پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 280182 تاریخ : 1396/03/09-12:07:30
,16,
استفاده از سامانه شناسه کالا به شفاف‌سازی اسناد تجاری و کنترل قاچاق کالا کمک می‌کند

صادقی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم رونمایی از سامانه شناسه کالا:

استفاده از سامانه شناسه کالا به شفاف‌سازی اسناد تجاری و کنترل قاچاق کالا کمک می‌کند

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت ، معدن و تجارت تاکید کرد: سیستم نصب شناسه GTIN به شفاف‌سازی اسناد تجاری و کنترل قاچاق کالا کمک می‌کند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، یداله صادقی تصریح کرد : در وزارت صنعت ، معدن و تجارت "ستاد ملی" متشکل از دستگاه‌هایی که در آیین‌نامه‌های اجرایی (ماده 13) ایجاد شناسنامه،  شناسه و کد رهگیری برای کالاهای گروه هدف تشکیل شده است.

صادقی با بیان اینکه باید واردکننده  به سایت سامانه جامع تجارت مراجعه ‌کند و طبق دستورالعمل اقدام نماید ، افزود :  وقتی کالاها در سیستم نصب شناسه وارد شدند ، متعاقب آن شناسه رهگیری روی کالا پیاده می‌شود که امکان رصد در سطح بازار دارد و امکان ممیزی کالاهایی که به شکل قانونی تولید یا وارد شده فراهم می‌گردد.
وی افزود:  ده  کارگروه در گروه‌های کالایی مختلف 11 دستورالعمل را حاوی قواعد کسب و کار برای ایجاد شناسنامه و تولید شناسه  ایجاد کردند .
وی گفت : تمام دستگاه‌هایی که در ارتباط با ترخیص ، انبار ،تولید و واردات کالا دخیل هستند و در این کمیته‌های کاری قواعد را بررسی کرده و این قواعد تبدیل به دستورالعمل مشخص شده و از زمانی که وزارت صنعت ، معدن و تجارت اعلام می‌کند،  تولید و ورود کالا باید با شناسه باشند و این امکان از طریق سیستم سامانه‌ای انجام خواهد شد.
معاون امور اقتصادی و بازرگانی تصریح نمود :  صرف بکارگیری شناسه رهگیری تمام مباحث مربوط به قاچاق کالا را برطرف نمی‌کند این سامانه با مشارکت وارتباط با سامانه‌هایی که در ارتباط با مواد 5 و 6 قانون است ، ادامه اقدامات لازم مربوط به ثبت اطلاعات  انجام می‌گردد.
به گفته صادقی :  براساس  این سیستم جامع ، تجارت هم شفاف‌تر می شود و هم زمینه لازم فراهم می گردد  که بعد از اینکه در سامانه بیمه و حمل و نقل هم اطلاعات کالا را درج شد  ، کالا به  انباری می‌رود که دارای شناسه است (سامانه جامع انبارها) 
وی افزود : تمام مراکزی که محل دپو و نگهداری کالا هستند شناسه انبار دریافت می‌کنند و همه کالاهای تولید داخل و وارداتی به هر جا می‌روند باید دارای شناسه باشند و این شناسه و کد رهگیری مجموعه‌ای را تشکیل می‌دهد که به شفافیت گردش کالا تولید و توزیع کمک می‌کند و در کنترل قاچاق مؤثر است.
صادقی خاطر نشان کرد : کالاهایی برای شناسه دار شدن در سه گروه الف، ب و ج دسته‌بندی شده اند که شامل: دسته اول گروه کالایی دارو، مکمل‌های دارویی، ملزومات، فرآورده‌های بهداشتی و فراورده‌های دامی ، آرایشی   است که از  ابتدای خرداد  ماه باید دارای شناسه باشند دسته دوم گروه  لوازم خانگی، یخچال فریزر، لباسشویی، جاروبرقی، ظرفشویی، فرآورده‌های نفتی، طلا و شمش و مصنوعات، منسوجات و پوشاک، گوشت سفید و قرمز که از انتهای خرداد ماه باید  شناسه رهگیری را براساس دستورالعمل و سامانه جامع تجارت داشته باشند و دسته سوم شامل گروه کالایی  کود شیمایی، سموم بذرها، گندم و جوو برنج است که ورود این کالاها نیز براساس این دستورالعمل‌هاست .
وی گفت : در راستای اجرای وظایف محوله در حوزه مواد   5 و 6 و 13  قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدام به طراحی و راه اندازی 4 سامانه جامع تجارت ، سامانه جامع انبارها، سامانه شناسه کالا و سامانه شناسه رهگیری شده است .
به گفته صادقی ،  کاربران با استفاده از اطلاعات مندرج در راهنمای سامانه شناسه کالا می توانند طی فرآیند مشخصی ثبت نام کنند و برای استفاده از این سامانه ثبت نام کاربر ابتدا اطلاعات مربوط به احراز صلاحیت ( دارا بودن کارت بازرگانی ،شناسه صنفی و شماره ملی شرکت) را ثبت نمایند .
وی تصریح می کند : کاربران  بعد از ورود به سامانه باید مشخص کنند که آیا کالای وارداتی از مبدا ء GTIN    دارد و یا اینکه کاربر خودش GTIN  دریافت کرده است.
و ی در ادامه با تشریح این مطلب گفت : گزینه دوم اینست که کالای وارداتی GTIN ندارد و باید از مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران ( IranGS1)   ایران کد  دریافت کند و یا از شناسه داخلی سامانه استفاده کند و سپس مساله این است که  کالا  چه GTIN  داشته باشد یا از شناسه داخلی استفاده کند باید شناسنامه کالا را تشکیل دهد.

سارا  اکبری



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 286
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران