پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 577697 تاریخ : 1400/01/25-13:41:06
,13,
ارزش دستورالعمل ها به طولانی بودن زمان اجرای آن است

مهدی معصومی عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران و بنیانگذارشرکت تلاونگ

ارزش دستورالعمل ها به طولانی بودن زمان اجرای آن است

تخم مرغ یکی از مواد غذایی است که می تواند بوی سایر مواد غذایی را جذب نماید، با توجه به این که اکثر افراد تخم مرغ ها را در درون یخچال در کنار سایر مواد غذایی نگهداری می نمایند، بسته بندی تخم مرغ مانع از جذب بو توسط آن در طول مدت نگهداری در یخچال می شود.

به گزارش بانک و صنعت: در سطح خارجی تخم مرغ تعداد بی شماری روزنه وجود دارد که بسته بندی مانع تماس مستقیم دست افراد بر روی تخم مرغ شده و سبب کاهش آلودگی های سطح خارجی تخم مرغ می شود.

در صورت بسته بندی تخم مرغ، طعم و کیفیت آن در طول مدت نگهداری در حالت مطلوب باقی خواهد ماند و همچنین بسته بندی سبب تعمیم اجرای قوانین مربوط به مواد غذایی از طریق درج آن بر روی بسته بندی خواهد شد. آنچه از نظر گذشت تنها گوشه ای از مزیت های بسته بندی تخم مرغ برای مصرف کنندگان است از همین رو گفت و گویی با مهدی معصومی بنیانگذار شرکت «تلاونگ» داشته ایم که باهم ماحصل آن را می خوانیم :
به دلیل شیوه های نامناسب زندگی تغذیه ای ایرانیان مثل خرید محصولات فله ای حبوبات، خیارشور و… به نظر می رسد ویروس کرونا برای صنعت غذای ایران منشأ خیر بوده در این رابطه چه نظری دارید؟
برعکس بسیاری اصناف در کشور صنعت غذا در ایام پاندمی وضعیت مناسبی داشت، به خصوص محصولاتی که شناسنامه دار و بسته بندی باید باشد مثل مرغ و تخم مرغ. سال ها بود که به تکرار تأکید می شد که تخم مرغ تنها ماده غذایی غنی از انواع پروتئین هاست اما متأسفانه بی نام و نشان و بدون بسته بندی و با شانه هایی که بیشترین فساد را داشته و در معرض تمام آلودگی های محیطی است در بازار عرضه می شود. تاریخ تولید و انقضای مشخصی ندارد و شرایط نگهداری و زنجیره توزیع آن نیز در شرایط مطلوبی قرار نداشت و مردم هم به اشتباه و با تصور بر این که چون تخم مرغ دارای یک پوسته آهکی است پس نسبت به انواع آلودگی ها ایمن است اهمیتی به نوع بسته بندی و نگهداری آن نمی دادند در حالی که پوسته تخم مرغ دارای محفظه های بسیاری است که هم آلودگی به داخل آن وارد و هم از داخل آن آب تبخیر می شود.
اما کرونا سبب شد تا آگاهی عوام نسبت به این مسأله بیشتر شود و بیشتر تمایل مصرف به سمت محصولات بسته بندی گرایش پیدا کند.
برنددار شدن یک محصول به معنای گران فروشی و افزایش قیمت آن محصول نیست متأسفانه صدا و سیما بدون مستندات برنامه های تبلیغاتی را پخش می کند که به هیچ وجه منطقی نیست. گران فروشی یک کالا ربطی به بسته بندی شدن آن ندارد، بلکه به آن معنی است نظارت سازمان حمایت و تعزیرات بر روی آن محصول دوچندان می شود.
محصولات فله ای را نمی توان از نظر کیفیت و کمیت ارزیابی کرد چرا که شناسنامه مشخصی ندارند.
اما محصول تولیدشده که دارای تاریخ تولید و انقضا، قیمت و… است به راحتی توسط سازمان های مربوطه رصد می شود و هرگونه گران فروشی و یا عدم تناسب مشخصات درج شده روی کالا قابل پیگیری است.
البته در یکی دو ماه گذشته به دلیل واکنش های احساسی صورت گرفت کلیه دستاوردهای صحیح صنعت غذا مورد تاخت و تاز قرار گرفت و سبب بروز مشکلات بسیاری شد.
به طور کلی اگر بخواهیم نگاهی به دستاوردهای صنعت غذا در سال کرونایی 99 داشته باشیم باید اذعان کنم که کرونا سبب شد تا نظم در صنعت غذای کشور حاکم شود کیفیت ها افزایش یافته و روند تغذیه و اصول مصرفی خانوارهای ایرانی تغییر و مصرف غذاهای سالم و با کیفیت در اولویت قرار بگیرد.
البته با توجه به این که قدرت خرید مردم به نسبت سال های قبل در این سال کاهش یافته بود ولی باز هم شاهد افزایش تقاضا برای خرید و مصرف محصولات سلامت محور با ارزش غذایی بالا بودیم.
صنعت غذای کشور طی ده ها سال به پیشرفت های خوبی رسیده و می توان گفت به لحاظ کیفیت جایگاه قابل توجهی را به خود اختصاص داده اما آنگونه که باید در عرصه صادرات و برندسازی موفق نبوده چرا؟
صادرات صنعت غذای ایران نیازمند یک دستورالعمل پنج ساله به همراه نظم دهی اصولی است.
اگر دستورالعمل ها مقطعی باشد و برای یک تا دو هفته و یا حتی 2 ماه اعمال شود ارزشی ندارد چرا که قدرت هرگونه برنامه ریزی را از تولیدکننده سلب می کند. نباید به مترصد این که بازار داخل کشور به دلیل جولان دلال ها و واسطه ها ملتهب می شود با صدور بخش نامه های خلع الساعه صادرات یک محصول را متوقف کرد. بازارسازی برای برندهای ایرانی در عرصه بین المللی با توجه به تمامی مشکلاتی که وجود دارد کار بسیار پرهزینه، وقت گیر و طاقت فرسایی است پس نمی توان وقتی به سختی یک بازار صادراتی ایجاد می شود آن را با یک بخشنامه دو دستی تقدیم رقبا کرد.

ارزش دستورالعمل ها به طولانی بودن زمان اجرای آن است.
تولیدکنندگان در سالیان متمادی سعی کرده اند خودشان را با بخش نامه ها و تصمیم های ارگان های متعدد و مسؤول در صنعت غذا وفق بدهند اما این که بخش نامه ای برای دو هفته ابلاغ می شود و مدیر بعدی آن را نفی می کند و روی آن دستورالعمل جدیدی صادر می کنند واقعاً باعث سردرگمی و عدم برنامه ریزی تولیدکنندگان می شود.
در رابطه با تحریم ها نیز باید اشاره شود که در صنعت غذا تحریمی وجود ندارد و به طور کلی تحریم های بین المللی غذا و دارو را از سایر موارد منفک کرده است. اگر کشور در برهه ای از سال با مشکلات کمبود موادغذایی مواجه شد به دلیل اتخاذ سیاست ها و روش های اشتباهی بود که در داخل کشور انجام شد. در هیچ کجای دنیا به هنگام خرید سویا، ذرت و سایر محصولات مورد نیاز وارداتی اشاره ای به تحریم های ایران نمی شود و مشکلی هم در زمینه واردات وجود ندارد لذا باید تلاش شود تا با جلوگیری از اتخاذ تصمیم های هیجانی مشکلات تأمین مواد غذایی در کشور دوچندان نشود. مواد غذایی تابع عرضه و تقاضا است و اگر کارخانجات مشکلی در رابطه با تأمین مواد اولیه نداشته باشند با افزایش تولید و رونق بازار قیمت ها نیز تعدیل و به ثبات می رسند.

چه ارزیابی از صنعت غذای ایران در قرن 1300 دارید و چه دورنمایی را برای این صنعت در سال 1400 متصور هستید؟
به شخصه آینده صنعت غذای ایران را روشن و رو به رشد می بینم، چرا که در طی 20 سال گذشته تنوع تولیدات و محصولات صنعت غذا بیشتر شده است. برای مثال صنایع تبدیلی تخم مرغ در کشور طی 20 سال گذشته راه اندازی شد که خوشبختانه با استقبال و اقبال عمومی نیز همراه بود.
خوشبختانه دورنمای این صنعت بسیار مثبت است اما در کنار این خوش بینی نباید از برندسازی، بازارسازی برای این صنعت غافل شد.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 299
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران