پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 352300 تاریخ : 1397/04/24-13:27:07
,12,17,
آمار عملکردی شاپرک در اردیبهشت 1397

آمار عملکردی شاپرک در اردیبهشت 1397

فعالیت و عملکرد پذیرندگی در کل شبکه پرداخت الکترونیک کارت در این گزارش بررسی شده است. شاخص عملکردی شاپرک خود به سه دسته آمار عملکردی شاپرک، نفوذ منطقه‌ای شاخص های پراکندگی مبلغی تراکنش‌ها تقسیم می شود که در این گزارش به آمار عملکردی شاپرک پرداخته ایم.

به گزارش بانک و صنعت، عملکرد شاپرک به لحاظ تعدادی و ارزشی و نیز رشد اسمی و حقیقی آن، نسبت تراکنش های هر یک از ابزارهای پذیرش و سهم هر یک از انواع خدمات پرداخت الکترونیک کارت خرید کالا و خدمات، پرداخت قبض و خرید شارژ تلفن همراه و مانده گیری بررسی می‌شود.

 

آمار تعداد و ارزش تراکنش های شاپرک

در اردیبهشت ماه 1397 بالغ بر 1.647 میلیون تراکنش با ارزش 1.786 هزار میلیارد ریال در شبکه الکترونیک پرداخت کارت پردازش شده که نسبت به فروردین ماه افزایش13.67 درصدی در تعداد و 51.59 درصدی در ارزش ریالی داشته است. جدول ذیل حاوی آمار تعداد و ارزش تراکنشهای شاپرک اردیبهشت1396  ،اردیبهشت 1397 و درصد تغییرات آن می باشد.

 

 

مقایسه آمار تراکنش های شاپرک نسبت به ماه مشابه سال 1396

طبق جدول ذیل تراکنش های اردیبهشت ماه 1397 به نسبت ماه مشابه سال 1396 از نظر تعدادی 28.29  درصد و از نظر ریالی 34.44 درصد رشد داشته است. اما بخشی از رشد ارزش ریالی تراکنش ها ناشی از تورم در مدت مورد بررسی بوده است. از جمله سایر عوامل تاثیر گذار بر رشد تعداد و مبلغ تراکنش های شاپرک، میتوان به افزایش تعداد ابزارهای پذیرش، دارندگان کارت، و افزایش میل به استفاده از شیوه های مختلف پرداخت الکترونیکی به جای استفاده از پول فیزیکی، اشاره نمود.

 

 

رشد حقیقی ارزش تراکنش های شاپرکی

در اقتصاد برای ارائه تحلیل های قابل اتکا، متغیرهای ارزشی و مبلغی را به صورت حقیقی بررسی می کنند. به این مفهوم که متغیر ارزشی اسمی را تورم زدایی نموده تا اثر عامل تورم موجب برداشت های اشتباه و انحراف در تصمیم گیری نشود. لذا شاخص مناسب‌تر برای بیان رشد ارزش تراکنش ها، بیان آن به صورت رشد حقیقی و تورم زدایی شده می‌باشد.

 

طبق جدول ذیل ارزش اسمی تراکنش های اردیبهشت ماه 1397  نسبت به فروردین ماه افزایش 51.59 درصدی داشته و این در حالی است که ارزش حقیقی تراکنش ها در اردیبهشت ماه 1397 نیز افزایش 49.14  درصدی را تجربه نموده است. ارزش حقیقی تراکنش ها در واقع ارزش تراکنش های شاپرکی بدون در نظر گرفتن اثرات تورم می باشد. به عبارت دیگر ارزش تراکنش های شاپرکی که نسبت به نرخ تورم خالص سازی شده است، ارزش حقیقی تراکنش های شاپرکی را تشکیل می دهد.

 

 

عملکرد شبکه شاپرک در توزیع ابزار پذیرش

سوئیچ شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت شاپرک سه نوع « ابزار پذیرش اینترنتی، ابزار پذیرش موبایلی و  ابزار پذیرش کارتخوان فروشگاهی » را پشتیبانی می‌کند.  که در این بخش تعداد هر یک از این ابزارها، در کنار سایر عوامل نظیر تعداد تراکنش، دسترسی و توسعه شبکه پرداخت الکترونیک کارتی مورد بررسی قرار می گیرد.

در مبحث بررسی تعداد ابزارهای پذیرش، به جهت قیاس بهتر و تحلیل دقیق تر، از تعداد ابزار فعال سیستمی استفاده شده است. در این راستا تعداد هر یک از ابزارهای پذیرش فعال سیستمی در اردیبهشت 1397 در قیاس با فروردین ماه در جدول  ذیل آورده شده است.

 

طبق جدول فوق تعداد ابزارهای شاپرکی در مجموع نسبت به فروردین ماه رشد 1.94 درصدی را تجربه نموده اند که سهم عمده این افزایش به سبب افزایش 3.09 درصدی تعداد ابزارهای پذیرش اینترنتی می‌باشد.

ابزارهای پذیرش موبایلی در اردیبهشت ماه 1397 نسبت به فروردین ماه رشد 1.81 درصدی و تعداد ابزارهای کارتخوان فروشگاهی نیز در مدت مشابه با افزایش 1.84 درصدی همراه بوده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 349
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران