پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 351122 تاریخ : 1397/04/02-14:24:15
,12,15,
امنیت و حریم خصوصی مشکلاتی اساسی بر سر راه اینترنت اشیاء

گزارش

امنیت و حریم خصوصی مشکلاتی اساسی بر سر راه اینترنت اشیاء

امروزه اینترنت اشیا یک مفهوم جدید نیست. اینترنت اشیاء (Internet Of Things) یک سیستم مرتبط با تجهیزات محاسباتی، ماشین‌های دیجیتالی و مکانیکی، آبجکت ها، حیوانات و یا انسان است که دارای شناسه منحصر بفرد بوده و توانایی انتقال داده روی شبکه، بدون نیاز به تعامل و دخالت انسان با انسان یا انسان با کامپیوتر را دارد.

اینترنت اشیا چیست؟
اینترنت اشیاء (IoT) به شبکه‌ای از اشیاء اشاره می‌کند که می‌توانند (با کمک کامپیوتر و از طریق ارتباط اینترنتی) با سایر اشیاء ارتباط برقرار کنند. اشیاء می‌تواند شامل هر چیزی باشد که قابلیت جمع آوری داده‌ها، کنترل شدن و یا ارتباط از راه دور را داشته باشد. به عنوان نمونه خودروها، اسباب و وسایل مختلف خانگی، ابزارآلات پزشکی، شبکه‌های الکتریکی، ابزارآلات مختلف صنعتی و ساختمانی و ... مثال‌هایی از این اشیاء هستند. به عبارت دیگر، اینترنت اشیاء در برگیرنده تعداد زیادی از اشیاء به هم وابسته است. در حقیقت، این پدیده به عنوان مرحله اصلی در سیر تکامل فضای مجازی شناخته شده است.
دو ویژگی اصلی می‌تواند اشیاء مختلف را به عنوان بخشی از اینترنت اشیاء قرار دهد. مشخصه هویتی و ارتباط اینترنتی. هر کدام از این اشیاء هوشمند، یک آدرس پروتکل اینترنتی (IP) مختص به خود را خواهند داشت تا ابزاری که به ارسال یا دریافت اطلاعات می‌پردازد، قابل تشخیص شود. این اشیاء هوشمند، قادر خواهند بود سیستم‌هایی را تشکیل دهند که توانایی ارتباط با یکدیگر را داشته باشند.
 
تاریخچه اینترنت اشیاء
ما در چند دهه اخیر، مجذوب کارکرد گجت ها در مقیاس‌های بزرگتر شده ایم، اما پتانسیل‌های اصلی و قابلیت‌های بالای اینترنت اشیاء، در چند سال اخیر بیشتر به چشم می‌خورد. به تدریج با فراگیر شدن اینترنت بی‌سیم، مفهوم اینترنت اشیاء تکامل یافته است، سنسورهای قوی و پیچیده توسعه پیدا کردند و انسان‌ها متوجه شدند که این تکنولوژی علاوه بر یک ابزار حرفه‌ای، می‌تواند همچون یک ابزار شخصی باشد.
 
اگرچه مفهوم اینترنت اشیاء از سال 1999 نام گذاری شد، اما این تکنولوژی، ده ها سال است که در حال توسعه است. به عنوان مثال، در اوایل 1980، اولین دستگاه اینترنتی، یک ماشین نگهداری و تحویل نوشابه در دانشگاه کارنگی ملون بود. برنامه نویسان توانستند که از طریق اینترنت به این ماشین متصل شده و وضعیت آنرا بررسی نمایند و اینکه بتوان از راه دور آن را مدیریت کرده و به مشتری سرویس دهی کند.
امروزه اینترنت اشیاء یک مفهوم در تمامی‌آبجکت‌ها از ماشین‌های صنعتی تا گجت‌های پوشیدنی است که با استفاده از سنسورهای داخلی خود می‌توانند داده را جمع آوری کرده و در زمان مناسب از آن دیتای جمع آوری شده در شبکه استفاده نماید.
 
مشکل اساسی اینترنت اشیا
موضوع امنیت و حریم خصوصی، به عنوان یک مشکل اساسی بر سر راه "اینترنت اشیاء" به شمار می‌رود. به عنوان نمونه، احتمال حمله اینترنتی به اطلاعات شخصی افراد و هک کردن آن، یکی از این چالش‌ها است. نکته‌ای که در این زمینه جالب به‌نظر می‌رسد، توجه کنگره آمریکا به مباحث حقوقی و مقررات در رابطه با این فناوری جدید، آن هم در زمانی که استفاده از آن هنوز فراگیر نشده است. به نظر می‌رسد مشکلات و اخبار مربوط به جاسوسی و ورود به حریم خصوصی کاربران در شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو و... موجب آن شده تا کنگره گام‌های نخستین خود در رابطه با این فناوری جدید را مطمئن‌تر بردارد.
 
تاثیر اینترنت اشیا بر کسب وکار
اینترنت اشیاء هر کسب و کاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. موبایل و اینترنت اشیا  انواع دستگاه‌هایی را که به سیستم‌های شرکت متصل می‌شوند تغییر می‌دهند. دستگاه‌های جدید نوع جدیدی از داده ها را تولید خواهند کرد.
استفاده از اینترنت اشیاء حداقل از سه منظر مجزا می‌تواند بر بهبود کسب و کار تاثیر گذار باشد:    ارتباطات،کنترل و صرفه جویی در هزینه‌ها
 
ارتباطات
اینترنت اشیاء اطلاعات افراد و سیستم ها، مانند وضعیت و سلامت تجهیزات (به عنوان مثال، روشن یا خاموش، شارژ، کامل یا خالی) و نشانه‌های حیاتی افراد را کنترل می‌کند. در اغلب موارد،در گذشته ما به این اطلاعات دسترسی نداشته ایم.
 
کنترل
در بسیاری از موارد، یک کسب و کار یا مصرف کننده از راه دور می‌تواند هر وسیله ای که به سنسور متصل است را کنترل نماید به عنوان مثال: می‌توان از راه دور با استفاده از اینترنت اشیا، یک قطعه خاص را روشن یا خاموش کرد، یا درجه حرارت را در یک محیط کنترل کرد.
 
صرفه جویی در هزینه
بسیاری شرکت‌ها از اینترنت اشیاء برای صرفه جویی در هزینه کمک می‌گیرند. سنسورها همچنین می‌توانند مواردی مانند رفتار رانندگی و سرعت را اندازه گیری کنند تا هزینه سوخت و سایش و مصرف مواد کاهش یابد.
 
سه شرکت برتر اینترنت اشیا

Deako
یکی از شرکت‌های اینترنت اشیا IoT است که به مدد طراحی زیبا، مهندسی نوآورانه و قیمت‌هایی بسیار ارزانتر از محصولات رقیب، به سرعت به یکی از برترین ارائه‌دهندگان کلیدهای برق هوشمند تبدیل میشود.
کلیدهای برق هوشمند مجهز به بلوتوث این شرکت به صاحبان منازل کمک می‌کنند به راحتی به سراغ استفاده از نورپردازی هوشمند بروند (این کلیدها کاربران را قادر می‌سازند تمامی‌چراغ‌های منزل خود را ازطریق یک کلید، تلفن همراه هوشمند یا صدای خود کنترل کنند). بهتر از همه هم این است که کلیدهای برق هوشمند شرکت Deako نیازی به هاب مجزا ندارند.

June
جون، یکی از شرکتهای اینترنت اشیا است که فر هوشمند کانوکشن را عرضه می‌کند که بوسیل? دوربین آنچه را که می‌پزید شناسایی کرده و پیشنهادهایی را برای طبخ آن ارائه می‌دهد. همچنین می‌توانید فرایند پخت را از تلفن همراه، ساعت هوشمند یا هریک از دستگاه‌های متصل [به فر] خود دنبال کنید.
پخت هوشمندتر به معنای داشتن غذاهای خوشمزه‌تر و اشتباه نکردن درمورد زمان و دمای پخت است..

Particle
این شرکت تولیدکنند? سخت‌افزار IoT پلتفرمی را برای اتصال دستگاه‌های IoT فراهم می‌کند تا بتوان این دستگاه‌ها را به صورت ایمن به وب متصل و شبکه‌ای را به منظور بهره‌مندی از تمامی‌مزایای این فناوری ایجاد کرد.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 306
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران