پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 450432 تاریخ : 1397/12/12-12:25:52
,10028,22,
آغاز اجرای طرح همیار ایمنی در استان فارس

مدیر کل دفتر امور آسیب های اجتماعی خبر داد:

آغاز اجرای طرح همیار ایمنی در استان فارس

مدیر کل دفتر امور آسیب های اجتماعی وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی از آغاز اجرای طرح اشتغال حمایتی با عنوان همیار ایمنی در استان فارس خبر داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی،" احمد رضا پرنده " در  آغاز اجرای نشست این طرح که با حضور" سهراب مختاری" مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی معاونین، روسای ادارات ستادی و اجرایی و کانون انجمن های صنفی ایمنی استان فارس برگزار شد گفت: فارس، یکی از استان های پیش رو در اجرای طرح کارورزی بوده و بر همین اساس به عنوان یکی از استان های معین جهت اجرای آزمایشی طرح همیار ایمنی انتخاب شد.

وی افزود: این طرح به منظور پیشگیری از حوادث ناشی از کار، ارتقاء سطح ایمنی در کارگاه ها، زمینه سازی اشتغال پایدار برای جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی ، ارتقاء رفاه اجتماعی و حمایت اجتماعی از نیروهای جوان و همچنین کمک به کارفرمایان جهت ارتقاء ایمنی در کارگاه ها اجرا می شود.
 پرنده اضافه کرد: افرادی که به عنوان کارورز در این طرح شرکت می کنند علاوه بر پرداخت حق الزحمه طرح کارورزی، از جذب کارانه رفاه اجتماعی نیز برخوردار می شوند، به مدت 6 ماه در این طرح شرکت می کنند و پس از طی این دوره کارفرما ها می توانند با به کارگیری این نفرات در محیط کار خود به مدت 2 سال از معافیت حق بیمه سهم کارفرما بهره مند شوند.
مدیر کل دفتر امور آسیب های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  با بیان اینکه اشتغال حمایتی را می توان جایگزین استخدام دولتی دانست، ادامه داد: اشتغال حمایتی در کوتاه مدت با ایجاد اشتغال، بحران بیکاری را تقلیل می دهد و می تواند زمینه ساز شکل گیری بازار باشد.
وی  بیان کرد: سیاست اشتغال حمایتی، مداخله مستقیم دولت در بازار کار است، اما سعی شده که به ساز و کارهای بازار کمترین آسیب را وارد ساخته و تا حد امکان به گسترش بازار و اشتغال پایدار تبدیل شود.
مدیر کل آسیب های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه هدف کوتاه مدت در این طرح کاهش بیکاری است، بیان کرد: اشتغال حمایتی مداخله مستقیم دولت در بازار کار به منظور کاهش بیکاری از طریق رفع نقایص بازار و شکل گیری بازارهای جدید است. 
 پرنده در خصوص طرح کاربردی اشتغال حمایتی خاطر نشان کرد: حمایت اجتماعی و اقتصادی از گروه هدف در ازای حضور در برنامه های آموزشی، کارورزی، آماده سازی و مهارت آموزی جهت حضوردر فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است که کمک‌ هزینه‌ای نیز به عنوان کارانه به ازای مشارکت در برنامه های مصوب پرداخت می شود. 
مدیر کل دفتر امور آسیب های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: معاونت رفاه اجتماعی طرح اشتغال حمایتی را در دست اجرا دارد  و یکی از مهمترین دغدغه های وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی، برنامه ریزی و اتخاذ تمهیدات لازم جهت کنترل، پیشگیری و کاهش وقوع حوادث در کارگاه های مشمول قانون کار است.  
وی ادامه داد: به منظور بهره‌مندی از ظرفیت ایجادشده در طرح کارورزی و با هم‌افزایی در اجرای طرح اشتغال حمایتی با توجه به هماهنگی های انجام شده  میان  معاونت رفاه اجتماعی، معاونت روابط کارو معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال? در نظر داریم طرح همیار ایمنی(طرح استقرار کارورز ایمنی در کارگاه ها) به عنوان یکی از طرح های کشوری مشاغل حمایتی در سطح کشور به اجرا گذاشته شود.
مدیر کل دفتر امور آسیب های اجتماعی وزارت تعاون  ،کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: بنا بر مفاد دستورالعمل اجرایی طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی و نیز دستورالعمل نحوه صدور مجوز آموزش کارورزی? کلیه کارگاهها، موسسات و بنگاههای اقتصادی متعلق به بخش خصوصی و تعاونی که دارای مجوز فعالیت اقتصادی از دستگاه اجرایی مرتبط هستند، مشمول طرح کارورزی بوده و به شرط دارابودن شرایط ملحوظ در این دستورالعمل‌ها به عنوان واحد پذیرنده? در نظر گرفته می‌شوند.
پرنده  با اشاره به اینکه بالغ بر 80 درصد حوادث در هر سال مربوط به بخش صنعت و ساختمان بوده و70 درصد حوادث فوتی در این دسته از کارگاه‌ها به وقوع می‌پیوندد، گفت: این آمار نشانگر شدت بالای حوادث در این بخش از فعالیت‌های اقتصادی می‌باشد؛ نگاهی به آمار حوادث ناشی از کاربه وقوع‌ پیوسته در بخش فعالیت‌های صنعتی و ساختمانی، بیانگر ضرورت توجه ویژه به ایمن‌سازی این کارگاه‌ها و لزوم استقرار مسئول ایمنی در راستای پیشگیری از وقوع حوادث ناشی از کار در آنها می‌باشد.
وی گفت: با توجه به هماهنگی‌های به عمل آمده میان معاونت های رفاه اجتماعی، توسعه کار آفرینی و اشتغال و روابط کار مقرر شد طرح استقرار کارورز ایمنی در کارگاه ها در قالب "طرح همیار ایمنی" در استان فارس به صورت آزمایشی اجرایی شود.
پرنده، تامین موجبات رشد و اعتلای فرهنگ ایمنی و نهادینه سازی تدریجی این فرهنگ در کارگاههای مشمول بخصوص کارگاههای ساختمانی، صیانت از نیروی کار و سرمایه مادی از طریق پیشگیری و کاهش وقوع حوادث ناشی از کار، ارتقای سطح و کیفیت ارائه خدمات ایمنی در کارگاه‌ها، الزام به رعایت قوانین و مقررات ایمنی توسط کارفرمایان کلیه کارگاه‌ها به خصوص کارگاه های ساختمانی، استفاده از ظرفیت و توان آموزش عملی و کاربردی در ایجاد خودباوری و تقویت اعتماد بنفس همیاران ایمنی کار برای ورود به عرصه اشتغال، آشنایی همیاران ایمنی کار با محیط کار واقعی جهت کسب تجربه، توسعه مهارت‌های حرفه ای و عملی و توانمندسازی دانش آموختگان دانشگاهی در رشته های مرتبط جهت ورود به بازار کار، انتقال یافته های جدید دانش و فن آوری فارغ التحصیلان دانشگاهی به کارگاه‌ها، رشد فرهنگ بکارگیری نیروهای متخصص ایمنی در کلیه کارگاهها بخصوص کارگاه‌های ساختمانی، بسترسازی لازم جهت آشنایی کارفرمایان کارگاه‌ها با وظایف و مسئولیت های قانونی مسئولین ایمنی و نقش موثر آنها در ایمن سازی محیط کار، کاهش هزینه‌های تولید از طریق مساعدت دولت در جذب فارغ التحصیلان رشته‌های مرتبط را از اهداف این طرح عنوان کرد.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 318
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران