پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 445631 تاریخ : 1397/10/22-15:11:49
,23,
از وعده های توخالی مدیران تا ناامیدی دانشجویان / اگر طرح کنسل شده به دانشجوها اعلام کنید

رفاه کارت دانشجویی؛

از وعده های توخالی مدیران تا ناامیدی دانشجویان / اگر طرح کنسل شده به دانشجوها اعلام کنید

سال هاست که دست اندرکاران دانشگاهی کشور به دانشجوها قول توزیع « رفاه کارت دانشجویی » را می دهند ولی هنوز هیچ یک از چهار میلیون دانشجوی ایرانی از این وعده های توخالی مدیران بهره ای نبرده و در مقابل از وعده های آنها هم ناامید شده‌اند.

بانک و صنعت، از سال 93 که دولت دهم موضوع « رفاه کارت دانشجویی » را مطرح کرده تا کنون، سالی نیست که یک مسئول دانشگاهی وعده توزیع کارت تا مهرماه همان سال را ندهد و کار تاجایی پیش رفته است که از سال 95 رسما اعلام می شود که تا چند روز آینده این کارت در دست دانشجوها خواهد بود و از رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گرفته تا رییس دانشگاه ها؛ از وزیر علوم گرفته معاونت دانشجویی دانشگاه‌ها همه و همه وعده توزیع کارت تا چند روز و ماه دیگر می دهند اما تاکنون به قریب به چهار دانشجوی ایرانی هیچ کارتی داده نشده است.


با احساسات چه تعداد دانشجو بازی می شود؟

مسئولین وزارت علوم و دانشگاه ها شاید از خاطر برده اند که چه تعدادی از جمعیت کشور دانشجو و خانواده های آنها مخاطب وعده های آنها هستند و اینکه این بدقولی ها چه تبعاتی برای مردم دارد، چرا که در عنفوان جوانی به وعده های پوچ مسئولین عادت کرده و می آموزند که مسئولین چگونه‌اند.

در واقع طبق آمار خرداد سال 97، در ایران 2569 دانشگاه در کشور وجود دارد که از این میان تعداد 530 واحد سهم دانشگاه آزاد بوده، 309 موسسه غیرانتفاعی، 170 مرکز فنی حرفه ای، 466 مرکز پیام نور، 953 واحد علمی کاربردی و 141 دانشگاه دولتی( وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) در 31 استان کشور ثبت شده است.

بر اساس آمار فوق، تعداد 3 میلیون و 794 هزار و 420 دانشجو در دانشگاه‌های کشور مشغول تحصیل هستند که از این تعداد یک میلیون و 723 هزار و 269 نفر زن و 2 میلیون و 71 هزار و 151 دانشجو مرد هستند و همچنین از کل جمعیت دانشجویی کشور، تعداد 1 میلیون و 550 هزار و 70 دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی،‌ 339 هزار و 325 دانشجو در موسسات آموزش عالی غیر دولتی و غیر انتفاعی، 197 هزار و 305 دانشجو در دانشگاه فنی‌حرفه‌ای، 473 هزار و 798 دانشجو در دانشگاه علمی – کاربردی، ‌546 هزار و 886 نفر در دانشگاه پیام نور و 687 هزار و 36 دانشجو در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مشغول تحصیل هستند. (ایسنا 9 خرداد 97)


کم و زیاد شدن خدمات دانشجویی در فضای خیالی

حال که نزدیک به چهار میلیون دانشجو با وعده های مسئولین وزارت علوم چند سالی را سر کرده و برخی از کسانی که قرار بود از این خدمات استفاده کنند، فارغ التحصیل شدند یا در حال اتمام درس و در حال خروج از دانشگاه و ورود به محیط کار هستند،  نکته جالب تر کم و زیاد شدن خدماتی است که قرار است به دانشجوها ارائه کنند است. سال گذشته ، وزیر علوم اعلام کرده است  که 37 نوع خدمت شامل خدمات رفاهی، ورزشی، فرهنگی، تخفیفات دانشجویی، سفر، ویزا کارت، حمل و نقل عمومی و …  با رفاه کارت به دانشجوها ارائه خواهد شد. امسال از سوی رییس صندوق رفاه دانشجویان 26 نوع خدمات اعلام شد که ارائه می شود. (ایلنا 19 دی 97)  


به نام دانشجو به کام مدیران

بنابه آمارهای وزارت علوم که از زبان وزیر علوم مطرح شده، ایران بالاترین رتبه علمی در سال 2016 را دربین 25 کشوری که بیشترین رشد علمی دنیا را دارند کسب کرده‌ است و درصد رشد علمی کشور ما در چند سال گذشته 16.7 درصد و بالاترین رتبه در سطح جهان بوده است. همچنین رتبه نوآوری کشور نیز در چند سال گذشته با 55 رتبه ارتقا به رتبه 78 رسید که این بیانگر  تبدیل دانش به ثروت و تولید محصولات کاربردی از دانش کسب شده است. از طرف دیگر نکته ای که باید در نظر داشت اینکه 85 درصد از دانشجویان، هزینه های گزاف دانشگاه های را از جیب خود پرداخت می کنند و در دانشگاه های دولتی تحصیل نمی کنند تا برخورداری از آن رفاه چندان تفاوتی برای آنها نداشته باشد.

حال با توجه به این رخدادها باید به مسئولین دانشگاه و وزارت علوم گفت که دانشجوها  کار خود را به درستی انجام می دهند و در حال بالندگی کشور هستند اما شما مسئولین چه خدماتی به این دانشجوهایی که رتبه علمی کشور را بالا برده اند انجام داده اید و چرا تنها با وعده های آنچنانی برای خود ایجاد موقعیت کرده اید؟


اگر طرح کنسل شده اعلام کنید؛ اجازه بدهید دانشجوها هم بهره ببرند

آخرین وعده برای اجرای « رفاه کارت دانشجویی » به مرداد ماه 1397 باز می‌گردد که در آن یکی از مقامات وزارت علوم از از توزیع رفاه کارت دانشجویی از مهر امسال خبر داد و ابراز امیدواری شد که با توزیع این این کارت‌ها، مشکلات مالی دانشجویان برای تحصیل کاهش یابد.

مهر ماه نیز فرارسید اما این وعده بر زمین مانده، امسال نیز محقق نشد. به نظر می‌رسد طرح « رفاه کارت دانشجویی » وعده‌ای است علی‌رغم آن که 4 سال از مطرح شدنش می‌گذرد، بنا نیست شکل اجرایی به خود بگیرد و صرفا وعده ای است که به صورت یک سریال سالانه،‌ در سال های 1393 ، 1394 ، 1395 ، 1396 و 1397 مطرح شده و این جریان کماکان ادامه دارد.

بنابراین ارائه خدمات دانشجویی به جای اینکه در حد وعده و وعید پوچ و توخالی بماند و هر سال بر خدمات نداده آن بیافزایید باید به پاس این همه زحمات دانشجوها که نام ایران را در فضای علمی پرآوازه کرده و بهره آن را شما می برید، باید خدمات رفاه کارت را هرچه زودتر ارائه کنید تا دانشجویان ناامید را به آینده امیدوار کرده و آنها به بالندگی کشور بیشتر کمک کنند و شاید توان ارائه خدمات به دانشجوها را ندارید و وعده های سرخرمن می دهید و اگر طرح کنسل شده و توان آن را ندارید به دانشجوها اعلام کنید.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 338
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران