پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 252457 تاریخ : 1395/10/04-07:43:41
,10030,
افزایش گرایش مردم به کسب‌وکارهای خانگی

افزایش گرایش مردم به کسب‌وکارهای خانگی

هزینه کم راه‌اندازی یک کسب‌وکار خانگی و مهم‌تر از همه بی‌نیازی آن از اجاره‌جا و مکان، باعث شده این روزها شاهد افزایش اطلاعیه‌ها و اعلامیه‌هایی در سطح شهر باشیم که غذای خانگی می‌پزند و تولیدات خانگی دارند.

به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، ورود محصولات کسب‌وکارهای خانگی به نمایشگاه‌ها و مکان‌های عمومی وحتی قرارداد آنها با برخی از رستوران‌ها نیز بازار کاسبی شاغلان این دسته از مشاغل را داغ کرده است. گرچه به‌ظاهر شاید عمده افراد فعال در این حوزه زنان باشند اما بحث مشاغل خانگی که پیش می‌آید، مجموعه‌ای از یک خانواده است که می‌تواند در آن زن، جوان، مردم و حتی فامیل هم دخیل باشند.

از طرفی به اعتقاد و باور کارشناسان رکود اقتصادی و هزینه‌های زیادی که مردم بابت انجام یک کار و فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند، باعث شده برخی مردم به سمت خانه روی آورده یا حداقل درصورت نبود مشتری زیان کمتری برای تولیدات خود بپردازند.

مشاغل خانگی از جمله کسب‌وکارهای خرد است که براساس آمارهای موجود در برخی از اقتصادهای توسعه یافته جایگاه پررنگی را به خود اختصاص داده است. از اینرو لازم است در رابطه با این مشاغل چند مساله را مورد توجه قرار دهیم. 1. این نوع کسب‌وکارها چه اهمیتی دارند و جایگاه آنها در اقتصاد چیست؟ افزایش گرایش مردم به سمت این کارها به چه دلیل است؟ چگونه می‌تواند از پله این مشاغل به ترقی و پیشرفت مادی دست پیدا کرد؟

طبق گفته کسانی که مشاغل خانگی راه‌اندازی کرده‌اند برای این کار باید از چندین مرحله آموزشی گذشت؛ 1 آشپزی. 2. یادگیری صنایع دستی. ایجاد و تدوین یک آگهی‌نامه. 3. جذب اعتماد مشتریان و ایجاد بازار. 4. یاد گرفتن شیوه‌های فروش. 5. بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی. 6. استفاده از تکنولوژی و ترکیبات نوآورانه در محصولات.

احمد قاسمی، کارشناس اقتصادی با اشاره به جایگاه کسب‌وکارهای خانگی در اقتصاد امروزه می‌گوید امروزه گرایش زیادی به سمت مشاغل خانگی به دلایل زیر ایجاد شده است 1- گسترش شهرها و سختی تردد در آنها 2- توسعه شبکه‌های ارتباطی و امکان تمعاملات مجازی 3- ایجاد زمینه‌های گسترده در ارتباط با مشتریان 4- توسعه مشاغل نو مورد نیاز مشتریان که از طریق شبکه مجازی قابل دسترسی است 5- گسترش مشاغل خدماتی به بیش از 85 درصد از حجم مشاغل موثر و مفید در دنیا 6- توسعه مدل‌های خوشه کسب‌وکار به‌جای تمرکز در تولید کالا و خدمات 7- سطح دانش و انتظارات تولید‌کننده و مصرف‌کننده 8- بهره‌گیری از مدل مدیریت پروژه در فعالیت‌های اداری یا گروهی و تجزیه پروژه به پروژه‌های کوچک‌تر و مدیریت نرم‌افزاری تجمیع پروژه‌های کوچک و کنترل آنها به‌صورت شبکه‌ای اینها نمونه از دلایل گرایش به‌سمت مشاغل خانگی است که در دنیا به‌عنوان زمینه‌های شغلی جذاب به‌شدت درحال توسعه است. در اهمیت این موضوع تردیدی وجود ندارد لیکن آن را با مشاغل خرد یا خانگی داخل کشور که در آنها دو مزیت اصلی زیر وجود ندارد، نباید اشتباه گرفت 1- در ایران مشاغل خانگی دارای تعریف و شبکه به‌هم پیوسته از بازار و تامین مواد اولیه و فروش و تولید نیست 2- در ایران زمینه‌های مشاغل نو که در مشاغل خانگی به بیش از یک میلیون عنوان شغل را شامل می‌شود، ایجاد نشده است این در حالیست که در ایران کمتر از 3000 هزار عنوان شغل موجود در جهان وجود دارد که بخش عمده آن قابلیت‌ها مختص کار در منزل را دارد. مشاغل خانگی از جمله مشاغل مرتبط با آموزش، فرهنگی و هنری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، برند‌سازی‌ها، مشاوره‌های و خدمات مدیریتی، بازار و فروش، پژوهشی و مجلات، کتاب و نشر و ... ده‌ها هزار عنوان دیگر امکان حضور در کشور را دارند مشروط به وجود برنامه استراتژیک تعریف شده در این زمینه که کار‌ها را به‌صورت یک پروژه واحد تعریف کند و آن پروژه واحد به صدها پروژه زیرگروه تعریف و در پروژه اصلی ترکیب و اجرا و ارزیابی شود. در ایران حجم مشاغل خرد مدیریت نشده بیش از 89 درصد اقتصاد را به خود اختصاص داده است درحالی که در دنیا حجم این نوع کسب‌وکار کمتر 7 درصد و به‌جای آن کسب‌وکارهای خوشه‌ای و شبکه‌ای و خرد مدیریت شده سهم عمده‌ای از کسب‌وکارها را در جهان به‌ خود اختصاص می‌دهد. 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 276
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران