پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 351087 تاریخ : 1397/04/01-14:20:34
,12,5,4,
اوپک توافق سال 2016 را بهم می زند؟

گزارش:

اوپک توافق سال 2016 را بهم می زند؟

آمریکا، چین و هند به کشورهای تولیدکننده برای افزایش تولید فشار می آورند تا از افزایش قیمت نفت کمتر ضرر کنند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، ملاقات اعضای اوپک در وین در روز جمعه آخرین تلاش برای غلبه بر مخالفت ایران با افزایش تولید نفت است. براساس توافق سال 2016 بین اعضای اوپک و تولید کنندگان غیر اوپکی نفت، میزان تولید نفت کشورهای های تولید کننده به استثنای ایران و سه کشور دیگر کاهش پیدا کرد اما اکنون بحث بر سر افزایش تولید یک میلیون بشکه در روز است. عربستان سعودی و روسیه بحث افزایش تولید را در کمتر از سه سال از اجرای طرح فریز نفتی مطرح می کنند در حالیکه بیژن زنگنه مخالفت ایران با این افزایش را مطرح کرده و اینکه اوپک با چنین پیشنهادی موافقت نخواهد کرد. پیش از برگزاری جلسه اصلی اوپک، زنگنه با همتای  سعودی اش  در این باره به طور خصوصی مذاکره کرده است.

بلومبرگ نوشته ایران می تواند در جلسه اوپک تصمیم افزایش تولید را وتو کند اما این مسئله لزوما به این معنی نیست که نفت بیشتری وارد بازار نخواهد شد چرا که ریاض ممکن است در اقدامی یک جانبه و در ائتلاف با کشورهای دیگر تولید را افزایش دهد و یا توافق کاهش تولید سال 2016 را رها کند. به نوشته این رسانه مخالفت وزیر نفت ایران با افزایش تولید به این دلیل است که این اقدام می تواند فشار تحریم های آمریکا علیه ایران را تشدید کند اما وزیر نفت عربستان خالد الفلاح اعلام کرده که کشورهای متقاضی نفت به طور مشخص تقاضای عرضه بیشتر در نیمه دوم سال را دارند و کشورهای تولیدکننده نفت باید به تقاضای آنان پاسخ دهند.

خالد الفلاح هم چنین افزایش تولید یک میلیون بشکه ای را اسمی دانسته و به رسانه ها اعلام کرده که درواقع نفتی کمتر از یک میلیون بشکه به بازار عرضه می شود که ممکن است 600 میلیون بشکه در روز باشد. در میان کشورهای عضو اوپک، ونزوئلا به دلیل مشکلات صنعت نفت در این کشور قادر به افزایش تولید نیست و در کشورهای غیراوپکی بعید است مکزیک بتواند به تولید بیشتر برسد. اوپک باید در روز جمعه در جلسه رسمی در این باره به توافق برسد درحالیکه شرایط پیچیده به نظر می رسد.

در سال 2016 کشورهای تولیدکننده اوپکی و غیراوپکی نفت تصمیم به کاهش تولید نفت به میزان 1.8 میلیون بشکه در روز گرفتند تا بازار نفت پس از افت تاریخی قیمت به تعادل برسد. این تصمیم به کاهش تولید نزدیک به یک میلیون بشکه انجامید. اکنون آمریکا، چین و هند به کشورهای تولیدکننده برای افزایش تولید فشار می آورند تا سختی کمتری از افزایش قیمت نفت بکشند.  نفت خام برنت در ماه گذشته به بالاترین قیمت برای هر بشکه در سه سال اخیر رسید و 80 دلار در هر بشکه معامله شد.

وزیر نفت عربستان در این باره گفت مشتریان ما با صدای بلند حرف می زنند و ما باید صدایشان را بشنویم. او درباره افزایش نگرانی متقاضیان نفت در سراسر جهان به کشورهای تولیدکننده هشدار داده است و اینکه افزایش تولید نفت بر تقاضای موثر آن تاثیر منفی خواهد گذاشت.

زنگنه وزیر نفت ایران پس از مذاکراتی در وین از این گفت که پیشنهاداتی وجود داشته اما بعید است که توافقی حاصل شود. زنگنه هم چنین مطرح کرده است که ایران راهکاری برای حل اختلاف دارد و اوپک لازم نیست توافق کاهش تولید را تغییر دهد. تا کنون زنگنه پیشنهاد داده است که هر کشور به سطح تولید مورد تعهد خود بازگردد. البته بسیاری از کشورهایی که تولید خود را فراتر از توافق کاهش داده‌اند، امکان افزایش تولید را ندارند و پایبندی بیش از حد آنها، داوطلبانه نیست.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 200
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران