پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 494537 تاریخ : 1398/09/11-14:31:30
,17,20,
افزایش 16 درصدی وزن صادرات در 6 ماهه نخست سال

جهانگیری مطرح کرد؛

افزایش 16 درصدی وزن صادرات در 6 ماهه نخست سال

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: صعودی‌ها و امریکایی‌ها تلاش بسیاری برای ایجاد آسیب در اقتصاد کشور می‌کنند، اما شما صادر کنندگان توانستند از نظر وزنی 16 درصد افزایش صادرات داشته باشید.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در همایش روز ملی صادرات ضمن تشکر از افرادی که در عرصه صادرات تلاش می‌کنند، اظهار کرد: هر کس امروز برای کشور صادرات انجام دهد فرد شریفی است که نیاز کشور را در این مقطع زمانی درک کرده است.

آمریکا به دنبال بهانه برای تغییر دولت ایران

او با تاکید بر اهمیت توجه به موضوع صادرات گفت: حدود 2 سال از فشار جدید دولت آمریکا علیه ملت بزرگ ایران می‌گذرد؛ آمریکایی‌ها بعد از توقف برجام و ایجاد فضای مناسب برای گسترش تعاملات بین‌المللی با بهانه تغییر رئیس جمهور به توافقات و برجام پشت پا زدند که فشار سنگین و بی‌سابقه‌ای بر ملت وارد کردند. با صراحت اعلام کردند که این جنگی اقتصادی علیه ایران است و فشار مضاعفی به ملت ایران وارد خواد کرد.
جهانگیری گفت: دشمنان انتظار داشتند این جنگ به فروپاشی اقتصاد ایران منجر می‌شود و هر روز که گذشت فشار‌ها افزوده می‌شد؛ در بازه‌ای 2 ساله آمریکا و تمام هم پیمانان او از هر آنچه که می‌توانستند ایران را تحریم کردند. حتی زمانی که متوجه شدند سازمانی برای تحریم باقی نمانده با موضوع جدید به نام تروریست بانک مرکزی را مجدد تحریم کردند.
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: تمامی زمینه‌هایی که می‌توانست در اقتصاد ایران تعیین کننده باشد از جمله نفت مورد تحریم قرار گرفت و حتی کشور‌های دوست ایران جرات خرید مستقیم نفت از ایران را ندارند و ما به ناچار به روش‌های دیگری برای فروش نفت دست می‌بریم؛ تمام حوزه‌های مربوط به نفت و پتروشیمی تحت تحریم قرار گرفتند.

او تصریح کرد: فلزات و صنایع معدنی سرمایه بعدی ما بود که امریکایی ها روی آن دست گذاشتند؛ الکترود‌های گرافیتی از جمله معدود بخش‌های وارداتی در حوزه فولاد بود که تحریم شد؛ صنعت حمل و نقل و تمامی بخش‌های مربوط به آن مثل بیمه حمل و نقل تحریم شد؛ بانک‌ها و تعاملات مالی ما تحریم شد و همه گلوگاه‌های تعاملات اقتصادی مصدود شد.

جهانگیری گفت: همزمان با جنگ اقتصادی جنگ روانی شدیدی علیه کشور به راه افتاد تا افکار منفی را بر مردم کشور پمپاژ کند؛ این اقدامات مشکلات بسیاری برای ما به وجود آورد اما اقتصاد ما روی پا ایستاد. فردی که در این فضا کالا را صادر کرده و درآمد ناشی از آن را به کشور باز می‌گرداند چیزی جز رزمنده جنگ اقتصادی نیست.

معاون اول رئیس جمهور افزود: صعودی‌ها و امریکایی‌ها تلاش بسیاری برای ایجاد آسیب در اقتصاد کشور می‌کنند اما شما صادر کنندگان توانستند از نظر وزنی 16 درصد افزایش صادرات داشته باشید؛ درصد منفی ارزشی به دلیل شرایط خاص کشور است اما بیش از 88 میلیون تن کالا از کشور صادر شده است و این نشان از موفقیت ایران و صادرکنندگان دارد.

او تصریح کرد: شرایط امروز طبقه متوسط و پایین جزو سخت‌ترین شرایط زندگی در دوران بعد از انقلاب است؛ این شوک دومی بود که بر کشور وارد شد و تورمی که به وجود آورد کاهش قدرت خرید برای مردم را به همراه داشت. ما باید هم اقتصاد، تولید، صادرات و اشتغال کشور را مورد توجه قرار دهیم که به لطف خدا شرایطی بهتر از تصور دشمنان ما دارد و هم به وضع معیشتی مردم رسیدگی کنیم.

جهانگیری تاکید کرد: مردم ما این سختی‌ها را پشت سر گداشتند اما نگداشتند دشمن حس کند نظام ما در خطر آسیب قرار گرفته است؛ ما برای تاب آوری در مقابل فشار امریکا باید هم در زمینه اقتصادی و هم سیاسی و اجتماعی چاره‌اندیشی می‌کردیم. آنچه که میتواند ما را از این مشکل و دوره به سلامت عبور یک اجتماع ملی است؛ هیچ کس نباید به دنبال فرصت طلبی باشد و تصور کند گه فرصتی برای تصفیه حساب به وجود امده است؛ در شرایط کشور ما باید تهدید‌ها به فرصت تبدیل شود و در اقتصاد این کار را کردیم.

او اجتماع را مهم ترین سرمایه مورد نیاز کشور دانست و بیان کرد: انتخابات روبرو می‌تواند نشانی از همبستگی ملی باشد و یک انتخابات مناسب می‌تواند امنیت و سلامت کشور را در اینده تضمین کند.

جهانگیری تصریح کرد: مشکلات اقصادی صادرکنندگان را قبول داریم؛ الان تمام سازمان‌ها وظیفه دارند سنگی از جلوی پای صادر کنندگان بردارند و اگر غیر از این باشد به فکر کشور نیستند؛ تمام بخش‌های کشور هزینه دارد و برنامه ریزی نامناسب می‌تواند کصور را وادار به دست بردن در بودجه بانک مرکزی و درنهایت ایجاد تورم و مشکل برای مردم شود.

حمایت تسهیلاتی ویژه از صادرکنندگان

معاون اول رئیس جمهور افزود: شرکت‌هایی که قصد صادرات دارند بدون شک در اولویت برای ارایه تسهیلات قرار می‌گیرند؛ ادغام بانک توسعه صادرات و صندوق حمایت مطرح شده است؛ این طرح در چند روز اتی توسط وزارت صمت ارایه شده و درباره ان تصمیم‌گیری خواهد شد.

او با تاکید بر اهمیت توجه به گردشگری و شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: همسایه‌های کشور اولویت ما برای صادرات هستند و باید ان‌ها را مهم بدانیم؛ واردات ما به افغانستان از مجموع صادرات ما به اروپا بیشتر است؛ روابط با کشور‌های همسایه باید وسعت بیشتری پیدا کنند. اوراسیا را با شرایط خاص برای صادرات پذیرفته شده است و اگر صادرکنندگان در این حوزه عملکرد مناسب را نداشته باشند زیان خواهیم دید؛ سهم مورد نظر برای دستیابی در کشور‌های عضو اوراسیا باید از هم اکنون برنامه ریزی شود تا به سمت برند‌های بزرگ صادراتی حرکت کنیم  و سهم بیشتری از بازار‌های خارجی داشته باشیم.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 245
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران