پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 267519 تاریخ : 1395/12/11-06:35:04
,7,10028,10034,
اقتصاد مقاومتی بدون مبارزه جدی با قاچاق کالا، دچار کاستی خواهد شد/ریسک قاچاق در کشور پایین است

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز:

اقتصاد مقاومتی بدون مبارزه جدی با قاچاق کالا، دچار کاستی خواهد شد/ریسک قاچاق در کشور پایین است

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه اهمیت مبارزه با قاچاق کالا در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی فوق العاده است، گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی بدون پرداختن به موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز با کاستی های زیادی همراه خواهد شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ,حبیب الله حقیقی شامگاه سه شنبه در جمع اعضای کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان قم در محل استانداری افزود: قاچاق کالا بر روی تولید داخلی، اشتغال، سلامت و حتی حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی تاثیر منفی می گذارد.

وی ادامه داد: یکی از دلایل عمده قاچاق، ناکارآمدی و مشکل زا بودن فرآیندهای تجارت رسمی کشور است؛ متأسفانه در کشور ما قاچاق به صرفه است و تا زمانی که به صرفه باشد، هر اندازه که ما مبارزه کنیم از راه های دیگری خود را نشان می دهد.
حقیقی به عنوان نمونه گفت: اگر یک قاچاقچی در سال 10 بار قاچاق کند و ما پنج بار کالاهای او را بگیریم، باز برای او به صرفه است؛ از سوی دیگر ریسک قاچاق در کشور بسیار پایین است؛ با وجودی که حفره های متعددی در کشور تعریف کردیم اما بنا به برخی ضرورت ها و مصلحت ها، استثناء هایی نیز قائل شدیم.
حقیقی بیان داشت: ما در زمینه مدیریت تقاضا باید بتوانیم کار موثری را انجام دهیم؛ کالای خارجی هم اکنون در کشور مصرف کننده دارد و باید بی رغبت بودن مردم به کالای خارجی را در کشور جا بیندازیم. 
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: ما در زمینه ارائه الگوی مصرف، ارجحیت بخشیدن به انتخاب کالای داخلی و خارجی و نگاه به سبک زندگی متأثر از برند بودن کالای داخلی، باید کار اساسی انجام دهیم.
وی تصریح کرد: اگر ما علت های قاچاق را از بین نبریم هر اندازه که با معلول مبارزه کنیم موفق نخواهیم شد؛ بنابر این باید اصلاح و بهبود فرآیندها از اولویت های اصلی ما باشد.
حقیقی ادامه داد: هر اندازه فرآیند تجارت کشور بیشتر باشد شاهد کاهش فساد خواهیم بود؛ شفافیت مقابل فساد است و هر جا در مسیر کدر عمل کنیم این مسیر کدر، فضای مساعدی برای تخلف ایجاد می کند.
وی گفت: تشدید مبارزه با باندها، شبکه های اصلی وسازمانی قاچاق در مبادی، مسیر و مقصد و... اصل مهمی است در سال 95 مورد توجه جدی قرار گرفت.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: در سال 1395 حدود 99 درصد مبارزه را به سمت حوزه های کلان و مبادی اصلی سوق دادیم اما از یک درصد سطح عرضه هم غفلت نکردیم.
حقیقی تصریح کرد: جلوگیری از بازگشت کالای کشف شده به چرخه مصرف نیز بحث مهمی است که باید روی آن کار کنیم و این به معنای حمایت از تولید است.
معاون برنامه‌ریزی اقتصادی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در سخنانی در این نشست گفت: باید در مسیر مبارزه با قاچاق به سمت مبارزه جدی با دانه درشت ها و قاچاق های سازماندهی شده برویم که در این زمینه نیازمند همکاری همه دستگاه ها هستیم.
علیرضا گلستانی اضافه کرد: برخی کالاهای مکشوفه که مصرف انسانی ندارد می توان از آنها برای مصرف دام و یا استفاده در صنعت استفاده کرد و معاونت دارو و غذای معاونت بهداشت باید در این زمینه تدابیر خاصی را بیندیشد.
وی همچنین عملکرد استان قم در زمینه مبارزه با قاچاق کالا را قابل قبول دانست.
در این نشست، برخی مدیران استان قم گزارشی از وضع قاچاق کالا در استان را ارائه دادند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 215
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران