پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 448622 تاریخ : 1397/11/22-21:13:45
,5,
افزایش قابلیت اطمینان شبکه انتقال گاز به 99,9 درصد در 40 سالگی انقلاب

افزایش قابلیت اطمینان شبکه انتقال گاز به 99,9 درصد در 40 سالگی انقلاب

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران از افزایش قابلیت اطمینان شبکه انتقال گاز کشور به ضریب 99,9 درصد همزمان با چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: اکنون به جی رسیده‌ایم که اهداف این شرکت در همه روزهای سال محقق می‌شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران معتقد است، قانون‌مداری، تعهد به ملت و صنعت گاز کشور، تعالی‌جویی، چابکی در پاسخگویی به ذی‌نفعان، خلاقیت و نوآوری و در نهایت اعتمادسازی و درستکاری، ارزش‌های شرکت انتقال گاز ایران هستند.

این ارزش‌ها هر سال در اقدام‌های شرکت انتقال گاز ایران نمود می‌یابد. همانطور که در 9 ماه امسال نیز توربین‌ها و کمپرسورهای گاز با بهره‌مندی از توان داخلی تعمیر شدند، 5 هزار و 286 کیلومتر پیگرانی تمیز کننده و 5 هزار کیلومتر پیگرانی هوشمند انجام شد، ضمن اینکه بیش از 70 هزار مترمربع از خطوط تعویض پوشش و بیش از 33 هزار کیلومتر از خطوط نشت‌یابی شد. اجرای این اقدام‌ها، همان تحقق ارزش‌های شرکت است که به انتقال 174 میلیارد مترمکعب گاز از ابتدای امسال تا پایان آذرماه، منجر شده است.

یکی از اقدام‌های شاخص شرکت انتقال گاز ایران که توکلی بسیار بر آن تاکید دارد، برگزاری المپیاد بهره‌برداران است. این المپیاد در سطح 10 منطقه عملیاتی به صورت هم‌زمان برگزار شد که هدف آن ارتقای دانش فنی، تجربه عملیاتی و انگیزه بهره‌برداران است.

تدوین نقشه‌راه برون‌سپاری 10 ساله تاسیسات تقویت فشار گاز و مراکز بهره‌برداری خطوط لوله شرکت انتقال گاز ایران از دیگر مباحث سخنان مدیرعامل این شرکت است. توکلی در این باره توضیح می‌دهد: این یک موضوع بسیار پرچالش و پردغدغه است که اگر درست و متناسب با استانداردها اجرا شود برای کاهش اقدامات اجرایی سازمان‌های دولتی و افزایش وظیفه نظارت و سیاست‌گذاری دولت بسیار کمک‌کننده خواهد بود. با توجه به اینکه شرکت انتقال گاز از یک سو یک شرکت صددرصد دولتی است و خصوصی نخواهد شد و از سوی دیگر حجم تاسیسات و تجهیزات این شرکت رو به افزایش است و نیاز به نیروی انسانی دارد، یکی از مهم‌ترین راهکارها بحث برون‌سپاری است.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با بیان اینکه در این طرح، تاسیسات تقویت فشار گاز، خطوط لوله، مراکز بهره‌برداری و تاسیسات مخابراتی برون‌سپاری خواهند شد، ادامه می‌دهد: ما موضوع برون‌سپاری شبکه انتقال و ایستگاه‌های تقویت فشار را به یک کار فنی و تخصصی تبدیل و برای مدت 10 سال تدوین کردیم که بر اساس آن به طور دقیق می‌دانیم که تا 10 سال آینده تاسیسات و تجهیزاتی که باید برون‌سپاری شوند کدامند. مطابق این مدل، در سال 97 فقط یکی از ایستگاه‌ها یعنی ایستگاه صفاشهر 4 باید برون‌سپاری می‌شد که همه فرآیند آن طی شده و اکنون در مرحله نهایی شدن انتخاب پیمانکار است. شایان ذکر است همه پیمانکارانی که انتخاب خواهند شد ایرانی هستند و قابلیت ارتقای توانمندی داخلی نیز وجود دارد. ما پیمانکاران را بر اساس ارزیابی کیفی در این فرآیند گنجانده‌ایم. این نخستین تجربه کشور برای برون‌سپاری ایستگاه‌های تقویت فشار گاز است که حفظ مالکیت برای بخش دولتی اما نگهداری و تعمیرات برای بخش خصوصی در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران درباره عملکرد این شرکت در سال 97 به ارائه توضیحاتی می‌پردازد و می‌گوید: امسال همه تلاش ما بر این بوده است که شبکه‌ای مطمئن، پایدار و ایمن داشته باشیم و این پایداری شبکه به سبب برنامه‌ریزی‌های دقیق تعمیراتی و آماده به کار بودن همکاران در مجموعه انتقال گاز است. همچنین پیش‌بینی‌های لازم برای انجام تعمیرات را در پایان هر سال برای سال بعد و حتی برای دو یا سه سال آینده انجام می‌دهیم. امسال هم در هیچ کجای شبکه انتقال گاز با مشکلی روبه‌رو نشدیم، تا جایی که قابلیت اطمینان شبکه انتقال به 99,9 درصد رسیده که یک رقم منحصر به فرد در تاریخ انتقال گاز ایران است.

ما برای مصرف گاز در نقاط سردسیر و مناطقی که توزیع کننده اصلی گاز در کشور هستند برنامه خاصی را طراحی و اجرا می‌کنیم. پیش از آغاز فصل سرد نیز پیش‌بینی‌های لازم را بر اساس نظر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران برای نقاطی که احتمال دارد در زمستان کمبود گاز داشته باشد یا نقاطی که احتمال دارد مصرف‌کنندگان رفتار یک‌نواختی به سبب میانگین متفاوت وزنی دما نداشته باشند انجام می‌دهیم و شبکه انتقال را در آن مناطق پرگاز نگه می‌داریم، حتی گاهی برخی از تجهیزات‌مان را بالاتر از ظرفیت به کار می‌گیریم.

توکلی ظرفیت کنونی شبکه انتقال گاز کشور را 800 میلیون مترمکعب در روز اعلام می‌کند و به گفته او آخرین رکود حجم انتقال گاز در یک روز، رقم 761 میلیون و 200 هزار مترمکعب است. این حجم گاز در شبکه‌ای جابه‌جا می‌شود که از امنیت و مقاومت کافی در برابر حوادث و خطرات گوناگون برخوردار است. شبکه‌ای که در زمان طراحی همه موانع، خطرات و عوامل طبیعی بر سر راه آن در نظر گرفته شده است، در زمان احداث بهترین کیفیت در تجهیزات استفاده شده و در زمان بهره‌برداری نیز نهایت دقت در نگهداری و استفاده به کار گرفته می‌شود. به همین دلیل مدیرعامل شرکت انتقال گاز می‌گوید که از سلامت و امنیت شبکه انتقال گاز اطمینان دارد.

یکی از اهداف شرکت ملی گاز ایران و به تبع آن، شرکت مهندسی و توسعه گاز، افزودن هزار کیلومتر خط انتقال گاز در هر سال به شبکه انتقال گاز کشور است. این هدف در سال 96 به خوبی محقق شد و اما امسال نیز درصد زیادی از این هدف به واقعیت پیوسته است. همانطور که مسئولان شرکت مهندسی و توسعه گاز و نیز مدیرعامل شرکت انتقال گاز اعلام می‌کنند که از ابتدای سال 97 تاکنون بیش از 900 کیلومتر خط لوله جدید به جمع خطوط انتقال گاز پیوسته است.

بهره‌مندی از این حجم خطوط گاز به توجه به کیفیتی که از آن یاد شد، این شبکه را برای ارسال گاز به مبادی مصرف داخلی و صادراتی آماده نگه می‌دارد.

مدیریت کربن و جلوگیری از هدررفت گاز طبیعی نیز پروژه قابل توجهی است که در شرکت انتقال گاز ایران به اجرا درآمده است. بر اساس این طرح، میزان گازهای محاسبه نشده به کمتر از 1,5 درصد کاهش یافته است که یک رقم قابل قبول در زمینه حفظ گاز به عنوان ثروت ملی و ایجاد سرمایه محسوب می‌شود.

توکلی در این باره می‌گوید: امسال یکی از عمده‌ترین اهداف ما مدیریت کربن و انرژی بود که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن مدیریت گازهای محاسبه نشده است. برای این مدیریت باید کمیت گازها را به روش صحیح اندازه‌گیری کرد. ما با کنترل‌های مداوم توانسته‌ایم ارقام این گازها را به واقعیت نزدیک کنیم. افزون بر این، حساسیت مناطق در زمینه بهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات درست نسبت به شیرهای بین راهی، شیرهای دستی، شیرهای بلودان، دوشیره کردن شیرهای بلودان و کاهش تعداد توقف تاسیسات و تجهیزات نیز تاثیر زیادی در این طرح داشته است.

 

همکاری شرکت انتقال گاز و سازمان فضایی ایران

سرآمدی در تراز جهانی با توجه به آنکه زمان زیادی نیز تا رسیدن به پایان وقت این چشم‌انداز باقی نمانده است، هدفی است که نیازمند به کارگیری راه‌های گوناگون علمی، پژوهشی، فنی و عملیاتی است. یکی از این راه‌ها بهره‌مندی از تکنولوژی‌های روز جهانی است. همکاری بین شرکت انتقال گاز و سازمان فضایی ایران که به تازگی برقرار شده، گام نوینی در جهت تحقق هدف شرکت انتقال گاز ایران است.

توکلی درباره این همکاری می‌گوید: شبکه انتقال گاز در سراسر کشور گسترده است، اما در بعضی نقاط قابلیت پیش‌بینی و رسیدگی به خطوط انتقال گاز را نداریم به عنوان مثال در زمستان بعضی مناطق برف‌گیر یا بسیار سرد است یا در فصل بارندگی امکان دسترسی به خطوط نیست یا تغییر رفتار زمین برای ما بسیار مهم است که می‌تواند خطوط لوله ما را تحت تاثیر قرار دهد، به همین دلیل استفاده از ماهواره برای ما بسیار مهم است. همچنین بعضی از ایستگاه‌های حفاظت کاتدیک قابلیت استفاده از تکنولوژی صنعت فضایی را دارند. از سوی دیگر، سازمان فضایی نیز در ساخت ماهواره داخلی به خودکفایی و دانش فنی رسیده است، به همین سبب موضوع استفاده از صنایع فضایی ایران مطرح شد تا خدمات نخستین ماهواره بومی در اختیار شبکه انتقال گاز قرار گیرد.

وی توضیح می‌دهد: اگر ما بتوانیم موضوع صنعت انتقال گاز را با تکنولوژی سازمان فضایی آمیخته کنیم شرکت انتقال گاز می‌تواند دریچه ورود سازمان فضایی به صنایع شبکه محور کشور باشد. مقرر شده است که این ماهواره تا آخر امسال پرتاب شود و اطلاعات نقاط زمینی شبکه انتقال گاز را جمع‌آوری کند و در اختیار ما بگذارد تا کارگروه شرکت انتقال گاز آنها بررسی کند که اگر این اطلاعات تایید شوند و قابلیت استفاده داشته باشند تفاهم‌نامه اصلی بین شرکت انتقال گاز و سازمان فضایی ایران امضا خواهد شد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 310
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران