پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 462976 تاریخ : 1398/01/28-16:53:48
,17,
آموزش گام به گام واردات در مقابل صادرات

دستورالعمل شماتیک بانک مرکزی برای واردات با ارز صادراتی خود یا پروانه صادراتی دیگر صادرکنندگان

آموزش گام به گام واردات در مقابل صادرات

پس از گلایه‌ها و نقدهای صادرکنندگان نسبت به مشکلاتی که در مورد انجام واردات با ارز حاصل از صادرات خودشان داشتند، بانک مرکزی مراحل کامل انجام این فرآیند را شرح داده و وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از آزاد بودن و هموار بودن مسیر آن گفته است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی اتاق تهران، وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته از موافقت بانک مرکزی با واردات کالا توسط صنعتگران و صادرکنندگان به جای انتقال ارز به داخل کشور خبر داد و امروز نیز مدیر اداره صادرات بانک مرکزی شماتیک این فرآیند را در اختیار اتاق بازرگانی تهران قرار داد

رضا رحمانی گفته است که طی تعامل صورت گرفته با بانک مرکزی و گمرک رویه واردات در مقابل صادرات برای مواد اولیه و واسطه‌ای بخش تولید به جای انتقال ارز به داخل کشور عملیاتی شد. آنچه که رحمانی در مورد آن اطلاع‌رسانی کرده، در نامه معاون ارزی بانک مرکزی به سرپرست سازمان توسعه تجارت تشریح شده بود.

پیش از این در زمستان گذشته در نامه غلامرضا پناهی به محمدرضا مودودی، دستورالعمل نحوه ثبت اطلاعات مرتبط با واردات در مقابل صادرات خود و واردات در مقابل صادرات غیر (واگذاری پروانه‌های صادراتی) اعلام شده بود که این فرآیند برای اطلاع‌رسانی به صادرکنندگان، در اختیار اتاق تهران قرار گرفته است.

 در نامه بانک مرکزی آمده است:

پیرو دستورالعمل شماره 299874/97 مورخ 27/08/1397 در خصوص رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور، نظر به اینکه تعدادی از صادرکنندگان تاکنون نسبت به ثبت اطلاعات مرتبط با واردات در مقابل صادرات خود یا واردات در مقابل صادرات غیر (واگذاری پروانه‌های صادراتی) در سامانه‌های ذیربط (تامین ارز و جامع تجارت) اقدام ننموده‌اند، به پیوست دستورالعمل ثبت اطلاعات یادشده در سامانه‌های مزبور ارسال می‌شود. خواهشمند است دستور فرمایید مراتب را به نحو مقتضی و به قید فوریت به صادرکنندگان کشور اطلاع‌رسانی نمایند.

در صورتی که صادرکنندگان تمایل داشته باشند، ارز حاصل از صادرات خود را جهت وارداتشان استفاده نمایند، لازم است، در عملیات ثبت سفارش، نوع عملیات ارزی را «بانکی» و فیلد تامین ارز را «از محل صادرات» انتخاب و پس از نهایی کردن ثبت سفارش به بانک عامل مراجعه نموده و درخواست گواهی ثبت آماری (تخصیص ارز) از نوع «ارز اشخاص- از محل صادرات» نمایند.

در صورت تایید گواهی توسط بانک مرکزی، لازم است بانک عامل ضمن اخذ وثایق مطابق بند «ی» بخش اول مجموعه مقررات ارزی، اطلاعات پروانه‌های صادراتی مورد نظر را از بازرگان اخذ نموده و در سامانه تامین ارز ثبت نماید. پس از آن بازرگان می‌تواند پرداخت ارز به فروشنده خارجی را انجام داده و سایر رویه‌های معمول واردات کالا را در چارچوب ضوابط و مقررات جاری انجام دهد. هم‌چنین در خصوص استفاده از پروانه‌های صادراتی (واردات در مقابل صادرات غیر) فرایند کلی مشابه حالت فوق خواهد بود با این تفاوت که پس از درج اطلاعات پروانه صادراتی در سامانه تامین ارز به منظور تایید جواز استفاده از پروانه صادراتی – پیغامی به صورت سیستماتیک – به کارتابل صادرکننده در سامانه جامع تجارت ارسال می‌گردد. پس از تایید صادرکننده، بازرگان می‌تواند پرداخت ارز به فروشنده خارجی را انجام داده و سایر رویه‌های معمول واردات کالا در چارچوب ضوابط انجام دهد.

تبصره 1: برای مواردی که بازرگان پیش از این، اقدام به پرداخت ارز حاصل از صادرات به فروشنده خارجی نموده و به ازای آن اطلاعات پروانه‌های صادراتی توسط بانک عامل، در سامانه تامین ارز ثبت نشده است، لازم است در صورت مغایرت نوع عملیات ارزی و تامین ارز ثبت سفارش و گواهی ثبت آماری با موارد اشاره شده در بالا، نسبت به ویرایش ثبت سفارش خود در سامانه جامع تجارت و ویرایش نوع نرخ گواهی ثبت آماری در بانک عامل اقدام نمایند.

تبصره 2: واردات در مقابل صادرات (صادرات خود و صادرات غیر) صرفا جهت واردات تعرفه اولویت کالایی (2) و (3) می‌تواند استفاده شود.

 در پیوست (2) فرآیند واردات در مقابل صادرات (واردات در مقابل صادرات خود) و واگذاری پردانه صادراتی (واردات در مقابل صادرات غیر) به صورت شماتیک آورده شده است.

• دریافت فایل شماتیک واردات در برابر صادرات



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 231
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران