پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 490198 تاریخ : 1398/06/09-15:01:38
,13,
افزایش 40 درصدی کشت دوباره برنج در مازندران

افزایش 40 درصدی کشت دوباره برنج در مازندران

رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: به دلیل وجود آب فراوان کشت دوباره برنج فراتر از پیش بینی از 35هزار هکتار سال قبل امسال به 50 هزار هکتار رسیده‌است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، کشت دوم برنج در مازندران امسال برخلاف سال‌های گذشته به دلیل افزایش روان آب در رودخانه‌ها و وجود آب پشت سدها و آببندان‌ها سبب استقبال کشاورزان حوزه آبریز 110هزار هکتاری دشت هراز شده است.

بارش‌های سیل‌آسا اواخر سال گذشته و بارندگی‌های بهاری امسال سبب شد تا همه 800 قطعه آببندان و هشت سد بزرگ و کوچک استان با ظرفیت کامل آبگیری شوند و بارش برف نیز در ارتفاعات البرز سبب شد تا روان‌آب‌های رودخانه‌های استان بویژه رودخانه هراز با دبی بیشتر همواره در جریان باشد.

بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران سه سال پیش 25هزار هکتار، 2سال پیش  28 هزار هکتار و  پارسال نیز 35 هزار هکتار از شالیزارهای استان زیرکشت دوم رفت و پیش بینی  امسال مسئولان به رغم فراوانی آب و با توجه به منافع اقتصادی که شالیکاران در کشت دوم برخوردار می شوند ،حدود 40 هزار هکتار بوده است اما این رقم اکنون به 50 هزار هکتار رسید.

فرآیند کشت اول برنج در مازندران در سال‌های اخیر با هدف انجام کشت دوباره تغییر کرد، بطوریکه امسال یک ماه زودتر از اوایل اسفند با خزانه‌گیری آغاز شد و پس از طی مراحل آماده سازی زمین ، از دهه اول فروردین به نشاکاری یا همان مرحله‌ای می رسد که در افکار عمومی از آن به عنوان کشت برنج یاد می کنند. 
کشت دوباره برنج در شالیزارهای مازندران به 2 صورت نشای مجدد و پرورش ساقه شالی یا " دونوج " انجام می شود. در روش اول کشاورزان اقدام به آماده سازی دوباره شالیزار می کنند ولی در روش دوم ساقه های باقی مانده از کشت نخست دوباره جوانه زده و پرورش داده می شود.

ابراهیم قربان نژاد رییس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه کشت دوم برنج به روش دوباره نشاء فراتر از پیش بینی به 50 هزار هکتار رسیده است که این رقم   40 درصد بیشتر نسبت به سال قبل است، افزود: وجود آب در آببندان ها و روان آب در رودخانه ها، شرایط را برای دوباره نشاء برنج فراهم کرده است.

وی توضیح داد: از آنجایی که 95 درصد کشت دوباره برنج در حوزه آبریز هراز انجام می‌شود و روان آب رودخانه هراز نیز امسال با بارش های مناسب برف و بارندگی ها دائمی شده است، کشاورزان این منطقه از فرصت دوباره نشا استفاده کردند.

وی ادامه داد:  وجود آب فراوان سبب شد تا امسال کشت دوباره برنج در زمین‌های شالیزاری زیر سد البرز و در حاشیه رودخانه تلار در قائمشهر و سد شهید رجایی در کنار رودخانه تجن ساری نیز انجام شود. 

قربان نژاد با اشاره به اینکه امسال 40 هزار هکتار از زمین های استان نیز به روش دو نوج  ( پرورش ساقه شالی ) در حال انجام است، گفت: اگرچه نسل سوم کرم ساقه خوار به عنوان مهمترین آفت مشکلاتی را برای کشت دوم بوجود آورده است اما این آفت با عملیاتی کردن توصیه های کارشناسان قابل کنترل است.

رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: شالیکارانی که  توصیه مهم انداختن توری روی خزانه شالی پیش از انتقال بوته نشاء انجام دادند،کمترین خسارت از آفت نسل سوم ساقه خوار را دارند.

وی ادامه داد: کشاورزانی که به این نکته توجه نکردند ، نباید به صورت خودسرانه اقدام به سمپاشی کنند ، توصیه کارشناسی این است که نمونه  نشاء آفت زده را به مراکز خدمات کشاورزی و یا فروشگاه‌های مجاز سموم کشاورزی ببرند و طبق نسخه کارشناسان برنج اقدام به مبارزه شیمیایی کنند.

قربان نژاد گفت: در حال حاضر حدود 85درصد برداشت کشت اول برنج انجام شده است و کشاورزان شرق استان  به ویژه در مناطق کوهپایه ای مانند دودانگه و چهاردانگه ، هزار جریب بهشهرو نکا، گوهرباران میاندرود و بخش هایی از گلوگاه در حال برداشت هستند.

طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران امسال حدود 214 هزار و 300 هکتار از زمین های استان زیر کشت شالی رفته است که دستکم 10 هزار هکتار بیشتر از سال گذشته است.

شالیکاران شهرستانهای فریدونکنار، آمل، بابل، بابلسر و محمودآباد در حوزه آبریز هراز هر ساله حدود 45 روز زودتر از مناطق شرقی استان کشت می کنند و نخستین برداشت رسمی امسال برنج نیز بیست و هفتم تیرماه از منطقه بابلسر آغازشد و هم اکنون نشاء دوباره این زمین‌ها به مرحله وجین دوم رسیده است.

مازندران سالانه با تولید بیش از یک میلیون تن برنج سفید، 42 درصد نیاز کشور به این محصول را تامین می‌کند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 217
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران