پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 495022 تاریخ : 1398/09/21-14:12:56
,17,22,
افزایش نرخ ارز موجب رونق تولید در کشور شد

رییس کل بانک مرکزی:

افزایش نرخ ارز موجب رونق تولید در کشور شد

همتی گفت: اگرچه بالارفتن نرخ ارز موجب فشاربر اقشاری از کشور که درآمد پایینی دارند شد اما در عین حال موجب رونق تولید در کشور هم شده است به گونه‌ای که هم اکنون وارد مسیری شده ایم که واردات کاملا متوقف شده است و باید جلوی قاچاق را هم بگیریم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در همایش شبکه بانکی یاور توانمندسازی اقتصادی نیازمندان در مشهد گفت: در حال حاضر 84 درصد تامین مالی درکشور توسط سیستم بانکی انجام می شود که اگر منابع موجود درصندوق مالی در بورس را نیز به این رقم اضافه کنیم عملا این سهم به بیش از 90 درصد می‌رسد.

همتی افزود: این امر باعث شده است دست بانک‌ها برای اینکه بتوانند در بخش خُرد تسهیلات در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهند بسته شود و به همین دلیل هم شاهد افکار منفی عمومی نسبت به بانک‌ها هستیم در حالی که اقدامات خوبی توسط سیستم بانکی در اقتصاد کشور انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه قرار نبود سیستم بانکی در کشور ما به سمت حمایت از طرحها برود ادامه داد: در کشورهای جهان معمولا طرح و فعالیت های بزرگ مالی توسط بازار سرمایه حمایت می‌شود اما هم اکنون فعالیت ها در کشور ما بانک محور شده است.

رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: سیستم بانکی امسال در بخش قرض الحسنه علاوه بر تامین‌های انجام شده برای کمیته امداد و بهزیستی  30 هزار میلیارد تومان برای وام ازدواج و پنج هزار میلیارد تومان وام قرض الحسنه برای سیل زدگان اختصاص داده است.

همتی افزود: بانک مرکزی وظیفه همراهی و کمک دارد بنابراین بنا نداریم مانع شویم که نهادهای حمایتی در انجام وظایف دچار خلل شوند.

تسهیلات بانکی موجب خودکفایی 83 هزارمددجو

رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: توانمندسازی مددجویان کمیته امداد و نقش سیستم بانکی در پیشبرد این الگو تجربه بسیار موفقی بوده است و طی دو سال گذشته 66 هزار میلیارد ریال تسهیلات در اختیار کمیته امداد برای موضوع اشتغال قرار داده شده که از این محل حداقل 83 هزار نفر از پوشش این نهاد خارج شده‌اند.

همتی افزود: اشتغال روستایی که از محل منابع صندوق توسعه ملی و بانک‌ها به صورت مشترک تامین می شود هم نقش قابل توجهی در اقتصاد و اشتغال کشور دارد و تلاش کمیته امداد در این زمینه شایسته قدردانی است.

وی تاکید کرد: واقعیت این است که چاره‌ای نداریم که برای توسعه پایدار، اشتغال را هدف قرار دهیم و اگر نتوانیم کار اساسی در این زمینه انجام بدهیم بقیه تلاشها نیز در کشور ابتر می‌ماند.

تلاش دشمن برای ضربه به مردم ایران ناکام ماند

رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه دشمن با تمام فشار تلاش می‌کند تا به اقتصاد کشور و مردم ایران لطمه بزند گفت: همه پیگیری‌های امروز کشور برای حل مشکلات و دور زدن تحریم‌هاست و در این میان نمایشگاه توانمندی‌های کمیته امداد امام خمینی (ره) در روند رونق تولید کشور امید بخش است.

همتی افزود: تلاش کرده ایم و تاکنون موفق شده ایم جلوی سیل ویرانگر دشمن را بگیریم و در پشت این سد، تلاش مردم برای رشد و تعالی چشمگیر و شایسته است.

وی ادامه داد: مردم در جنگ بی‌سابقه اقتصادی به طور حتم پیروز خواهند شد و طی دو، سه هفته گذشته دشمن تلاش مضاعفی برای ضربه زدن به اقتصاد ایران کرده است و تلاش برای ضربه زدن به پول ملی مبدا بقیه تلاش‌ها برای از هم پاشیدن اقتصاد ایران است که خوشبختانه در این تلاش نیز موفق نشده اند و همان‌طور که قول دادیم ثبات را به بازار ارز برگرداندیم و در سایر بازارها نیز تلاش در حال انجام است.

او تاکید کرد: کشور ما با قدرت در مسیر استقلال و توسعه متکی بر نیروهای داخلی به  پیش می‌رود.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه خوشبختانه توانسته ایم تجارت خارجی‌مان را سامان دهیم گفت: منابع عظیمی از محل صادرات نفت نصیب کشور می‌شد اما به رغم کاهش شدید صادرات نفت، جریان تامین کالاهای اساسی و مواد مورد نیاز کارخانه ها در حال تامین شدن است.

همتی افزود: سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) برای نخستین بار هم اکنون در حال فعالیت روان در کشور است و عرضه بر تقاضا در این سامانه پیشی دارد

وی ادامه داد: تحریم‌ها با هدف قطع شریان اقتصادی کشور انجام شد اما در عمل با قدرت بیشتر و تکیه بر تولید داخلی، اقتصاد کشور در حال فعالیت است.

رییس کل بانک مرکزی گفت: اگرچه بالارفتن نرخ ارز موجب فشاربر اقشاری از کشور که درآمد پایینی دارند شد اما در عین حال موجب رونق تولید در کشور هم شده است به گونه‌ای که هم اکنون وارد مسیری شده ایم که واردات کاملا متوقف شده است و باید جلوی قاچاق را هم بگیریم.

همتی افزود: افزایش قاچاق بیشتر به علت برخی مصوبات موجود در کشور بوده است مثلا مصوبه ای برای ورود کالا توسط ملوانان تحت عنوان مصوبه ته لنجی در کشور داریم اما قرار نیست همه لنج ها با انبوه کالا واردات کالا و اجناس لوکس انجام دهند و این وضعیت بر بازار ارز کشور فشار بیاورد.

وی ادامه داد: نوید می‌دهم که روند تولید در کشور بسیار خوب است و تمامی نشانه‌های دریافتی از بخش صنعت و کشاورزی نشان دهنده این رشد است که طی چندماه آینده ارقام مربوطه اعلام می‌ شود.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به نام‌گذاری سال جاری توسط مقام معظم رهبری به نام سال رونق تولید گفت: در این راستا دو اقدام موثر شامل طرح گام در جهت تامین زنجیره تولید بدون نیاز به نقدینگی و اختصاص بخشی از منابع بانکی شامل 100 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های پیشران در جهت رونق تولید در کشور در حال اجراست.

همتی افزود: از نظر تامین منابع ارزی و تامین منابع مالی در حدی که موجب رشد بی حد نقدینگی در کشور نشود حمایت از تولید به خصوص تولید متوسط و کوچک مورد توجه است.

وی با اشاره به اتفاقات رخ داده پس از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین ادامه داد: توانمندسازی و سرریز سود بخش‌های دارای بازدهی زیاد باید به بخش‌های دچار محرومیت هم برده شود تا شاهد چنین مشکلاتی در کشور نباشیم.

رییس بانک مرکزی با اشاره به اینکه 40 درصد جمیعت کشور جزء چهار دهک پایین کشور هستند که به طور تاریخی سهم اندکی از درآمد و هزینه کشور را در اختیاز دارند گفت: این در حالی است که 20 درصد جمعیت کشور دو دهک بالای اقتصادی جاکعه هستند که 50 درصد هزینه و درآمد کشور را در اختیار دارند که این روند نباید دوام یابد و به طور حتم باید این روند اصلاح شود.

همایش یک روزه شبکه بانکی یاور توانمندسازی اقتصادی نیازمندان امروز با حضور رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) در مشهد برگزار شد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 168
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران