پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 226936 تاریخ : 1395/07/27-15:21:33
,20,
اوراق مشارکت، قرضه نیست، صکوک است

تولید گندم در کشور بیش از 3برابر پیش بینی بود

اوراق مشارکت، قرضه نیست، صکوک است

لایحه سیاستهای کلی انتخابات تقدیم مجلس می شود

محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود با اشاره به پیش بینی خرید 4هزار و 200 میلیاردی گندم، اعلام کرد میزان تولید گندمکاران کشور به اندازه ای زیاد بود که تاکنون 14 هزار و 600 میلیارد تومان برای این منظور اختصاص یافته است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، نوبخت در ابتدای سخنانش گزارش کوتاهی از آخرین مرحله پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی ارائه داد و گفت: مقرر بود در فاز اول رونق تولید و اشتغال 7هزار و 500 واحد تولیدی جهت دریافت تسهیلات شناسایی شود که تا تاریخ 25 مهر، 12 هزار و 22 واحد از این واحدها موفق به دریافت 8 هزار و 977 میلیارد تومان تسهیلات شدند. بیش از 5 هزار واحد از این تعداد، از طریق ستادهای استانی به بانکها معرفی شده اند و بقیه این واحدها هم مستقیما به بانکها مراجعه کرده و تسهیلات گرفته اند.

او با اشاره به اینکه در ماه های ابتدای آغاز این طرح، اعطای وام به واحدهای تولیدی با کندی صورت گرفت، گفت: هم اکنون به خوبی موانع رفع شده و واحدها می توانند نسبت به اخذ تسهیلات اقدام کنند.


سخنگوی دولت با اعلام اینکه دولت نوسازی 90 هزار خودروی فرسوده را دردستور کار خود قرار داده، اظهار داشت: تا 24 مهرماه 24هزار و 676 دستگاه تاکسی فرسوده را از ناوگان خارج کرده ایم و خودروی جدید جایگزین آنها شده است.


نوبخت با اشاره به اینکه بر اساس گزارش رسمی مرکز آمار ایران رشد اقتصادی به 4.4 درصد افزایش یافته، گفت: آثار آن در اشتغال قابل ملاحظه است. در سه ماهه بهار سال 95 بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر وارد بازار کار شده اند که جمعیت فعال نام می گیرند. حدود 750 هزار نفر از این اشخاص شغل یافتند و تعدادی نیز کار پیدا نکردند و بیکار ماندند که با شکوفایی اقتصادی، می توانند جمع کثیری از آنان مشغول به کار شوند.

وی با اشاره به نسبت اشتغال به جمعیت در سن کار گفت: بر اساس آمار نسبت اشتغال از 33/9 به 34/7 درصد افزایش یافته که مشابهت با روند رشد اقتصادی دارد. امیدواریم به رشد بالای 9 درصد دست پیدا کنیم تا باعث افزایش سطح اشتغال شود. نهادهای بین المللی از جمله صندوق بین المللی پول هم از مطلوب بودن اقتصاد ایران خبر دادند.


او همچنین از تصویب کلیات برنامه ششم توسعه در کمیسیون تلفیق مجلس خبر داد و ضمن قدردانی از آنان اظهار داشت: تا اواسط آبان، پیش نویس لایحه بودجه 1396 از سازمان برنامه و بودجه به هیات وزیران ارائه می شود تا در موعد قانونی به مجلس تقدیم شود.

درباره استعفای جنتی صبر کنید

سخنگوی دولت درباره استعفای وزیر ارشاد گفت: توضیح خود او را تکرار می کنم که چند روز صبر کنید ببینیم چه می شود. هر چند "ان الله مع الصابرین"، ولی قرار نیست چند ماه صبر کنیم، چند روز صبر می کنیم ببینیم چه خواهد شد.

هیچ پروژه ناتمامی واگذار نشده

نوبخت با انتقاد از رویه اطلاع رسانی یکجانبه رسانه ملی درباره واگذاری پروژه های ناتمام به اشخاص فاقد صلاحیت گفت: برخی اطلاع رسانی ها در ابتدای صبح، در ذهن مردم می نشیند. با این حال، درباره واگذاری پروژه های ناتمام هم باید گفت در بار اول واگذاری ها، شرایط سختی وجود داشت که به این دلیل استقبال از واگذاری بیش از 2000 طرح انجام نشد. این پروژه ها شاید 500 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. ما شرایط واگذاری را باز هم آسانتر کردیم ولی تاکنون حتی یک مورد از پروژه ها واگذار نشده. صدا و سیما فردا صبح اعلام کند کدام پروژه به چه کسی اعلام شده؟ البته درک می کنیم کار این رسانه سخت و زیاد است. تخریب ذهن، بسیار آسانتر از اصلاح ذهن نسبت به یک نفر است.

در مقابل هر نقض تعهد، اقدام متقابل می کنیم
معاون رئیس جمهور درباره اجرای تعهدات طرفین برجام گفت: درباره تحریم ها تصریح شده باید لغو شوند و به هیچ بهانه دیگر قابل احیا نیستند. برای همین هر مورد از توافق در برجام باید اجرایی شود. ما با آمریکا به جز مباحث هسته ای، توافقی نداشته ایم. این که آمریکا بخواهد دنبال بهانه باشد و بخواهد بخشی از تعهدات خود را انجام ندهد، مورد انتقاد همواره ما است. طرفهای اروپایی نیز تاکید دارند تعهدات دو طرف باید انجام شود و ما نیز بارها تاکید کرده ایم هر جا نقض عهدی صورت بگیرد، ما نیز اقدام متقابل انجام خواهیم داد.

لایحه سیاستهای کلی انتخابات تقدیم مجلس می شود
نوبخت درباره ابلاغ سیاستهای کلی انتخابات از سوی رهبر انقلاب به سران قوا گفت: ما درحال بررسی این سیاستها هستیم و لوایح آن به سرعت تقدیم مجلس می شود و امیدواریم مجلس نیز کار تصویب این لوایح را تسریع کند تا برای اولین انتخابات پیش رو از این سیاستها برخوردار شویم. امیدواریم کلیه مخاطبان این سیاستها، در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری و وصایای حضرت امام(ره) اقدام کنند. دولت نیز خود را موظف به اجرای این سیاستها می داند.

تسهیلاتی در استخدام رسمی برای کارکنان پیمانی دولت
سخنگوی دولت درباره تسهیلاتی که در استخدام کارمندان آینده پس از برگزاری آزمون استخدامی آینده توضیح داد: قطعا کسانی که سالها به صورت قراردادی جایی کار کرده اند، برای جذب از امتیاز متناسب و عادلانه ای برخوردار خواهند بود. بین این افراد و کسانی که برای نخستین بار وارد سیستم دولتی می شوند، فرق قائل هستیم. البته درباره شرایط سنی، قانون، محدوده ای قائل شده که باید اجرا شود.

تغییر در استانداری اصفهان
سخنگوی دولت درباره تغییر استاندار اصفهان گفت: در این خصوص فکر می کنم مسموعاتی وجود دارد. برای تعیین استانداران، وزارت کشور، ضوابط نوشته و نانوشته ای دارد. بر اساس ملاحظاتی کار می کند. هر تغییری که می خواهیم بدهیم باید یک گام به جلو برای فراهم شدن زمینه برای خدمات بیشتر باشد. دولت هر جایی که احساس کند تصمیم برای دستیابی به اهداف، نه ایجاد مشکل جدید است، با قاطعیت اجرا می شود. ما اگر بدانیم موضوعی به خیر جامعه است، قطعا اقدام می کنیم

مرکز آمار، مرجع رسمی اعلام آمارهای کشور است
رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره تفاوت در آمارهای اقتصادی ارائه شده از سوی نهادهای مختلف توضیح داد: مرجع رسمی آمار کشور، مرکز آمار است. برخی از مراجع مانند صندوق بین المللی پول، بانک جهانی، موسسات اقتصادی و نظایر آن، اعداد مختلفی را بیان می کنند. قطعا مرجع رسمی آمار در کشور، مرکز آمار است.

رئیس جمهور به وعده های خود پای بند است
نوبخت درباره پیگیری های دولت درباره رفع حصر توضیح داد: راجع به این موضوع، رسانه ای کردن، لزوما دلیلی بر اقدام موثر نیست و عدم رسانه ای کردن هم به معنی عدم اقدام درباره یک مطالبه اجتماعی نیست. این که دولت در حال انجام اقدام است، یا بیاید این اقدام را رسانه ای کند، در پاره ای موارد، مشکل را حل نمی کند. رسانه ای کردن در این موارد، اثر خوبی نخواهد گذاشت. دولت در همه ماموریت های خود و رئیس جمهور به تمام وعده های خود پای بند هستند. برخی زودتر نتیجه می دهد و بعضی بنابه شرایطی که وجود دارد، ممکن است دشوارتر باشد. همه چیز پیگیری می شود.

مناطق آزاد، مبدا ورود قاچاق نیستند
رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ سئوالی در خصوص مناطق آزاد و افزایش قاچاق از این مبادی گفت: مناطق آزاد از امتیاز مناسب تری نسبت به سرزمین اصلی برای رونق اقتصاد و افزایش صادرات برخوردارند. صحبتهایی که درباره افزایش واردات از این مناطق می شود، کارشناسی نیست. همه این مناطق، دارای گمرکات هستند و قاچاق از این مبادی صورت نمی گیرد.

اوراق مشارکت، قرضه نیست، صکوک است
این استاد دانشگاه در پاسخ به سئوالی در خصوص شائبه ربوی بودن فروش اوراق مشارکت توسط دولت گفت: آنچه در حال حاضر برای واگذاری اوراق مشارکت از طریق بازار سرمایه و بورس انجام می شود، از لحاظ فقهی این قراردادها مورد تاکید قرار گرفته است. فروش اوراق قرضه، اشکال شرعی دارد و ربوی است. اینها اوراق قرضه نیست، بلکه اوراق صکوک اسلامی است و قطعا نظر مراجع بزرگوار برای ما بسیار مهم است.


او درباره وفای به عهد دولت درباره پرداخت دیون دولتی گفت: دولت حاضر شد تا از بازار سرمایه در ازای انتشار اوراق، نقدینگی تهیه کند و بدهی داروخانه ها را بدهد. الان چون اوراق به صورت صکوک اجاره است، اجاره این پول را هم می دهیم. ما به گندمکاران گفتیم شما گندم بکارید ما می خریم. افزایش تولید گندم بسیار بیش از پیش بینی 4200 میلیاردی ما بود. امسال با وعده خرید تضمینی دولت، مبلغ به 14 هزار و 600 میلیارد تومان افزایش یافت. گندمکاران در یک بازه زمانی کوتاه، پول خود را می خواهد. ما این پول را از بازار سرمایه جذب کردیم و سود را هم دادیم تا نگذاریم مشکل برای گندمکاران و پیمانکاران پیش بیاید.


سخنگوی دولت در ادامه گفت: ما حتی برای پرداخت بدهی دولت به نظام بانکی، حاضر شدیم این اوراق را به بانکها هم بدهیم و سودش را بپردازیم. این منطق عادلانه، اقتصادی و اسلامی است تا به عهد خود وفا کنیم و آثار مثبت آن را هم در اقتصاد خود ببینیم. ما نمی خواهیم یک شبه از بانک مرکزی برداشت کنیم چون این تصمیمات انجام شد و با تورم چهل و چند درصدی مواجه شدیم.

منتظر حذف تروریزم از منطقه هستیم

نوبخت درباره موضع دولت درباره عملیات بیرون راندن تروریستهای داعش از موصل گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به کشور همسایه و مردم مسلمان و شریف عراق کاملا روشن است و از سوی مراجع رسمی دیپلماسی ما بیان شده. ملت بزرگ ایران مانند برادران و خواهران خود در کشور عراق، بی صبرانه منتظر حذف تروریزم در منطقه هستیم. ما هم منتظریم اقدامات نتیجه بدهد. سیاست و موضع ما درباره عراق، موصل، فلوجه، سوریه یا مکانهای دیگر شفاف و روشن است. البته در عملیات موصل، قطعا سربازان ما حضور ندارند ولی بحث کمک مستشاری را مانند همه کشورهای مسلمان داریم.

اقدامات دولت در مسیر مسکن مهر

سخنگوی دولت درباره افزایش نرخ واگذاری مسکن مهر در کشور گفت: درباره تامین منابع مسکن مهر، دولت تاکنون 45 هزار میلیارد تومان بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی بود. البته متقاضیان مسکن مهر هم باید آورده های خود را بیاورند. ما تلاش کردیم زمینه مجدد برای دادن تسهیلات فراهم شود، رقم این تسهیلات بیشتر شد. ما تعهد کردیم بخشی از زیرساختها و تجهیزات تاسیساتی مانند آب و فاضلاب را دولت تقبل کند. مبلغی از این اسناد خزانه را در بودجه به زیرساخت و تجهیزات مسکن مهر اختصاص دهیم. علی القاعده مردم باید هزینه تاسیسات آب و زیرساختها را بدهند، ولی دولت تقبل کرده، بخشی از این وجود را بپردازد. دولت در تلاش است تا کمک کند قیمت تمام شده مسکن مهر برای خانوارهای شریف کاهش یابد.
او با اشاره به افزایش سقف وام برای مسکن مهر گفت: البته بخشی از هزینه تامین زیرساخت این مسکن ها، تا پایان امسال پرداخت می شود. قرار نبود بودجه این تاسیسات توسط دولت تامین شود، الان بنا به هر دلیلی تاخیر افتاده و افرادی که تقبل کرده اند خانه بسازند، دچار مشکل شده اند. دولت در این بخش با افزایش سقف تسهیلات و تامین اعتبارات مستقیم دولتی، به متقاضیان مسکن مهر کمک می کند.


نوبخت درباره وضعیت دوتابعیتی ها هم گفت: دستگاه های نظارتی و وزارت اطلاعات هم موظف به پیگیری تخلفات و اجرای قانون هستند و قرار نیست کسی فراتر از قانون عمل کند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 391
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران