پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 488924 تاریخ : 1398/05/13-13:27:17
,8,
اصلاح قوانین بازار پایه فرابورس با 8 بند

رئیس سازمان بورس خبر داد

اصلاح قوانین بازار پایه فرابورس با 8 بند

اصلاح مقررات افشا، پذیرش و معاملات بازار پایه فرابورس با هشت بند عملیاتی می‌شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از بازار سرمایه، شاپور محمدی، با اشاره به تصمیم شورای عالی بورس در خصوص اصلاح مقررات افشا، پذیرش و معاملات بازار پایه فرابورس گفت: بهمن ماه سال 1397 و پس از برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان و صاحب نظران بازار سرمایه، هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اصلاح مقررات بازار پایه فرابورس را تصویب کرد.
سخنگوی سازمان بورس با اشاره به اینکه برای اصلاح قوانین افشا، پذیرش و معاملات بازار پایه فرابورس زمان‌بندی عملیاتی 5 ماهه تعریف شد، افزود: با نزدیک‌شدن به زمان اجرای اصلاحات، سرمایه‌گذاران نگرانی‌هایی را مطرح کردند و این دغدغه‌ها از سوی نهاد ناظر به اطلاع وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی رسید.
محمدی افزود: طبق دستور فرهاد دژپسند، رئیس شورایعالی بورس توجه به نظرات فعالان بازار و تامین مطالبات آنان در دستور کار نهاد ناظر بازار سرمایه قرار گرفت و به همین دلیل زمان‌بندی اجرای اصلاحات تمدید شد.
دبیر شورایعالی بورس ادامه داد: مقرر شد با کسب نظر فعالان بازار بررسی دقیق‌تری در خصوص ابهامات مطرح‌شده انجام و نتیجه جهت اتخاذ تصمیم نهایی به شورایعالی بورس پیشنهاد شود.
رئیس سازمان بورس با اشاره به اینکه طی دو ماه گذشته جلسات متعددی با موضوع اصلاح مقررات افشا، پذیرش و معاملات بازار پایه فرابورس برگزار شد، گفت: پس از کسب نظر از کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری، کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، ناشران بازار پایه و فعالان حقیقی و حقوق نهاد ناظر بازار سرمایه جمع‌بندی خود را در اختیار شورایعالی بورس قرار داد.
محمدی افزود: از سوی دیگر به دلیل ابهامات مطرح شده فقهی در مورد مکانیزم‌های معاملاتی و نحوه نمایش مظنه‌های قیمتی و اثرات آن بر انجام داد و ستد سهام، کمیته فقهی سازمان بورس موضوع را بررسی و اعلام کرد در این رابطه مشکل شرعی وجود ندارد.
رئیس سازمان بورس با اشاره به اینکه برخی از اعضای شورایعالی بورس نیز جلسات مشابهی با فعالان و کارشناسان بازار سرمایه برگزار کردند و نتایج تمامی نشست‌ها به شورا ارائه شد، گفت: در نهایت مقرر شد اصلاح مقررات افشا، پذیرش و معاملات بازار پایه فرابورس در هشت بند عملیاتی شود. 
محمدی ادامه داد: در جلسه شورایعالی بورس به لزوم انجام اصلاحات در بازار پایه، اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و انضباطی برای برخورد با تخلفات ناشران بازار پایه همچون گذشته، طبقه‌بندی شرکت‌ها در تابلو‌های زرد، نارنجی و قرمز و حراج ناپیوسته و کشف قیمت در تابلوی‌های فوق حداقل یک بار در هفته با تشخیص سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید شد.
دبیر شورایعالی بورس با بیان اینکه تسهیل امکان انتقال به تابلو‌ها و بازار‌های بالاتر طی فرآیند پذیرش از دیگر موارد مود تایید شورایعالی بورس بود و دامنه نوسان بازار پایه زرد 3 درصد، بازار پایه نارنجی 2 درصد و بازار پایه قرمز 1 درصد تعیین شده گفت: در روز‌های بعد از کشف قیمت دامنه نوسان‌های فوق‌الذکر اعمال می‌شود و قیمت پایه هر روز، قیمت کشف‌شده در روز حراج ناپیوسته است.
وی ادامه داد: همچنین در رابطه با عدم نمایش مظنه‌های خرید و فروش مقرر شد این موضوع به تدریج و مرحله‌ای با اعلام قبلی عملیاتی شود و فعلاً مظنه‌های خرید و فروش برای 6 ماه طبق روال سابق قابل رویت خواهد بود.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان تاکید کرد: اعضای شورایعالی بورس و مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار ارتقاء سلامت بازار سرمایه و افزایش اعتماد و اطمینان فعالان را اصول تدوین سیاست‌ها می‌دانند و تاکید می‌کنم هر اصلاحی در بازار تنها با رضایت حداکثری فعالان بازار سرمایه انجام می‌شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 188
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران