پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 488710 تاریخ : 1398/05/09-09:30:16
,13,
آلودگی 38 درصد باغ‌های گردو به آفت کرم خراط

آلودگی 38 درصد باغ‌های گردو به آفت کرم خراط

مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور، گفت: سطح باغ‌های گردوی کشور نزدیک به 130 هزار هکتار است که بیش از 50 هزار هکتار آن (38 درصد) به آفت کرم خراط آلوده‌ شده‌اند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، اکبر آهنگران اظهار کرد: اکنون بخش عمده‌ای از باغ‌های گردو در استان‌های همدان، اصفهان، تهران، کرمان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز، خراسان رضوی به آفت کرم خراط آلوده هستند.

وی وجود باغ‌های قدیمی گردو را کانون اصلی آلودگی آفت کرم خراط برشمرد و گفت: رعایت مسائل بهداشتی، اقدامات به‌باغی همچون هرس، سرشاخه بری، آبیاری منظم و تغذیه مناسب می‌تواند به کنترل این آفت کمک کند.

وی تصریح کرد: 74 گونه گیاهی میزبان کرم خراط هستند که ترجیح این آفت درخت گردو است؛ این پروانه جفت‌گیری و در تنه درخت تخم‌ریزی می‌کند که لارو این آفت به مدت دو سال از تنه درخت تغذیه می‌کند؛ بنابر این، ادامه این روند موجب شیوع آفت مذکور شده است.

مدیر کل دفتر پیش‌آگاهی سازمان حفظ نباتات با بیان این که هر کجا باغ گردو باشد این آفت نیز وجود دارد، اظهار داشت: کانون آفت کرم خراط باغ‌های قدیمی گردو و عامل آن رعایت نکردن اصول به‌باغی است؛ این آفت به راحتی می‌تواند به باغ‌های آسیب‌پذیر منتقل شود؛ زیرا برخی باغداران قدیمی نمی‌خواهند باور کنند که درخت گردو نیز مانند سایر گیاهان نیازمند آبیاری منظم، تغذیه مناسب و ریزمغزی‌ها و هرس است.

آهنگران براین باور است که باغ‌های مدرن که مسائل بهداشتی و به‌باغی اصولی در آنها بیشتر رعایت می‌شود، کمتر به چنین مشکلاتی دچار می‌شوند، زیرا حتی در صورت ورود آفت به این باغ‌ها، خسارت چندانی به باغ وارد نمی‌شود.

وی روش کنترل کرم خراط را در باغهای گردو استفاده از مواد شیمیایی و بیولوژیک ذکر کرد و گفت: باغداران می‌توانند طبق دستورالعمل سازمان حفظ نباتات کشور برای از بین بردن پروانه از نصب تله‌های فرومونی و نوری، برای از بین بردن لارو در تنه درختان از عملیات سیم مفتول زنی، بکارگیری سم در انسداد مدخل دالان لارو در تنه و شاخه ها، هرس شاخه‌های آلوده استفاده کنند.

به گفته وی، سمپاشی در باغهای گردو به دلیل وجود لارو کرم خراط در تنه درختان غیرکاربردی است و هیچ تاثیری در مقابله با این آفت ندارد.

آهنگران با بیان این که تاکنون کرم خراط در کاهش تولید میوه گردو تاثیر نداشته است افزود: ادامه این روند زنگ خطری برای تولید گردوی کشور است زیرا کرم خراط با تغذیه از بدنه درخت به مرور زمان موجب خشکیدگی  باغهاتیمی شود که می شود که  در دو تا سه سال آینده تولید این محصول می‌تواند با مشکل جدی مواجه شود.

وی  ادامه داد: البته معاونت امور باغبانی کشور اکنون برای جلوگیری از این معضل طرح جوان‌سازی باغ‌های گردو را در دست دارد.

به گفته مدیر کل دفتر پیش‌آگاهی سازمان حفظ نباتات، اکنون چهار گروه آفت شامل آفت‌های قرنطینه‌ای، عمومی، همگانی و خصوصی داریم که متولی مبارزه با آفت‌های قرنطینه‌ای مثل گرینینگ مرکبات و آفات عمومی مانند ملخ دولت است و برای مبارزه با آفات همگانی مانند مگس زیتون و  مدیترانه‌ای متولی مشارکت دولت و مردم را می‌طلبد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 289
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران