پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 278068 تاریخ : 1395/12/26-15:29:59
,23,10028,
آموزش ریسک در چهارشنبه سوری

گفتگوی هفته:

آموزش ریسک در چهارشنبه سوری

بدون شک برگزاری مراسم چهارشنبه سوری امسال با سالهای گذشته تفاوت بسیاری داشت.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، در چهارشنبه سوری امسال از شدت خطر و فراوانی ، بطور محسوسی کاسته شده بود. این را در گشت و گذار در شهر میتوانستیم متوجه شویم . البته معدودی از نوجوانان و جوانان به اعمال خطرناک در این شب همچون روال گذشته ادامه دادند اما تعداد آنها بسیار اندک و نسبت به سالهای قبل کاهش معنی داری داشت. به همین جهت آمار امسال فوت شدگان و مجروحین پایین تر از سنوات گذشته بود. البته همین تعداد فوت شدگان و مجروحین در مراسم شب چهارشنبه سوری ابدا قابل پذیرش و توجیه نیست.

هرگز در فرهنگ والای ایرانی و جشنهای ملی آن بر اساس سنت های به ارث رسیده ، اعمال فردی و جمعی خطرناک و شرایط حادثه آفرینی دیده نشده است. همه جشنهای ملی و مذهبی ایرانیان در دوره پیش از اسلام و در دوره اسلامی مملو از محبت ، مهربانی ، کمک به همنوع ، دستگیری نیازمندان و بسط شادی و امید بوده است.

زیبایی و غنای فرهنگ ایرانی در مراسمات اجتماعی و ملی بیگانگان و دشمنان ایران زمین را نیز مقهور خود ساخته و آنان نیز از آثار و پیامهای این جشن ها متاثر گردیده اند و ناخودآگاه زبان و رفتار به تحسین ایرانیان برداشته و گشوده اند.

واقعا حیف و هزاران دریغ که این جشنها و مراسمات ارزشمند فرهنگی تحت شعاع استفاده از مواد و وسایلی خطرناک ، منفجره و پرسروصدای آلوده قرار گیرد و با کشته و آسیب دیدن مردم و برگزار کنندگان ، این برداشت در ذهن مردم کشورهای همسایه و در سطح دنیا خطور نماید که مراسم چهارشنبه سوری ایرانیان « یک مراسم خطرناک و حادثه آفرین بدون پیام فرهنگی » است .

مراسم چهارشنبه سوری ، اگر چنانچه بر اساس روش های سنتی گذشته اجرا شود نه تنها موجب نشاط و اشاعه مهربانی میشود بلکه پتانسیل جذب و رونق گردشگری تحت همین عنوان را دارد.

چهارشنبه سوری سال 1395 با تاثیر گرفتن از درس واقعه دردناک پلاسکو و به پاس احترام به روح پاک شهدای آتش نشان این واقعه و سایر هموطنان در این حادثه با تلاش فرهنگی و پیامهای ایمنی رسانه ها بخصوص صدا و سیما مطلوب تر از سالهای پیش برگزار شد و انشاالله در سالهای بعد بسیار کم خطرتر و البته با بارفرهنگی و سنت های گذشته برگزار گردد.

ای کاش ، سازمان میراث فرهنگی و وزارت ارشاد ، صدا و سیما و سایر رسانه ها در کنار توصیه های اجتناب از ریسک در این جشن ملی روشهای برگزاری آرام و بدون حادثه این مراسم در نزد اقوام مختلف ایرانی را برای جوانان و نوجوانان به تصویر بکشانند تا به موازات نفی این اعمال خطرناک ، جایگزینی فرهنگی و ارزشی در ذهن ها ایجاد نمایند. زیرا جشن ها و سنن ملی از قرنی به قرن دیگر منتقل میشوند و برای انتقال مفاهیم و پیامهای این سنت ها نیاز به کار فرهنگی و اجتماعی همواره وجود دارد .

به امید چهارشنبه سوری هایی که هیچ انسانی در آن کوچکترین آسیب را نبیند. 

 


حاجی اشرفی ، کارشناس ریسک و بیمه 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 331
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران