پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 513801 تاریخ : 1399/03/13-10:26:31
,10036,8,
آزادسازی سهام عدالت به نفع یا ضرر بورس

گفتگو

آزادسازی سهام عدالت به نفع یا ضرر بورس

عده ای از کارشناسان بازار سرمایه آزادسازی سهام عدالت را بدترین زمان ممکن دانستند و آن را عامل تلاطم و نوسان بازار عنوان کردند؛ از سوی دیگر برخی از کارشناسان نظری مخالف دارند و آزادسازی سهام عدالت را کمکی برای ورود بورس به کانال دو میلیون واحد می دانند. نظر عرفان هودی را در این باره می خوانیم.

به گزارش بانک و صنعت ، نهم اردیبهشت ماه سال جاری بود که رهبر معظم انقلاب با درخواست رئیس جمهور برای آزادسازی سهام عدالت موافقت کردند. براین اساس مشمولان یک ماه فرصت دارند تا انتخاب کنند سهام خود را بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم مدیریت کنند که این مهلت تا 15 خرداد ماه تمدید شد.

آزادی سازی، به نفع یا ضرر بورس

عده ای از کارشناسان بازار سرمایه آزادسازی سهام عدالت را بدترین زمان ممکن دانستند و آن را عامل تلاطم و نوسان بازار عنوان کردند؛ از سوی دیگر برخی از کارشناسان نظری مخالف دارند و آزادسازی سهام عدالت را کمکی برای ورود بورس به کانال دو میلیون واحد می دانند. در این باره عرفان هودی مدیر معاملات کارگزاری بورس بیمه ایران به خبرنگار بانک و صنعت گفت: نمی دانم استدالال برخی کارشناسان که عنوان کردند آزادسازی موجب ورود بورس به کانال دو میلیون واحد می شود چیست! استدلال ها به دو گونه است عده ای عقیده دارند سهام عدالت باعث اصلاح بازار می شود و معتقدند اکنون این اتفاق رخ داده است، عده ای دیگر عقیده دارند برعکس سهام شناوری سهم ها بیشتر می شود و معاملات روان تر می شود و ما شاهد ثبت خرید و ثبت فروش نیستیم، این دو دیدگاه به این صورت است.

عدم دانش کافی مشمولین سهام عدالت

وی افزود: سهام عدالت برای برخی از مردمان که غم نان دارند و حتی غشر متوسط جامعه، پولی که حتی فکرش را هم نمی کرد به حسابش واریز می شد، اینها افرادی هستند که برای سهام عدالتشان پوزیشن فروش می گیرند، براساس اعلام روابط عمومی سازمان بورس تا چهارشنبه هفته گذشته تنها 100 هزار نفر سهام عدالتشان را برای فروش گذاشته بودند به این دلیل که بسیار افراد کمی توانستند آزادسازی بکنند و دانش کافی این کار را داشته باشند.

مشمولین سهامشان را نفروشند

هودی با بیان اینکه کارگزاری ها روزانه بیش از صدها تماس از سوی مشمولین دارند که قصد فروش سهام عدالتشان را دارند، اظهار کرد: همه در ادبیاتشان صحبت فروش دارند. لذا توصیه می کنم که فروش انجام نشود، این سهام ها هنوز سهام های ارزنده ای هستند که در بازار است. سهام عدالتی که چند سال گذشته به افراد عرضه کردند یک میلیون تومان بود و اکنون به 15 میلیون تومان رسیده است، با توجه به رشد بازار توصیه مان این است که مردم سهام عدالتشان را نگه دارند و قطعا رشد خوبی هم سهام عدالتی ها انجام خواهند داد.

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه، آزادسازی سهام عدالت یک بار روانی ایجاد می کند، به همین سبب سایه ترسی بر بازار افتاده که مانع از رشد بازار در عددها شده که البته این هم به صلاح بازار است، همچنین بازار در حال اصلاح است تا بتواند شاخص های بالاتر را فتح کند.

عرضه سهام عدالت در قالب صندوق ETF

مدیر معاملات کارگزاری بورس بیمه ایران در رابطه تخصیص کارت اعتباری به دارندگان سهام عدالت، گفت: این موضوع همان دیدگاهی است که افراد می خواهند سهام عدالتشان را بفروشند با ادبیات های مختلف می خواهند جلوگیری کنند از سهام عدالتی ها. پیشنهادمان این است که بجای آزدسازی سهام عدالت که بصورت مستقیم انجام شد، همه مشمولین را در قالب یک صندوق ETF بصورت روش غیر مستقیم سهام دار می کردند و به مشمولین سود سالیانه با قابلیت ابطال که در زمان های مختلف پرداخت می کردند و مردم می توانستند این صندوق را ابطال کنند و به وجه نقدشان برسند.

هودی تاکید کرد: این روش بسیار معقول تر بود تا این که خود سهم به افراد واگذار شود و خودشان مستقیم بفروشند چراکه فروش سهم ها امکان دارد که در رِنج رو به پایین باهم انجام شود و در زمان خوبی در بازار انجام نشود و امکان دارد که بازار را تحت تاثیر خودش قرار دهد اما اگر واگذاری در قالب ETF صورت پذیرد قطعا تاثیر مضاعفی روی بازار می گذارد.

شاخص یک هفته مثبت بماند سایه ترس از بازار بورس می رود

وی در خصوص چشم انداز بازار سرمایه در دو الی سه ماه آینده گفت: بازار بورس صعودی است ولی ترس و استرس در بازار وجود دارد. در صورتی که آزادسازی سهام عدالت درست مدیریت شود و یک هفته شاخص مثبت بماند؛ سایه ترس از بازار می رود و شاخص بسهولت ثبت قبلی خود را فتح و بالاتر می رود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 235
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران