای گرمایش زمین و گازهای گلخانه‌ای مفید است و کمکی به کاهش آلودگی هوا نمی‌کند.

آلودگی هوا به بخش ثابت زندگی مردم پایتخت تبدیل شده و سلامت آنها را متاثر کرده است. از این جهت تهران در ردیف آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار دارد و هرسال انواع و اقسام هزینه‌ها و حتی تلفات انسانی از این جایگاه نصیب تهران می‌شود.

در نیمه‌دوم هر سال یعنی با آغاز فصل پاییز و سرما و با بالارفتن میزان آلودگی هوا، طرح‌های تازه‌ای روی میز مسئولان قرار می‌گیرد تا چاره‌ای برای کاهش غلظت هوای آلوده تهران پیدا شود.

درچند روز گذشته یکی از این راهکارها که از سوی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اعلام شد، استفاده از سوخت زیستی «بیودیزل»در ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی است. این طرح با همکاری ستاد توسعه زیست‌فناوری و شرکت واحد اتوبوسرانی تهران انجام می‌شود و امیدهای زیادی وجود دارد تا تهران را کمی از هوای آلوده خلاص کند.

به‌گفته پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اجرای این طرح شاهد کاهش 4درصدی دوده و انتشار هیدروکربن‌های نسوخته در هوا خواهیم بود. به‌گفته وی حدود 300‌دستگاه اتوبوس دیزل در شهر تردد می‌کنند که باید برای کاهش آلاینده‌ها از فیلتر DPF و سوخت زیستی (بیودیزل) درناوگان حمل‌و‌نقل عمومی استفاده شود.

 

سوخت زیستی، کمک‌کننده نیست

در این‌باره وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و از کارشناسان این حوزه  می‌گوید: «سوخت بیو دیزل از منابع گیاهی مانند دانه‌های روغنی آفتابگردان و سویا استخراج می‌شود و طی فرایندی سوخت اکسیژن‌دار به‌نام دیزل‌زیستی تولید می‌کند. یکی از مزایای این سوخت، فسیلی نبودن آن است، به این‌معنا که این سوخت از زمین استخراج نمی‌شود تا کربن موجود در آن وارد هوا شود، بلکه در سوخت زیستی کربن گیاه وارد هوا می‌شود بنابراین دی‌اکسیدکربنی به اتمسفر اضافه نمی‌شود.»

وی در ادامه توضیح می‌دهد: «دی‌اکسیدکربن آلاینده و سمی نیست، در هوا موجود است و باعث گرمایش زمین می‌شود. می‌توان با استفاده از سوخت زیستی آن را کنترل کرد بنابراین دی‌اکسیدکربن جزو آلاینده‌ها نیست و استفاده از این سوخت در اتوبوس‌های پایتخت کمکی به رفع آلودگی هوا نمی‌کند. ضمن اینکه این سوخت برای گرمایش زمین و گازهای گلخانه‌ای مفید است اما از لحاظ آلودگی هوا تفاوت چندانی با سوخت دیزلی ندارد و کمکی به کاهش آلودگی هوا نمی‌کند. در‌واقع نباید سوخت زیستی را برای کاهش آلاینده‌ها تبلیغ کرد، زیرا باعث توقع مردم نسبت به کاهش آلودگی می‌شود.»

حسینی با اشاره به این که در‌حال‌حاضر اولویت تهران آلودگی هواست، درباره خودروهای دیزلی توضیح می‌دهد: «مساله آلودگی هوا به‌دلیل تردد خودروهای دیزلی است و با استفاده از استانداردهای سختگیرانه دیزلی حل می‌شود. بنابراین علاوه‌بر از رده خارج کردن اتوبوس‌های فرسوده باید حتما از فیلتر استفاده شود.»

از‌طرف‌دیگر برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که بیودیزل می‌تواند با سوخت دیزل معمولی، با هر نسبتی حتی در مقادیر بسیار مخلوط شود. بررسی‌ها نشان می‌دهند حدود یک‌درصد بیودیزل باعث افزایش روان‌شدگی تا 65درصد می‌شود. روان‌شدگی بهتر به معنای سایش کمتر موتور است که درنهایت هزینه تعمیر و نگهداری دیزل را کاهش می‌دهد. به‌هر‌حال طی 15 میلیون تست میدانی انجام‌شده، مصرف بیودیزل به لحاظ قدرت اسب‌بخار عملکردی مانند سوخت های دیزل معمولی را نشان داده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 286
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران