پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 495867 تاریخ : 1398/10/11-10:11:33
,23,17,
آموزش و ارتقای فرهنگ مالیاتی

آموزش و ارتقای فرهنگ مالیاتی

هر نظام مالیاتی مطلوب، پیشینه‌های تاریخی، اقتصادی و جامعه‌شناختی خاص خود را دارد و توجه به فرهنگ به‌عنوان ‌یک زیرساخت اساسی و مدیریت آن‌یک امر مهم و ضروری است. بهترین قوانین مالیاتی، امکانات، روش‌ها، منابع و سایر تسهیلات، بدون توجه به باورها، ارزش‌ها، هنجارهای جامعه و به‌طور کل فرهنگ مالیاتی کشور، ناکارآمد و غیر اثربخش خواهند بود.

بانک و صنعت، ایجاد فرهنگ مالیاتی مطلوب، باید در باور مردم و اعتقاد عمومی نسبت به مالیات ایجاد شود و مردم نسبت به آینده کشور و تأمین هزینه‌های آن نگاهی مثبت داشته باشند. یعنی مردم به چشم خود آثار پرداخت مالیات را در همه زمینه‌های زندگی اعم از آموزش، درمان و بهداشت، توسعه و عمران شهری، راه‌های ارتباطی، توسعه شبکه‌های مخابراتی و درنهایت تقویت بنیه دفاعی کشور لمس و مشاهده کنند.
شهروندان درگذر زمان، با مشاهده آثار پرداخت مالیات در تأمین رفاه عمومی ‌و ارتقای شاخص‌های اقتصادی کشور و وجود سازمان‌های نظارتی قدرتمند بر نحوه اخذ و مصرف مالیات، به‌نظام مالیاتی اعتماد خواهند کرد و پرداخت مالیات را یکی از مهم‌ترین وظایف ملی خود خواهند دانست. تا حدی که طفره رفتن از پرداخت مالیات در این شرایط به هر دلیل و بهانه در فرهنگ اجتماعی شهروندان عملی زشت و ناپسند و غیرقابل‌گذشت محسوب خواهد شد.
برای ایجاد این باور در مردم، جامعه باید با دادن آگاهی‌ها و آموزش‌های لازم در خصوص میزان هزینه‌های جامعه و مسائلی که با آن سروکار دارد و با هزینه کردن مالیات دریافتی برای رفاه عمومی مردم، در باور آن‌ها نسبت به عملکرد خود دیدگاه مثبتی ایجاد کند و مردم نیز به این باور برسند که پولی را که بابت مالیات پرداخت می‌کنند، صرف رفاه و خدمات اجتماعی آنان می‌شود.
مالیات به‌عنوان ‌یکی از قوانین اجتماعی که در تمامی مراحل چرخه اقتصادی، تولید و توزیع و ارائه خدمات تأثیر دارد. نیازمند آموزش همگانی است و مردم ملزم به آموختن این قرارداد اجتماعی هستند; به این معنا که دلایل و شرایط پرداخت مالیات باید به پیر و جوان، کودکان، دانش آموزان و ... آموزش داده شود، اما موضوع مالیات در نظام آموزشی و در مقاطع مختلف آن به‌طور جامع و کامل نهادینه نشده است، به‌طوری‌که بسیاری از افراد پس از ورود به بازار کار و فعالیت اقتصادی، در برخورد با قوانین و مسائل مالیاتی، دانش لازم را برای درک فرایندهای مالیاتی ندارند و برخی ‌گویی برای نخستین بار است با آن روبرو می‌شوند.
در این راستا از تمامی نهادها و سازمان‌هایی که در امر آموزش دستی دارند (خانواده، رسانه‌ها و نظام آموزشی کشور) این انتظار می‌رود که مقوله مالیات و لزوم پرداخت آن و تأثیر اقتصادی و اجتماعی‌اش را به‌صورت یک ارزش اجتماعی و کاری بسیار مثبت و مهم به جامعه انتقال دهند.
آموزش فرهنگ‌ساز است، مشروط بر اینکه در زمان طولانی، هدفمند و با روش‌های موثر اجرا شود. تعلیم و تربیت فرهنگ‌ساز است، درصورتی‌که برنامه‌ها و روش‌های آموزش از بطن خانواده‌ها تا عالی‌ترین مراحل تحصیلی هماهنگ و یک‌صدا باشد.
نظام آموزشی و آموزش، وسیله‌ای مهم برای تبدیل جامعه ناهماهنگ و ناآگاه به جامعه‌ای هماهنگ و آگاه است. تعلیم و تربیت باعث می‌شود تا افراد به‌طور فعال در اجتماع شرکت کرده و با آگاهی از وظایف و حقوق مالیاتی خود نقشی حیاتی در جامعه بازی کنند.


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 431
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران