پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 494789 تاریخ : 1398/09/16-13:25:26
,2,
افزایش اعتماد در تبادلات بانکی ره آورد تحقق رمز پویا خواهد بود

نگاهی به رمز پویا در گفت و گو با مدیرفناوری اطلاعات بانک توسعه صادرات

افزایش اعتماد در تبادلات بانکی ره آورد تحقق رمز پویا خواهد بود

کلاهبرداری اینترنتی با روش‌های مختلف برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی در کشور باعث شد تا با تدبیر بانک مرکزی، در بستر بانکداری الکترونیک رمزهای ایستا جای خود را به رمزهای پویا بدهند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، فیشینگ نوعی از کلاهبرداری در بستر بانکداری الکترونیک است که برای بدست آوردن اطلاعات حیاتی و ضروری کارت های بانکی مانند رمز دوم کارت ، CVV2 ، تاریخ انقضا و مانند آنها از طریق جعل یک وب گاه یا آدرس ایمیل به کار می رود.
به این صورت که هکر اقدام به ایجاد صفحه ای دقیقا مشابه درگاه پرداخت اینترنتی بانکی نموده و با هدایت کاربران از طریق وب سایت های جعلی فروش کالا و خدمات به صفحه مذکور، اقدام به ربودن اطلاعات کارت از جمله شماره کارت، cvv2، تاریخ و رمز دوم می نماید. هکر با به دست آوردن اطلاعات مذکور در اولین فرصت اقدام به خالی کردن حساب، کارت به کارت به حساب غیر، خرید اینترنتی و... می نماید.
با افزایش کلاهبرداری های اینترنتی و سوء استفاده از نقاط ضعف سیستم تایید هویت کنونی که بر پایه رمز دوم ایستا می باشد، بانک مرکزی خواستار استفاده از رمزهای پویا در تراکنش های مبتنی بر کارت های بانکی شده است تا بتواند با کاهش کلاهبرداری های اینترنتی، هک شدن کارت های بانکی و برداشت های غیرمجاز از حساب ها، جرایم سایبری کشور را کنترل کند.
براساس بخشنامه بانک مرکزی، رمز پویا به رمز دوم کارت گفته می شود که متغیر بوده و پذیرش آن توسط مؤسسه اعتباری در خدمات بانکداری و پرداخت الکترونیکی مبتنی بر کارت در یک بازه زمانی مشخص (معمولا یک دقیقه ای)، صورت گرفته و اعتبار استفاده هر رمز فقط یکبار بوده و برای تراکنش بعدی می بایست از رمز دیگری که توسط سامانه تولید و در اختیار صاحب حساب قرار می گیرد، استفاده کرد.
عشرت عدالت مدیرامور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک توسعه صادرات ایران در این زمینه می گوید: بسیاری از پرونده های موجود در پلیس فتا که در خصوص برداشت غیرمجاز از حساب افراد تشکیل شده بدلیل نااگاهی و بی دقتی صاحبان حساب بوده است.
وی اضافه می کند: رمز پویا در دنیا بسیارمتداول بوده و چندین سال است برای بالا بردن ضریب ایمنی مشتریان از این رمز استفاده می شود چرا که با ارسال رمز یکبار مصرف از سوی سامانه های بانکی برای مشتری، به جای استفاده از رمز ثابت که در صورت افشای آن، امکان دسترسی به موجودی حساب شخص برای هکر بسیار آسان خواهد بود، موجبات افزایش امنیت حساب مشتریان فراهم می شود.
به گفته عدالت، طبق بررسی های انجام شده برداشت های غیر مجاز از حساب بانکی افراد در سالهای اخیرا افزایش قابل ملاحظه ای داشته است و اهمیت این امر با توجه به وجود بالغ بر 300 میلیون کارت بانکی در کشور و در نظر گرفتن این نکته که به صورت میانگین هر فرد بالای 18 سال ایرانی حدود 6 کارت بانکی دارد و معمولا برای همه ی این کارت ها یک رمز ثابت تخصیص می دهد، سوءاستفاده کلاهبرداران از وضعیت فوق بسیار محتمل تر خواهد بود تا زمانی که با استفاده از رمز دوم پویا، مشتری برای هر کارت بانکی از یک رمز یکبار مصرف استفاده نماید .
عدالت اضافه می کند: موضوعاتی چون مبارزه با پولشویی و احراز هویت صاحب حساب نیز ازجمله مواردی است که ضرورت استفاده از رمزپویا را بیشتر می کند.
وی با اعلام این مطلب که استفاده از رمزهای پویا در بسیاری از بانکهای جهانی متداول است، می گوید: بانک ها لازم است به منظور ایمنی پرداخت های اینترنتی با اجرایی کردن رمزهای پویا به گونه ای که هم سهولت و هم امنیت را در برداشته باشد، نگرانی مشتریان خود را برطرف نمایند.
عشرت عدالت در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی استفاده از رمز یکبار مصرف می افزاید: یکی از روشهای تولید رمز پویا استفاده از اپلیکیشن مویابل است. پس از فعال شدن حساب کاربری و مشخصات افراد روی این اپلیکیشن و به هنگام خرید اینترنتی و انتقال وجه آنلاین، یک رمز که با استفاده از محاسبات پیچیده خاص تولید شده به کاربر ارائه می‌شود و تنها برای یک تراکنش اعتبار خواهد داشت، در این اپلیکیشن ها، دسترسی به رمز برای هکر غیرممکن خواهد بود. در روشی دیگر به هنگام درخواست مشتری برای انجام عملیات بانکی از طریق اینترنت، تولید رمز دوم از طریق سامانه های بانکی انجام شده و برای وی پیامک می شود.
مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک توسعه صادرات تاکید می کند: با توجه به اراده نظام بانکی برای ارتقاء امنیت و آسایش برای مشتریان، افزایش اعتماد در تبادلات مالی ره آورد تحقق رمز پویا خواهد بود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 293
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران