پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 446283 تاریخ : 1397/10/29-08:26:33
,6,
اعتبار معاینه‌ فنی تاکسی‌ های اینترنتی به 6‌ماه کاهش خواهد یافت

مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران خبر داد

اعتبار معاینه‌ فنی تاکسی‌ های اینترنتی به 6‌ماه کاهش خواهد یافت

به‌گفته‌ مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران این طرح توسط شهرداری پیشنهاد شده است و به‌زودی در شورای‌عالی ترافیک و دولت تصویب خواهد شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، شاید در آینده نزدیک فعالیت در تاکسی‌های اینترنتی کمی دشوار‌تر شود یا دستکم سنگینی هزینه‌ها بر فایده‌ آن بیشتر بچربد؛ زیرا آن‌طور که دبیر شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور گفته، قرار است در اصلاح آیین‌نامه معاینه‌فنی کشور، معاینه‌فنی تاکسی‌های اینترنتی نیز مانند خودروهای حمل‌ونقل عمومی باشد.

شرایط فعلی چیست؟

بر اساس آیین‌نامه اجرایی معاینه‌فنی کشور، وسایل حمل‌ونقل عمومی باید هر 6‌ماه برگه معاینه‌فنی خود را دریافت کنند، در حالی‌که  برای خودروهای شخصی این زمان سالی یک‌بار است. تاکنون تاکسی‌های اینترنتی جزو خودروهای شخصی محسوب می‌شدند و کافی بود یک‌بار در سال معاینه فنی بگیرند. برخی کارشناسان بر این باورند فعالیت این نوع تاکسی‌ها با نوع خدمتی که انجام می‌دهند و همچنین سیاست‌های کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها از‌جمله تهران مغایرت دارد.

تغییرات چگونه خواهد بود؟

همسو با نظر این کارشناسان؛ پوریا محمدیان‌یزدی، دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور نیز در سی‌و‌چهارمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا  به موضوع معاینه‌فنی تاکسی‌های اینترنتی اشاره و اعلام کرد: «‌آیین‌نامه پیشین معاینه‌فنی که در سال 93 توسط هیات‌وزیران ابلاغ شده است، نیاز به اصلاح و بازنگری دارد. اگر اصلاحات انجام شوند، در آیین‌نامه جدید در تعریف خودرو عمومی ذکر خواهد شد و پلاک‌عمومی و پلاک شخصی با کارکرد عمومی  ازجمله‌ آژانس‌ها، مسافربرهای اینترنتی و حتی وانت‌های شخصی با کارکرد عمومی تعریف خواهند شد.»

دبیر شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور اعلام کرد: «قرار شد پیشنهادی را در‌این‌خصوص در آیین‌نامه اجرایی معاینه‌فنی کشور  اضافه کنیم تا از این به بعد معاینه‌فنی خودروهای پلاک‌شخصی که  وظیفه جابه‌جایی بار و مسافر را برعهده دارند، آژانس‌های حمل‌ونقل بار و مسافر و تاکسی‌های اینترنتی، در‌صورت پذیرش دولت مانند خودروهای عمومی باشد.»

محمدیان‌یزدی می‌گوید: «خودروهای شخصی باید سالی یک‌بار معاینه فنی بگیرند. سن معافیت از معاینه‌فنی آنها چهار سال است اما اگر خودرویی عمومی باشد، معافیتش کمتر و حدود یک تا دو سال می‌شود و از طرفی هم باید هر شش‌ماه برای معاینه‌فنی مراجعه کنند. در‌حقیقت قصد داریم در اصلاح آیین‌نامه اجرایی معاینه‌فنی کشور این موارد را اضافه کنیم تا برای تایید نهایی به دولت برود.»

شهرداری، طرح را پیشنهاد داده است

سید‌نواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران با بیان اینکه این طرح ابتدا به‌ساکن از‌سوی شهرداری تهران مطرح شده است، گفت: «موضوع هوای پاک برای خودروهایی که پیمایش بیشتری دارند مانند خودروهای عمومی باید هر 6ماه یک‌بار معاینه‌فنی خودشان را تمدید کنند.»

وی افزود: «باتوجه به همین موضوع در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا معاون حمل‌و‌نقل شهرداری تهران این طرح را پیشنهاد دادند. همچنین با‌توجه اینکه تاکسی‌های اینترنتی مانند تپسی و اسنپ پیمایش کمتری از سایر خودروهای عمومی ندارند؛، ضروری است این نوع خودروها هر 6 ماه یک‌بار معاینه‌فنی دریافت کنند. این موضوع در کارگروه ملی آلودگی هوا مصوب شده و قرار است در شورای عالی ترافیک کشور تصویب شود.»

مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران در ادامه با تاکید بر اینکه تاکسی‌های اینترنتی باید مسئولیت اجتماعی خودشان را ایفا کنند، گفت: «احتمالا در‌صورت تصویب این طرح باید خودروهای تاکسی‌های اینترنتی در معاونت حمل‌ونقل ترافیک ثبت شوند البته من قصد ورود یا تعیین نحوه و جزئیات این موضوع را ندارم اما تاکسی‌های اینترنتی به‌عنوان یک استارتاپ موفق باید به مسئولیت اجتماعی خود از‌جمله درباره آلودگی هوا توجه کنند.»



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 279
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران