پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 264576 تاریخ : 1395/10/26-14:38:33
,10034,
از دستگیری فله ای جلوگیری شود

از دستگیری فله ای جلوگیری شود

رئیس کل دادگستری تهران خواستار برخورد مناسب با متهمان در همه مراحل قضایی، بازجویی و انتظامی شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از دادگستری تهران، غلامحسین اسماعیلی در یکصد و هشتمین جلسه هیات نظارت و بازرسی حفظ حقوق شهروندی دادگستری کل استان تهران با موضوع بررسی وضعیت متهمان بازداشتی در بازداشتگاه آگاهی تهران بزرگ، افزود: حفظ حقوق شهروندی متهمان در تمام فرآیند دادرسی ضروری است.

رئیس کل دادگستری تهران خاطرنشان کرد: مجموعه قضائی و انتظامی به موجب قانون، وظایف متعدد و متنوعی را در جامعه عهده دار است و همه موظفیم در مسیر انجام وظایف محوله با جدیت تمام تلاش کنیم؛اما این امر نباید ما را از حقوق شهروندی افراد حتی متهمان، غافل کند.
وی با اشاره به ضوابط و مقررات پیش بینی شده در آیین دادرسی جدید از جمله لزوم جبران خسارت بازداشت شدگان و تصویب آیین نامه آن، اهتمام بیش از پیش در مورد رعایت حقوق متهمان را مورد تاکید قرار داد.
اسماعیلی تصریح کرد: دستگاه قضائی به موجب موازین شرعی و قانونی، خود را مکلف به رعایت حقوق شهروندی می داند و کاری به ادعاهای بی اساس مجامع به اصطلاح حقوق بشری و نیز اقدامات تبلیغاتی جریانات سیاسی داخلی ندارد؛ ضمن اینکه مسئولیت اصلی ما در جهت کشف جرم و تعقیب متهمان و اجرای مجازات های قانونی با اقتدار، انجام می شود.
وی ادامه داد: مبارزه و مقابله با مجرمان در هیچ زمینه ای به ویژه در حوزه جرائم مخل نظم و امنیت اجتماعی و مواد مخدر نباید دچار سستی شود.
اسماعیلی با برشماری مهم ترین نکات در حفظ رعایت حقوق شهروندی متهمان تاکید کرد: سعی شود دستگیری ها حتی الامکان توام با دلایل و قرائن و امارات کافی همراه باشد و در این رابطه از دستگیری فله ای افراد در قالب طرح جلوگیری و اطلاع رسانی به خانواده متهم، جز در مواردی که بیم تبانی وجود دارد، جلوگیری شود.
اجتناب از اعمال رفتار نامناسب با متهم، چه در مرحله قضائی و چه در مرحله بازجویی در مرجع انتظامی، تفهیم نوع اتهام ، نوع قرار تامین و همچنین حقوق متهم به او و مشخص شدن علت اعزام فرد به آگاهی و تعیین مدت زمان انجام تحقیقات از سوی قضات دادسرا ، دیگر مواردی بود که اسماعیلی بر رعایت آن تاکید کرد.
وی همچنین پرهیز از تعمیم و تحمیل اضافی جرم به متهم، آن هم به غیر واقع که در نتیجه منجر به عدم دستگیری سایر متهمان اصلی می شود و دیدار مستمر متهم با قاضی پرونده را خواستار شد و گفت: این دیدار آثار روانی ارزشمندی به دنبال خواهد داشت.
وی ، برنامه ریزی برای کاهش آمار بازداشتی ها در آگاهی از طریق انتقال متهمانی که تحقیقات مقدماتی آنان تکمیل شده است و سپس تسریع در تصمیم گیری قضائی، تلاش برای اتخاذ تصمیمات قضائی مناسب در کم ترین زمان ممکن با اتمام تحقیقات مقدماتی و برخورد قاطع و قانونی با موارد تخلفات احتمالی را از دیگر نکات مهم عنوان کرد .
این مقام مسئول دستگاه قضا ادامه داد: هدف اصلی برخورد، اصلاح مجرم و بازگشت او به جامعه است و رعایت موازین شرعی و قانونی از سوی همه دست اندر کاران قضائی و انتظامی بیشترین تاثیر در اصلاح مجرمان را به جا خواهد گذاشت.
اسماعیلی درجهت رفع مشکلات مربوط به بازداشتگاه آگاهی مرکز در حد مقدورات، قول مساعد داد.
یکصد و هشتمین جلسه هیات نظارت و بازرسی حفظ حقوق شهروندی دادگستری کل استان تهران با موضوع بررسی وضعیت متهمان بازداشتی در بازداشتگاه آگاهی تهران بزرگ در محل سالن کنفرانس حوزه ریاست کل واقع در مجتمع قضائی امام خمینی (ره) برگزار شد.
در این جلسه ، شهریاری سرپرست دادسرای ناحیه 27، ابوالحسنی، سرپرست دادسرای ناحیه 34 و سردار محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران به عنوان میهمان حضور داشتند.
همچنین در جلسه مورد نظر، گزارش تهیه شده در خصوص بازدید اخیر اعضای هیات از بازداشتگاه آگاهی مرکز توسط دبیر مربوطه، قرائت و پس از انجام بحث و بررسی مفصل پیرامون ابعاد مختلف آن در نهایت تصمیماتی نیز گرفته شد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 347
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران