پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 508353 تاریخ : 1398/12/04-13:53:33
,17,5,
افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت گاز برای سال 99

در هفدهمین نشست کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران مطرح شد

افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت گاز برای سال 99

در هفدهمین نشست کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران، کارآفرینان و صاحبان بنگاه‌های صنعتی و بازرگانی حوزه نفت و انرژی میزبان حمیدرضا عراقی، مدیرعامل پیشین شرکت ملی گاز و عضو فعلی هیات رییسه صندوق‌های بازنشستگی و رفاه کارکنان صنعت نفت، بودند تا تحولات صنعت گاز کشور و چشم‌انداز این صنعت را با وی مرور کنند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی اتاق تهران، در این نشست همچنین مطالعه آینده‌نگارانه از سوی مسئولان انجمن شرکت‌های مهندسی و ساخت صنعت نفت و نیرو تشریح شد. اما پیش از ورود اعضای کمیسیون به دستورکار شانزدهمین نشست، رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران به بیان و تحلیل اخبار و اتفاقات مهم حوزه نفت و انرژی طی هفته‌‌های اخیر پرداخت.

رضا پدیدار ابتدا به بیانیه اخیر اوپک مبنی بر کاهش تولید نفت این سازمان اشاره کرد و گفت: بر اساس گفته‌های رئیس دوره‌ای اوپک، کاهش تولید نفت اوپک تا پایان سال 2020 میلادی تمدید شده است. تا پایان سال 2020 میلادی، کاهش 1.2 میلیون بشکه نفت از سهیمه‌های اعضای اوپک در دستورکار بود که براساس تصمیم اخیر اعضای این سازمان، 500 هزار بشکه نیز به سهمیه کاهش تولید نفت اوپک افزوده شد و به این ترتیب تا پایان سال 2020 معادل 1.7 میلیون بشکه نفت از سهیمه تولیدی این سازمان کاهش خواهد یافت.

عراق جایگزین ایران در بازار جهانی نفت

رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران در ادامه این نشست، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد به دنبال افت تقاضای نفت در آسیا به دلیل شیوع ویروس کرونا، تولیدکنندگان بزرگ خاورمیانه دست به تغییر بازارها زده و بخشی از صادرات نفت خود را به غرب به ویژه کشورهای اروپایی روانه کرده‌اند و حجم عمده این تغییر بازار صادراتی نیز از سوی کشورهای عراق و عربستان رخ داده است.

پدیدار سپس به اخبار مربوط به نفت عراق در رسانه‌های بین‌المللی اشاره کرد و افزود: طبق گفته وزیر نفت عراق، این کشور قصد دارد تولید نفت خود را به 8 میلیون بشکه در روز برساند. در حال حاضر تولید نفت عراق در حدود 4.5 تا 5 میلیون بشکه در روز است و این نشان می‌دهد که عراق قصد دارد جای خالی ایران در بازار جهانی نفت را پر کند.

وی در ادامه به طرح پالایشگاه گاز بید بلند اشاره کرد که بزرگترین پالایشگاه جمع‌آوری و فراورش گازهای همراه نفت است و با سرمایه‌گذاری بیش از 3 میلیارد دلار قرار است اوایل سال آینده به بهره‌برداری برسد.

پدیدار سپس به پیگیری سرنوشت پول صادرات گاز و برق ایران به عراق از سوی بانک مرکزی اشاره کرد و افزود: بر اساس پیگیری به عمل آمده از این نهاد، ارز حاصل از صادرات گاز و برق ایران به عراق، به دلیل تحریم‌ها فعلا در حسابی در بانک تجارت عراق متمرکز شده است.

سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در ترکیه

وی در ادامه پیرامون حجم سرمایه‌گذاری ایرانیان در ترکیه، به نقل از مدیر مرکز مطالعات و پژوهش ایران و ترکیه اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه اعلام کرد که سرمایه‌گذاران ایرانی در سال 2019 میلادی 970 شرکت جدید در ترکیه ثبت کرده‌اند و بر این اساس ایرانی‌ها جزو اصلی‌ترین سرمایه‌گذاران خارجی در این کشور هستند و در این سال 121 هزار 600 شرکت جدید به ثبت رسیده که یک‌دوازدهم آن متعلق به ایرانیان است. 

طرح آینده‌نگاری شرکت‌های ساخت

اما در ادامه این نشست، محمدامین قلم‌بر، آینده‌پژوه و رییس کمیسیون آینده‌پژوهی فدراسیون صنعت نفت ایران، در توضیح طرح آینده‌نگاری شرکت‌های مهندسی و ساخت در صنعت نفت، تصریح کرد که در این پژوهش، بر پایه نظرات متخصصان، الگوبرداری و تدوین سناریو، تصاویری شفاف‌تر از آینده صنعت نفت در اختیار فعالان شرکت‌های مهندسی و ساخت صنایع نفت و نیرو قرار خواهد گرفت تا منجر به خلق مزیت‌های رقابتی و توانمندسازی در برابر رقبای خارجی شود.

به گفته وی، اگر شرکت‌های داخلی در دوره تحریم‌ها نتوانند خود را به روز نگه دارند در زمان رفع تحریم‌ها و ورود شرکت‌های بین‌المللی به بازار ایران، دچار چالش‌های فراوانی خواهند شد از این رو، شناخت محیط، آینده و طراحی هوشمندانه آن یکی از فعالیت‌های ضروری است که بازیگران اصلی این صنعت می‌بایست به صورت پیش‌دستانه برای آن اقدام کنند.

قلم‌بر سپس، هدف از این طرح را شناسایی آینده‌های پیش‌روی شرکت‌های مهندسی و ساخت صنعت نفت در ایران عنوان کرد و یادآور شد که این طرح همچنین به دنبال تدوین سناریوهای عملیاتی برای شرکت‌های این بخش و ترویج آن در نظام تصمیم‌گیری صنعت نفت است. 

فرصت‌های توسعه مشارکت بخش‌خصوصی در صنعت گاز

در ادامه این نشست، حمیدرضا عراقی، عضو هیات رییسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت طی سخنانی، راهبرد و سیاست اصلی بخش گاز در کشور را بهینه‌سازی مصرف و کاهش شدت انرژی در کشور عنوان کرد و از بخش خصوصی و اتاق بازرگانی نیز خواست تا وزارت نفت را در تحقق این راهبرد همراهی کند.

وی همچنین، مدیریت تجدید ساختار صنعت گاز را یکی از ماموریت‌های اصلی شرکت ملی گاز بیان کرد و به طوری که به گفته وی، تا افق چشم‌انداز 1404، صنعت گاز کشور را به صنعتی رقابتی، کارا و با مشارکت موثر بخش‌خصوصی ارتقا دهد.

عراقی در عین حال، تجاری‌سازی و بهره‌گیری از فرصت‌های بازار جهانی را از مهم‌ترین الزامات استراتژیک تحقق این ماموریت‌ها عنوان کرد و تنوع‌بخشی به صادرات گاز، حضور فعالانه سوآپ گاز و کسب سهم 8 تا 10 درصدی در بازار جهانی گاز را مورد تاکید از سوی شرکت ملی گاز قرار داد.

وی سهم گاز از سبد انرژی فسیلی کشور را در حدود 75 درصد بیان کرد و یادآور شد که در حال حاضر ظرفیت پالایش گاز در کشور معادل 1031 میلیون مترمکعب در روز است.

عضو هیات رییسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در ادامه، میزان مصرف گاز خانگی طی چند روز گذشته را 616 میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: وضعیت مصرف گاز در بخش‌های خانگی، تجاری و نیروگاه‌ها طی روزهای اخیر این هشدار را جدی‌تر از همیشه کرده ‌است که باید برای رفع این معضل اقداماتی در راستای اصلاح قوانین و قیمت، فرهنگ‌سازی و ورود تکنولوژی‌های جدید انجام داد چرا که در صورت تداوم روند مصرف برای سال‌های آتی، قطعا کشور ناچار است به سمت جیره‌بندی گاز برود.

عراقی همچنین سهم ماده 12 در تامین منابع سرمایه‌گذاری در بخش گاز طی سال گذشته را در حدود 31 درصد اعلام کرد و افزود: شرکت ملی گاز مسیر درستی را در تامین منابع مورد نیاز سرمایه‌گذاری در این حوزه در پیش گرفته است به طوری که برای سال آینده سرمایه‌گذاری شرکت ملی گاز در مقایسه با سال‌های گذشته بیشتر خواهد بود.

مدیرعامل سابق شرکت ملی گاز در ادامه به برخی از مهم‌ترین چالش‌های فرا روی این شرکت اشاره کرد و بالا بودن شدت مصرف انرژی، روند کاهش تامین خوراک در برخی پالایشگاه‌ها، عدم حضور موثر در بازارهای جهانی گاز و تداوم نظام قیمت‌گذاری فاقد منطق اقتصادی را از آن جمله دانست.

وی سپس، بهینه‌سازی مصرف گاز، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و پروژه‌های شرکت ملی گاز، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در تامین نیازهای صنعت گاز و برون‌سپاری و پیمان‌سپاری فعالیت‌های بهره‌برداری در پالایشگاه‌ها و مناطق عملیاتی انتقال گاز را از جمله فرصت‌های توسعه مشارکت بخش خصوصی در صنعت گاز بیان کرد.

در ادامه و پس از سخنان حمیدرضا عراقی، اعضای کمیسیون و فعالان حوزه نفت و انرژی دیدگاه‌ها و نظرات خود را پیرامون توسعه مشارکت بخش خصوصی در صنعت گاز با وی در میان گذاشتند و عضو هیات رییسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت نیز به سوالات مطرح شده پاسخ گفت.

در پایان شانزدهمین نشست کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران، با اهدای لوح تقدیر، از رامین خسروخاور عضو این کمیسیون و رییس فدراسیون صنعت نفت که چندی پیش عنوان مهندس برجسته مهندسی شیمی را از سوی فرهنگستان علوم دریافت کرد، تجلیل شد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 277
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران