پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 465367 تاریخ : 1398/03/05-14:33:52
,13,
افزایش 44 درصدی صید ماهیان استخوانی در دریای خزر

افزایش 44 درصدی صید ماهیان استخوانی در دریای خزر

صید ماهیان استخوانی در دریای خزر در سال 98-97 حدود 44 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، این مطلب را مدیرکل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات اعلام کرد و افزود: سال 98-97 نزدیک به 15 هزار و 800 تن ماهی استخوانی در دریای خزر صید شد.

مهندس مختار آخوندی با بیان این که صید ماهیان استخوانی از جمله ماهی سفید، کپور، کولی و کفال از 15 مهر 97 آغاز و تا اواخر فروردین 98 ادامه داشته است، اظهار داشت: از مجموع صید انجام شده 67 درصد مربوط به ماهی سفید، 23 درصد کفال و 10 درصد سایر گونه های اقتصادی بوده است.

وی تصریح کرد: صید ماهی سفید نسبت به سال ماقبل 48 درصد و کفال 56 درصد رشد نشان می دهد.

آخوندی ادامه داد: از کل صید انجام شده در سال 98-97 حدود 58 درصد آن در استان مازندارن، 37 درصد در استان گیلان و 5 درصد در استان گلستان صورت گرفته است.

وی مساعد بودن شرایط آب و هوایی در نواحی شمال کشور و اثرات تکثیر مصنوعی و طبیعی طی سنوات گذشته با مشارکت تعاونی های صیادی در بازسازی ذخایر آبزی را از دلایل افزایش صید عنوان کرد.

مدیرکل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران اشاره کرد: هر سال نزدیک به 200 تا 300 میلیون قطعه بچه ماهی استخوانی در دریای خزر رها سازی و 25 تا 30 میلیون قطعه بچه ماهی سفید نیز با کمک صیادان تکثیر مصنوعی می شود.

وی اذعان داشت: تکثیر طبیعی از هشت سال پیش در استان های شمالی کشور با کمک تعاونی های صیادی آغاز شده و مشارکت آنها در این زمینه رو به افزایش است به طوری که سال گذشته تقریبا 40 شرکت تعاونی صیادی در تکثیر طبیعی ماهی سفید فعالیت داشتند.

آخوندی با بیان این که در فصل صید سال گذشته 121 شرکت تعاونی صیادی در صید ماهیان استخوانی دریای خزر فعالیت کردند، گفت: سرانه صید هشت شرکت تعاونی 81 تن بوده و سهم صید استان مازندران بیشتر و گیلان در حد متوسط بوده است.

وی درباره صید کیلکا نیز تصریح کرد: بر اساس آخرین گزارش ها، سال گذشته نزدیک به 26 هزار و 150 تن ماهی کیلکا در دریای خزر صید شد که 15 درصد نسبت به سال قبل رشد نشان می دهد.

آخوندی افزود: سال گذشته 74 شناور در دریای خزر ماهی کیلکا صید کردند که 30 فروند آن در استان گیلان و 44 فروند در استان مازندران بوده است.

وی درباره صید غیر مجاز در سال 98-97 نیز خاطر نشان کرد: از مجموع 15 هزار و 800 تن صید ماهیان استخوانی نزدیک به 35 درصد آن صید غیر مجاز بوده که آسیب زننده به ذخایر دریایی است، زیرا صیادان غیر مجاز شرایط و دستورالعمل های مربوط به صید مجاز مانند زمان صید، سایز گونه و نوع گونه را رعایت نمی کنند.

مدیرکل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران اظهار داشت: سازمان شیلات از طریق یگان حفاظت از منابع آبزیان، کمیسیون تخلفات صیادی، نیروهای دریابانی و ناجا برای جلوگیری از صید غیر مجاز تلاش می کند، اما به علت نبود شغل کافی در نواحی ساحلی کشور، برخی برای تامین معیشت خود با حداقل امکانات در دریا صید غیر مجاز انجام می دهند.

وی بر توسعه فرهنگ پایداری ذخایر آبزیان در دریای خزر و سایر منابع آبی تاکید کرد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 360
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران