پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 452445 تاریخ : 1398/01/18-14:16:56
,17,
انتظار می رود مبادلات تجاری ایران و عراق 2 برابر شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران:

انتظار می رود مبادلات تجاری ایران و عراق 2 برابر شود

دژپسند گفت: مبادلات تجاری ایران و عراق حدود هشت میلیارد یورو است که انتظار می رود با برنامه ریزی‌های صورت گرفته این رقم 2 برابر شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از وزارت اموراقتصادی و دارایی، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در دیدار مشترک با معاون نخست وزیر و وزیر دارایی و همچنین وزیر برنامه ریزی عراق بر توسعه هر چه بیشتر همکاری های اقتصادی مبتنی بر برنامه های مشخص و عملیاتی تاکید کرد.

دژپسند افزود: اراده جمهوری اسلامی بر توسعه همکاری های اقتصادی جدی و بدون محدودیت است و انتظار می رود در این زمینه نیز به مانند روابط سیاسی مستحکم دو کشور، همکاری های متنوع، گسترده، زیربنایی و بلند مدت داشته باشیم.

وی برگزاری دیدارهایی بین سران دو کشور را خاطرنشان ساخت و گفت: اکنون نوبت آن است که با وجود چنین اراده مستحکمی برای توسعه روابط دو جانبه بتوان درباره برنامه های عملیاتی و شفافی که قابلیت اجرایی دارند، به توافق دستیابیم. 
به گفته دژپسند، تهران و بغداد در حوزه عمرانی به ویژه ابنیه و راه سازی، گردشگری، صدور خدمات فنی و مهندسی، ساخت سد، نیروگاه، بیمارستان و ایجاد فروشگاههای زنجیره ای می توانند همکاریهای بسیار خوبی داشته باشند.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران و عراق می توانند در بخش خدمات و مبادلات تجاری و خدمات بیمه ای، همکاری های زیربنایی و گسترده ای میان گمرک و بیمه های مرکزی را به مورد اجرا گذارند.
دژپسند تصریح کرد: براساس آمار حجم تجارت خارجی ایران و عراق، این کشور رتبه دوم را در بین شرکای جمهوری اسلامی دارد و برای توسعه روابط اقتصادی و همه جانبه، تهران آماده هر نوع همکاری مبتنی بر حفظ منافع مشترک است. 
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: مبادلات تجاری ایران و عراق حدود هشت میلیارد یورو است که انتظار می رود با برنامه ریزی‌های صورت گرفته این رقم 2 برابر شود.
وی پیرامون همکاری های بیمه ای با اشاره به لزوم ایجاد تفاهم نامه همکاری بیمه‌ای بین تجار دو کشور اظهار داشت: تهران و بغداد با این حجم تجارت، نیازمند یک تفاهم نامه بیمه‌ای برای سهولت در تجارت بازرگانان دو کشور هستند.
دژپسند با بیان اینکه لازم است موافقت نامه همکاری های گمرکی بین دو کشور مبادله شود، تاکید کرد: چنانچه در موضوع گمرک به توافق دستیابیم، یک جهش بزرگ در روابط تجاری ایجاد خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: تسهیل روابط تجاری ایران و عراق، نیازمند ساده سازی قوانین گمرکی دو کشور است.
براساس این گزارش، فواد محمدحسین، معاون نخست وزیر و وزیر دارایی جمهوری عراق نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از مباحث مطرح شده، گفت: هیات همراه نخست وزیر عراق در سفر به ایران با مشارکت 9 وزیر و تعدادی از تجار به منظور برطرف سازی مشکلات تجاری بین دو کشور انجام شده است.
وزیر دارایی عراق افزود: این سفر بیشتر برای حل مشکل تجاری و موانع اقتصادی از جمله موانع پولی و بانکی، گمرکی و بیمه‌ای شکل گرفت.
فواد محمد حسین ضمن یادآوری رقم هشت میلیارد یورویی حجم مبادلات تجاری ایران و عراق ابراز امیدواری کرد، در نظر است تا این حجم معاملات را در سال آینده و سال‌های آتی افزایش یابد، زیرا ایران به عنوان کشور دوست و همسایه و اسلامی مورد توجه عراق است.
عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق در راس یک هیات بلند پایه روز گذشته (شنبه) به منظور سفر دو روزه به تهران آمد و در جریان سفر به ایران با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری و همچنین محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و گفت وگو کرد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 265
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران