پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 410642 تاریخ : 1397/08/09-17:33:06
,12,17,20,
افزایش فشار شایعات بر اقدامات ارزی و ایستادگی منطقی بانک مرکزی

افزایش فشار شایعات بر اقدامات ارزی و ایستادگی منطقی بانک مرکزی

در ماه های اخیر شاهد افزایش فشار روانی بر منابع ارزی و همچنین شایعه سازی برای به حاشیه بردن سیاست های منطقی بانک مرکزی و دولت در برابر این جو روانی هستیم. دلالان و پشت پرده های بازار ارز هر از گاهی با ایجاد شایعات یا برداشت های تقطیع شده از اخبار و اظهارات برخی مسئولان و انتشار گسترده آنها در فضای مجازی و گاهی در رسانه های رسمی در تلاش هستند با حاشیه سازی سیاست های ارزی را دچار مشکل کنند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ بعد از التهابات روانی در بازار ارز، دولت و بانک مرکزی برای مدیریت بازار در مرحله اول  ساز و کاری برای تامین نیازهای اساسی با دلار 4200 تومانی تعریف کردند و پس از آن نیز با راه اندازی سامانه نیما و امکان داد و ستد ارزهای حاصل از واردات غیر نفتی در این سامانه به مبارزه با این جنگ روانی رفتند و نتایج مثبت این مدیریت بازار ارز را (فارغ از برخی کاستی ها که معمولا در هر اقدام و عملکردی مشاهده می شود) می توان به وضوح دید. تلاش دلالان و معامله گران فردایی و صوری برای ایجاد جو روانی و دلار 20 هزار تومانی به خوبی در هم شکست و تامین نیازهای ارزی کشور در حال انجام است. از سوی دیگر پیمان سپاری ها و ایجاد پیمان های دو جانبه و گاهی چند جانبه پولی با کشورهایی که در حال داد و ستد عمده با کشورمان هستند به عنوان یک سیاست مکمل در حال انجام است.

شایعه حذف نیما!

برخی دلالان با دیدن موفقیت سیاست های جدید ارزی و همچنین مشاهده جدیت دولت در مدیریت منطقی ارز و تن ندادن بانک مرکزی برای حراج پشتوانه ارزی کشور به واسطه جوسازی دلالان، ساختن و انتشار وسیع شایعه ای مبنی بر حذف سامانه نیما را در دستور کار قرار دادند که این شایعه به شدت از سوی بانک مرکزی تکذیب شد.

بانک مرکزی در این واکنش به این شایعه اعلام کرد: « گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، نظام یکپارچه ارزی(نیما) که محل عرضه و تقاضا ارز است فعال بوده و روز به روز عمق آن بیشتر می شود و تاکنون بیش از 12 میلیارد یورو ارز در آن معامله شده است. همچنین امکان مشاهده ی عملکرد سامانه مذکور از ابتدای راه اندازی و به صورت روزانه در لینک «گزارش خرید و فروش ارز در سامانه نیما » در درگاه www.sanarate.ir برای تمام مخاطبان وجود دارد. بانک مرکزی در پایان از رسانه ها و فعالان حوزه اقتصادی خواست در شرایط خطیر فعلی به دور از هرگونه شایعه در جهت ایجاد آرامش روانی فضای جامعه حرکت کنند.»

حاشیه سازی اربعینی

بعد از خوردن این تیر به سنگ یک حاشیه سازی جدی دیگر که متاسفانه از سوی برخی رسانه های داخلی و حتی صدا و سیما هم دامن زده  شد، مربوط به تامین ارز زوار اربعین بود. بانک ملی در این باره با توجه به تامین نبودن زیر ساخت ها در عراق مجبور به انجام برخی اقدامات برای تداوم جدی عرضه ارز به زائرین شد که بلافاصله با گسترش سریع در فضای مجازی تبدیل به تیری برای تخریب دستاوردهای ارزی شد و برخی رسانه ها و از جمله صدا و سیما هم در چند برنامه به آن دامن زدند. البته توضیحات مقامات مسئول و عملکرد سریع بانک ملی در تامین ارز زائرین و رضایت نسبی آنان از دریافت ارز این مورد را هم ناکام گذاشت.

علم شدن کمبود ارز شرکت های هواپیمایی

اما شایعه سازان همزمان با افزایش سرعت ایجاد جنگ روانی از سوی آمریکا و برخی متحدان منطقه ای، دست به ابتکار جدیدی زدند و شایعه کمبود ارز برای شرکت های هواپیمایی را علم کردند که این موضوع هم از سوی بانک مرکزی تکذیب شد.

بانک مرکزی در این مورد هم اعلام کرد: « تأمین ارز مورد نیاز درخواست‌های واقعی جامعه همواره در دستور کار بانک مرکزی بوده و این بانک تلاش مضاعفی برای اجابت تمام درخواست‌های واقعی را به‌ موقع انجام داده است. در این راستا شایعه کمبود تأمین ارز مورد نیاز شرکت‌های هواپیمایی تکذیب می شود.

با توجه به اهمیت تأمین ارز مورد نیاز شرکت ‌های هواپیمایی داخلی و برگزاری جلسات متعدد با مسئولان مربوطه و نمایندگان شرکت‌های هواپیمایی، مقرر شده است ارز مورد نیاز برای تمام درخواست‌ های دریافتی از آن ‌ها در اسرع وقت مورد بررسی و از محل منابع ارزی بانک مرکزی و یا هماهنگی انجام شده از طریق سامانه نظام یکپارچه ارزی (نیما) تایید شود.  گفتنی است، بنا به سوابق موجود، میزان ارز تأمین شده شرکت های یاد شده به نرخ 42000 ریال قبل از  16 مردادماه سال جاری و همچنین از آن تاریخ به بعد به نرخ بازار نیما مشخص است. شرکت های اشاره شده راساً می توانند میزان ارز دریافتی خود را اعلام کنند.»

آنچه مسلم است در شرایط فعلی که آمریکا و متحدان اندک آنها در حال دامن زدن به نوعی جنگ روانی برای تحت تاثیر قرار دادن اقتصاد کشورمان از طریق افزایش تکانه ها هستند، مدیریت منطقی و به دور از هیجان منابع ارزی از اهمیت دو چندان برخوردار است و بانک مرکزی به عنوان متولی مدیریت شناور این بازار باید پاسدار ذخایر ارزی کشور از یک سو و تامین نیازهای اساسی و واقعی ارزی از سوی دیگر باشد. کارشناسان بر این باورند با وجود برخی کاستی ها بانک مرکزی تا حال این مهم را با موفقیت نسبی انجام داده است و احتمالا خشم شایعه سازان هم از همین ناحیه سرچشمه می گیرد که هر از گاهی با دامن زدن به برخی شایعات در پی تحت تاثیر قرار دادن سیاست های ارزی هستند اما بانک مرکزی با یک نگاه کارشناسی و برنامه ریزی منطقی در برابر این جوسازی ها ایستاده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 248
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران