پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 492809 تاریخ : 1398/08/09-11:19:32
,10028,10034,22,
اقدامات قضایی 500 واحد تولیدی را احیا کرد

رییس قوه قضاییه تشریح کرد

اقدامات قضایی 500 واحد تولیدی را احیا کرد

رییس قوه قضاییه با اشاره به اهمیت حمایت از تولید برای رونق آن گفت: با تلاش دستگاه قضا و اقدامات قضایی از تعطیلی 500 واحد تولیدی و صنعتی کشور جلوگیری شده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، آیت الله سیدابراهیم رییسی روز پنجشنبه در جمع تولیدکنندگان و صنعتگران آذربایجان شرقی در دادگستری تبریز با اشاره به بازدیدش از مجتمع ماشین سازی تبریز و بیان اینکه تنها در آذربایجان شرقی با اقدامات قضایی از تعطیلی 32 واحد تولیدی ممانعت شده است، افزود: تمام کوشش دستگاه قضا، حمایت از تولید و رونق تولید و ممانعت از تعطیلی حتی یک واحد یا کارگاه تولیدی در کشور است و همه تلاش خود را در این راستا به کار می گیریم.

وی اظهار کرد: مجتمع ماشین سازی تبریز از جمله مهم ترین جلوه های صنعتی منطقه است که با خصوصی سازی اشتباه با مشکلاتی مانند کاهش تولید و کارگران و تعطیلی مواجه شد و در نهایت با واگذاری به اهل و ورود قضایی مشکل آن حل شد؛ در خصوصی سازی این مجتمع، شخصی که هیچ آورده و اهلیتی نداشت، 300 میلیون دلار ارز را گرفت و در بازار آزاد فروخت، در حالی که اگر اگر ظرفیت تولید آن احیا شود به مانند نگینی می درخشد.

وی ادامه داد: مبنای تعامل دستگاه قضا در ارتباط با حوزه تولید و صنعت و معدن این است که کاری کنیم که واحدهای تولیدی روز به روز رونق شان بیشتر شود.

رییس قوه قضاییه در ادامه با تاکید بر اینکه باید همه دستگاه های اداری و اجرایی و تمام بخش ها به قانون عمل کنند، تشریح کرد: قوانینی که در مجلس تصویب می شوند، تشریفاتی نیستند و باید اجرا شوند تا فضای کسب و کار برای تولیدکنندگان قابل قبول باشد. 

وی اضافه کرد: به عنوان مثال اگر تصویب شده که 40 درصد منابع بانکی در اختیار تولید و صنایع و 25 درصد در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرد، همه باید دست به دست هم دهند که این قوانین جامه عمل به خود بپوشند و عملیاتی شوند.

وی با اشاره به ضمانت اجرایی احکام برنامه های توسعه نیز گفت: آنچه در قوانین درباره توسعه فضای کسب و کار و رونق تولید آمده، باید به طور جد مورد توجه قرار گیرد و همه باید به تولید اهمیت دهیم؛ برای این منظور هم ضروری است از واردات بی رویه و قاچاق کالا به عنوان موانع اصلی تولید،توسط دستگاه های مختلف مسوول جلوگیری شود.

آیت الله رییسی با اشاره به مشکلات بیمه ای و مالیاتی تولیدکنندگان گفت: اینها مشکلات قابل توجهی هستند که کار کارشناسی می خواهد و آقای استاندار کارگروهی برای تجمیع دیدگاه های فعالان حوزه تولید و کارشناسان امر در این مورد برای ارجاع به مقام های تصمیم ساز تشکیل می دهد.

وی درباره درخواست تولیدکنندگان و صنعتگران برای اختصاص شعب مخصوص رسیدگی به پرونده هایشان در دادگستری استان نیز اظهار کرد: ما در مرکز مجتمع تخصصی رسیدگی به مفاسد اقتصادی را تشکیل دایم و در استان ها نیز باید شعب تخصصی تشکیل شود و روسای دادگاه ها و قضات باید از کارشناسان اقتصادی امین و متخصص استفاده کنند، زیرا مشورت در رسیدن قاضی به حقیقت کمک بزرگی است. 

وی تاکید کرد: با این نگاه معقتدیم پرونده های حوزه تولید و صنعت می تواند در تشکیلات صنفی مورد و در قالب هایی مانند شورای حل اختلاف مورد بررسی قرار گیرد و حل و فصل شود و ما نیز از این رویه استقبال می کنیم، زیرا موجب کاهش ورودی پرونده به دادگستری می شود که مورد تاکید ما هم است.

رییس دستگاه قضا همچنین با اشاره به گلایه تولیدکنندگان و صنعتگران از پیچیده بودن مراحل اداری انجام فعالیت هایشان گفت: ادارات و سازمان ها در اجرای قانون باید پاسخگو باشند و اگر خان های ایجاد شده موجب تاخیرهای غیرمجاز می شود، باید برطرف شوند و تاخیر در انجام امور ارباب رجوع هیچ توجیهی ندارد، زیرا این امر زمینه ساز رواج رشوه است. 

وی با تاکید بر اینکه یک صنعتگر و مولد نباید در روند انجام امورش با خان های مختلف مواجه شود، اضافه کرد: بدون شک هبچ کارآفرینی آمادگی برای رشوه دادن ندارد و نظام اداری پیچیده موجب رشوه می شود؛ وقتی وضعیت به صورت پیچیده اداری در می آید، رشوه ایجاد می شود و شفاف سازی و تسهیل دسترسی به مجوز ها آن را از بین می برد. 

وی با اشاره به اینکه تسهیل تولید برای تولیدکننده، زمینه شکل گیری روابط ناسالم را کاهش می دهد، گفت: باید بخشی به نام حمایت از تولیدکنندگان ایجاد شود تا تولیدکننده کارش تسیهیل شود.

آیت الله رییسی با اشاره به مشکلات ناشی از چندنرخی بودن ارز برای حوزه تولید و اشتغال نیز اظهار کرد: دو نرخی یا چند نرخی بودن ارز نیز پرونده هایی در دستگاه قضا دارد و اگر این گونه نبود، ما شاهد این پرونده ها نبودیم و سیاست ها باید به گونه ای باشد که ثبات اقتصادی موجود به تک نرخی شدن ارز بیانجامد.

وی همچنین به مشکلات مربوط به خرید تضمینی گندم نیز اشاره کرد و گفت: این نیز نکته مهمی است و خوشبختانه کشور خودکفایی در گندم را اعلام کرده است، اما با سیاستگذاری های درست باید کاری کرد که این خودکفایی و امنیت غذایی به تهدید تبدیل نشود.

وی افزود: از سازمان بازرسی کشور می خواهم که گزارش هایی درباره خرید تضمینی گندم و تهدیدهای ناشی از امنیت غذایی در سراسر کشور تهیه کند. 

آیت الله سیدابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه، امروز صبح برای انجام سفر کاری یکروزه در راس هیاتی وارد تبریز شد. 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 320
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران