پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 327234 تاریخ : 1397/01/07-08:00:03
,5,20,
اقتصاد کشور نباید متکی به درآمدهای نفتی باشد

معاون اول رییس‌جمهوری:

اقتصاد کشور نباید متکی به درآمدهای نفتی باشد

معاون اول رییس‌جمهوری گفت: اقتصاد ایران متکی به نفت است اما درآمدهای نفتی روزی به پایان می‌رسند بنابراین باید به دنبال آن باشیم که اتکاء اقتصاد کشور به نفت را کاهش دهیم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل ازسایت معاون اول رییس‌جمهوری، اسحاق جهانگیری، عصر روز دوشنبه ( 6 فروردین)، در نشست با کارآفرینان و واحدهای دانش‌بنیان پارک فناوری پردیس اظهار کرد: اقتصاد ایران اقتصادی نفتی است و از زمانی که نفت در این کشور کشف و استخراج شد، یک منبع درآمد مهم به وجود آمد که اقتصاد کشور به آن متکی شد.

وی افزود: متاسفانه اقتصاد کشور به طور جدی به درآمدهای نفتی متکی شده و در مواقعی که قیمت نفت افزایش یافت، دولتمردان دغدغه‌ای برای نحوه اداره کشور نداشتند چرا که منابع سرشار درآمدهای نفت حتی ضعف‌های نحوه اداره کشور را می‌پوشاند.

معاون اول رییس‌جمهوری ادامه داد: متاسفانه درآمدهای نفتی اجازه نمی‌دهد که حتی ضعف‌های نحوه اداره کشور مشخص شود و حتی اگر در مقطعی نظام کارشناسی کشور متلاشی و دچار آسیب شود کسی فکر نمی‌کند که اتفاق بد‌ی افتاده و به این موضوع توجه نمی‌کند که تصمیمات نادرست ناشی از ضعف بدنه کارشناسی می‌تواند آینده کشور را به خطر بیندازد.

جهانگیری با اشاره به اینکه دو خطر درآمدهای نفتی را تهدید می‌کند، خاطر‌نشان کرد: یکی از خطرات این است که امکان دارد روزی درآمدهای نفتی به پایان برسد و کشور را مبتلا به فقر و فلاکت کند.

وی تصریح کرد: زمانی می‌گفتیم که چاه‌های نفت را به روی برخی کشورها ببندیم و باورمان این بود که کشورهای نفتی می‌توانند از طریق نفروختن نفت، غرب را تنبیه کنند اما در سال‌ها‌ی تحریم مشاهده شد که اتفاق عکس رخ داد و غربی‌ها با نخریدن نفت، ما را تحریم کردند و در تحریم سقف تعیین کردند که ایران نتواند بیش از یک میلیون بشکه نفت بفروشد.

ایران نباید به درآمدهای نفتی متکی باشد

معاون اول رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: ما به ناچار باید به دنبال آن باشیم که اتکاء اقتصاد کشور به نفت را کاهش دهیم و رهبر معظم انقلاب نیز بارها فرموده‌اند که اقتصاد کشور نباید به درآمدهای نفتی متکی باشد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه ایران جزء قدرتمندترین کشورهای منطقه است، ادامه داد: کشوری که می‌خواهد چنین موقعیتی داشته باشد باید از اقتصاد قوی برخوردار باشد و اتکاء آن به درآمدهای نفتی کم باشد.

معاون اول رییس‌جمهوری تاکید کرد: این که گاهی گفته می‌شود اتکاء اقتصاد کشور را از نفت به سمت کشاورزی، معادن و یا توریسم هدایت کنیم ممکن است توصیه خوبی باشد اما کشاورزی و معدن نیز نمی‌تواند جایگزین درآمدهای نفتی باشد.

وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین و اصلی‌ترین فرصت و سرمایه ایران دانش جوانان تحصیل‌کرده کشور است، خاطر نشان کرد: امروز جوانان تحصیل‌کرده کشور مجموعه ای هستند که می‌توانند بخش زیادی از مشکل اتکاء اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی را حل و فصل کنند.

جهانگیری با اشاره به اینکه هنوز ساختارها، مقررات، قوانین و آیین‌نامه‌های کشور، همان قوانین اقتصاد نفتی هستند، اظهار کرد: لازم است اصلاحاتی در این قوانین ایجاد شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 376
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران