پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 466871 تاریخ : 1398/04/04-11:38:24
,5,
افزایش 250 هزار بشکه‌ای ظرفیت پالایشی تا پایان سال

مدال طلایی ایران در تولید فرآورده‌های باکیفیت در خاورمیانه؛

افزایش 250 هزار بشکه‌ای ظرفیت پالایشی تا پایان سال

معاون وزیر نفت با بیان اینکه ظرفیت پالایش کشور از یک میلیون و 550 هزار بشکه در ابتدای سال 96، به 2 میلیون و 150 هزار بشکه رسیده است، گفت: این میزان در حال افزایش است و تا پایان امسال به حدود 2 میلیون و 400 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، علیرضا صادق آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: از خرداد ماه سال جاری متوسط پالایش نفت خام و میعانات گازی کشور به 2 میلیون و 150 هزار بشکه در روز رسیده است.

علیرضا صادق آبادی با بیان اینکه ظرفیت پالایش کشور از یک میلیون و 550 هزار بشکه در ابتدای سال 96، به 2 میلیون و 150 هزار بشکه رسیده است، افزود: این میزان در حال افزایش است و تا پایان امسال به حدود 2 میلیون و 400 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

وی تاکید کرد: با برنامه‌ریزی های صورت گرفته، 850 هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی که تحریم‌های یکجانبه آمریکا می‌توانست مانع ورود آن به بازارهای جهانی شود، در داخل کشور پالایش و به فرآورده‌های با ارزش افزوده بالاتر تبدیل شده است.

صادق آبادی ادامه داد: سیاست‌هایی که در ادامه مسیر افزایش دریافت خوراک برای جذب حداکثری نفت خام و میعانات گازی در پالایشگاه‌ها دنبال می‌کنیم دریافت و پالایش میعانات گازی را از 450 هزار بشکه به 500 هزار بشکه و نفت خام را از حدود یک میلیون و 700 به حدود یک میلیون و 900 هزار بشکه در روز خواهد رساند.

صادق آبادی افزود: این سیاست‌ها یکی از راهبردهای آرایش جنگی در وزارت نفت است که بر مبنای رفع گلوگاه‌ها و افزایش ظرفیت پالایشی ایجاد شده است.

فاز چهارم ستاره به کمک افزایش ظرفیت پالایش آمد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه برداشت میعانات گازی رابطه مستقیم با برداشت گاز غنی از میدان مشترک پارس جنوبی دارد، گفت: گاز طبیعی تولیدی در این میدان سهم بالایی در سبد سوخت کشور دارد و طبیعی است که افزایش تولید آن باید ادامه داشته باشد؛ به همین منظور سیاست افزایش دریافت و پالایش خوراک میعانات گازی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس در دستور کار قرار گرفته است تا تولید از این میدان در شرایط فعلی همچنان افزایش یابد.

وی با اشاره به افزایش ظرفیت دریافت خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس و راه اندازی فاز چهارم این پالایشگاه افزود: ابتدا در نظر داشتیم که فاز چهارم را همانند سه فاز دیگر اجرا کنیم، اما از آنجایی که هم‌اکنون منابع ارزی کشور محدود و صرف کالاهای ضروری در جامعه می‌شود و همچنین به صرف زمانی حدود سه الی چهار سال نیاز داشت، تصمیم بر آن شد که با استفاده از ظرفیت‌های نرم افزاری و سخت افزاری موجود و اضافه کردن تجهیزات جدید فرآیندی، فاز چهارم را در قالب یک فاز جدید، راه‌اندازی و ظرفیت پالایش را افزایش دهیم.

صادق آبادی تشریح کرد: ابتدا با کمک چند مشاور حقیقی و حقوقی و سازندگان تجهیزات، ظرفیت‌های مازاد را در پالایشگاه ستاره خلیج فارس شناسایی کردیم و با چند تغییر در تجهیزات مختلف (کوره‌ها، مبدل‌های هوایی، پمپ‌ها، برج‌ها و …) ظرفیت اسمی سه فاز را از 360 هزار بشکه به 480 هزار بشکه برسانیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش با بیان اینکه هم اکنون مرحله اول فاز چهارم اجرا شده و ظرفیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس از 360 هزار بشکه به 400 هزار بشکه رسیده است، افزود: در ماه آینده این میزان به 420 هزار بشکه و ان شاء ا… در مهرماه به 450 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

به گفته صادق آبادی تا پایان امسال با خرید تجهیزات مورد نیاز ظرفیت پالایش میعانات گازی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس به 480 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

صادق آبادی با بیان اینکه بخش بزرگ و مهمی از افزایش ظرفیت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مدیون پالایشگاه ستاره خلیج فارس است، افزود: علاوه بر فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس که با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان 120 هزار بشکه میعانات گازی را به ظرفیت پالایش کشور اضافه کرده است، 300 تا 350 هزار بشکه نفت خام نیز در پالایشگاه‌های آبادان، اصفهان، تهران، اراک، شیراز و بندرعباس اضافه شده است.

صادق آبادی با اشاره به اینکه شرکت ملی پالایش و پخش در توزیع نفت گاز نیز فراتر از تعهد خود عمل کرده است، افزود: ما موظف بودیم در کلانشهرهای مشهد، تهران، اهواز، تبریز، کرج، شیراز، اصفهان و اراک نفت گاز یورو توزیع کنیم، اما هم اکنون ساوه، دلیجان، خمین، قم، اسفراین، کرمان، رفسنجان، نیشابور و سبزوار نیز از نعمت نفت‌گاز یورو 4 بهره مند هستند.

وی ادامه داد: ما همچنین تعهد داشتیم که در 163 جایگاه بین راهی نفت‌گاز یورو 4 ارائه کنیم که در حال حاضر این تعداد به بیش از 263 جایگاه رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش با بیان اینکه ایران در بین کشورهای منطقه بالاترین میزان تولید فرآورده‌های با کیفیت و ارزش افزوده بالا را دارد، افزود: البته ظرفیت پالایش نفت خام عربستان بیشتر است اما ما صاحب پالایشگاهی به نام ستاره خلیج فارس هستیم که معادل یک پالایشگاه نفت یک میلیون و 300 هزار بشکه‌ای نفت، فرآورده‌های با ارزش افزوده بالا تولید می‌کند.

به گفته وی وقتی این معادل سازی با پالایشگاه‌های منطقه صورت بگیرد متوجه می‌شویم که ایران بالاترین ظرفیت تولید فرآورده‌های با ارزش افزوده بالا را دارد.

تولید فرآورده‌های نفتی از متوسط مصرف در کشور بالاتر است

صادق آبادی با بیان اینکه هم اکنون متوسط میزان مصرف بنزین کشور حدود 94 میلیون لیتر در روز است، تاکید کرد: ظرفیت تولید این محصول در کشور حدود 110 میلیون لیتر در روز است که از این میزان بنزین حدود 90 میلیون لیتر آن با گوگرد کمتر از 50 و 10 پی پی ام تولید می‌شود که در منطقه کم نظیر است.

وی همچنین درباره میزان تولید نفت‌گاز کشور نیز گفت: روزانه حدود 115 میلیون لیتر نفت‌گاز در کشور تولید می‌شود که حدود 40 درصد آن با استاندارد یورو 4 و 5 است و یک جهش در رشد کیفی نفت‌گاز به حساب می‌آید که بی سابقه است.

واردات یا صادرات بنزین هر دو عامل هشدار دهنده در خصوص مصرف بنزین هستند

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه سیاستگزاران باید همیشه نسبت به مصرف بنزین در کشور حساس باشند، گفت: تا زمانی که در بودجه کشور محلی برای واردات بنزین یا درآمدی برای کشور از محل صادرات آن در نظر گرفته نشده باشد، سیاستگزاران نسبت به هشدارهای افزایش مصرف واکنشی نشان نمی‌دهند و در واقع نسبت به آن حساسیت ندارند.

صادق آبادی با اشاره به اینکه سال گذشته ایران از فهرست کشورهای وارد کننده بنزین خارج شده است، گفت: برای کاهش مصرف بنزین کشور نیز می‌توان در مرحله اول به تولید و استفاده از خودروهای کم مصرف روی آورد، سیاست بعدی با توجه به حجم ذخایر گاز کشور می‌تواند برنامه جایگزینی سوخت CNG با بنزین باشد، همچنین گسترش حمل و نقل عمومی و یا سیاست‌های قیمتی نیز می‌تواند باعث کنترل و کاهش مصرف بنزین در کشور باشد.

شرایط مطلوب ذخایر استراتژیک بنزین

وی ادامه داد: ذخایر استراتژیک بنزین و نفت‌گاز ما هم اکنون در شرایط بسیار مطلوب است که یک سپرده ارزی برای کشور محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: یکی دیگر از وظایف این شرکت علاوه بر تولید فرآورده که مورد نظر و تاکید وزیر نفت نیز بوده است، تأمین خوراک مورد نیاز واحدهای پتروشیمی است.

وی اعلام کرد: هم اکنون شرکت ملی پالایش و پخش حدود 20 تا 30 درصد از تعهد خود فراتر عمل و خوراک واحدهای پتروشیمی را فراهم کرده است.

نیات افراد در اتهام افکنی مشخص نیست، اما عملکرد وزارت نفت و شرکت‌های تابعه با آمار و عدد قابل دفاع است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش درباره برخی انتقادات و حملات که برای صنعت نفت کشور ایجاد شده است، توضیح داد: من از نیات افراد خبر ندارم، بهتر است عملکرد را بر اساس اعداد و ارقام بسنجیم زیرا در این صنعت می‌توان با این زبان راحت تر صحبت و دفاع کرد.

وی گفت: دستیابی به 2 میلیون و 150 هزار بشکه ظرفیت پالایش، افزایش تولید بنزین و نفت‌گاز، تولید بنزین با کیفیت بالا، تولید نفت‌گاز با کیفیت بالا، تأمین ارز برای تأمین کالاهای اساسی کشور، تأمین بدون وقفه یارانه‌ها، تأمین پایدار و بی وقفه سوخت در تمام شرایط از جمله سیل و زلزله، … و دهها مواردی از این دست نشان از عملکرد مؤثر وزارت نفت دارد.

صادق آبادی تاکید کرد: وزارت نفت ستون مقاومت اقتصادی کشور محسوب می‌شود، بنابراین طبیعی است که بیشترین فشار را هم به وزارت نفت بیاورند.

صادق آبادی همچنین از تمام کارکنان و مدیران صنعت پالایش کشور قدردانی و تاکید کرد: تمام این اقداماتی که بخشی از آن گفته شد، بدون دلسوزی، همدلی، همیاری تمام کارکنان زحمتکش و راهبری شخص آقای مهندس زنگنه غیر ممکن بود و این حمایت‌ها در تمام مراحل از کوچک‌ترین اقدام تا بزرگترین آن باعث شده که هم اکنون بنزین و میعانات گازی پاشنه آشیل کشور نبوده و تحریم‌ها در این بخش بی اثر باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: این اقدامات مثبت که با اعداد و ارقام قابل اثبات است و درباره آن توضیح دادم، در راستای افزایش تاب‌آوری کشور در شرایط تحریم و جنگ نابرابر اقتصادی است که تمامی با حمایت، دستور و پیگیری‌ها و تلاش‌های شبانه روزی وزیر نفت، مدیران مربوطه، کارشناسان و متخصصان امر صورت گرفته و همه فعالان این جبهه با ایمان و عشق به وطن و دلسوزی و همدلی انجام شده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 285
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران