پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 467796 تاریخ : 1398/04/18-12:53:54
,23,
آماده باش برای اجرای حاکمیت شرکتی در کشور

آماده باش برای اجرای حاکمیت شرکتی در کشور

بعد از تشریح عملیاتی کردن حاکمیت شرکتی در کشور برخی مفاد اساسنامه شرکت ها و دستورالعمل های مربوطه نیازمند اصلاح بوده که این امر توسط مراجع ذیصلاح صورت گرفته است.

با توجه به اهمیت موضوع توضیح حاکمیت شرکتی عبارت از مسیولیت ها و شیوه های به کار برده شده توسط هیات مدیره و مدیران موظف است که با هدف مشخص کردن مسیر استراتژیک دستیابی به هدف ها، کنترل ریسک ها و مصرف مسیولانه منابع تعیین می شود. همچنین دیدگاه فدراسیون بین المللی حسابداران (IFAC) درخصوص حاکمیت شرکتی عبارت از مسیولیت ها و شیوه های به کار برده شده توسط هیات مدیره و مدیران موظف است که با هدف مشخص کردن مسیر استراتژیک دستیابی به هدف ها، کنترل ریسک ها و مصرف مسیولانه منابع تعیین می شود.

پس از تشریح عملیاتی کردن حاکمیت شرکتی در کشور برخی مفاد اساسنامه شرکت ها و دستورالعمل های مربوطه نیازمند اصلاح بوده که این امر توسط مراجع ذیصلاح صورت گرفته است، این دستورالعمل حاوی نکات مهمی درباره اصول حاکمیت شرکتی، ترکیب، نحوه انتخاب و وظایف هیأت مدیره، تشکیل مجامع عمومی، نحوه انتخاب عضو مستقل هیأت مدیره و پاسخگویی و افشای اطلاعات است.

نگاهی به نکات مهم مزایای حاکمیت شرکتی

با توجه به زمان کوتاه برای اجرای حاکمیت شرکتی در سال جاری براساس ابلاغیه منتشر شده در رسانه ها، در راستای حمایت از حقوق سرمایه گذاران، پیشگیری از وقوع تخلفات و نیز ساماندهی و توسعه بازار شفاف و منصفانه اوراق بهادار طبق بندهای 8، 11 و 18 ماده 7 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (مصوب آذرماه 1384 مجلس شورای اسلامی) و در راستای اصلاح نهادی حاکمیت شرکتی طبق بند (ح) ماده 4 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران، «دستورالعمل حاکمیت شرکتی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران» که در تاریخ 1397/4/27 در 6 فصل، 44 ماده و 24 تبصره به تصویب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده و ابلاغ شده بایستی در سال جاری لازم الاجرا شود.

مزایای اجرای حاکمیت شرکتی

اصلی ترین کارکرد حاکمیت شرکتی شکل دهی به روابط بین سرمایه گذاران، هیات مدیره، مدیران و سایر ذی نفعان است، که هدف آن ارزش آفرینی برای ذی نفعان از طریق بهبود فرآیند تصمیم گیری و عملکرد شرکت است. اجرای صحیح اصول حاکمیت شرکتی مشوق ها و رویه هایی را ایجاد می کند که منافع سهامداران را برآورده کرده و همزمان به منافع سایر ذی نفعان شرکت نیز توجه دارد. مزیت دیگر اجرایی شدن دستورالعمل حاکمیت شرکتی را به طور مناسب، ارزش آفرینی برای سرمایه گذاران، اعتباردهندگان و همچنین کارکنان، مشتریان و کل جامعه دانست و وی در ادامه افزود: حاکمیت شرکتی به سلامت محیط کسب و کار کمک می کند و سرمایه گذاری داخلی و خارجی را تشویق و منافع ذی نفعان را تامین می کند.

اجرای این موضوع با اهمیت منوط به تدوین اهداف و استراتژی های کلان شرکتی، تشکیل کمیته های هیات مدیره و فعال تر شدن هیات مدیره در فرآیند سیاستگذاری و نظارت بر امور اجرایی و نیز انجام مسیولیت پاسخگویی در قبال سهامداران و توجه به منافع سایر ذی نفعان از جمله وظایف هیات مدیره در اجرای این دستورالعمل است.

در انتها برخی دستاوردهای مورد انتظار متذکر می شود:

* تقویت اعتقاد دولت و قانونگذاران به ضرورت اجرای حاکمیت شرکتی در ساختار اقتصادی دستگاه ها و سازمان ها و افزایش فرهنگ مسولیت پاسخگویی در بین مسولان و مدیران.

* تدوین قوانین و مقررات اصول حاکمیت شرکتی و کاهش تضاد بین قوانین و آیین نامه های اجرایی.

* تشکیل کارگروه های تخصصی اجرا و نظارت بر اجرای هدفمند حاکمیت شرکتی در سازمان های بزرگ دولتی.

* نظارت بر اجرای صحیح حاکمیت شرکتی و تعیین آیین نامه انضباطی مجازات تخلف و تقویت ضمانت های اجرایی.

رضا توسلی / نویسنده کتاب نامه مدیریت با رویکرد کنترل های داخلی و عضو انجمن حسابرسان داخلی ایران



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 248
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران