پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 433799 تاریخ : 1397/09/27-17:53:32
,6,
ارزش اقتصادی صنعت خودرو فراتر از بحث اشتغال است

عضو هیات‌مدیره شرکت ایران‌خودرو مطرح کرد:

ارزش اقتصادی صنعت خودرو فراتر از بحث اشتغال است

باید از زنجیره ارزشی که طی 4دهه ایجاد شده است دفاع کرد، نه این‎که پس‌از 40سال خواستار تعطیلی صنعت خودرو و جایگزینی کامل آن با واردات باشیم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، یک عضو هیات مدیره شرکت ایران‌خودرو در این رابطه با توضیح یک مثال مرتبط، با بیان اینکه صنعت خودرو کشور تابعی از مجموعه سیاست‌هایی است که در دهه‌های گذشته به آن تحمیل شده است، گفت: «برای مثال در دوران حذف بنزین آزاد و ایجاد کارت سوخت، موضوعی به‌عنوان سوخت CNG مطرح شد. درحالی که پیش از آن در دهه 60 در شیراز اولین خودروهای LPG ساخته شده بود. این مساله باعث راه افتادن موج CNG در کشور آن هم از مدل تبدیل کارگاهی شد. معضل این فرایند برای مردم این بود که بعد از پنج، شش‌هزار کیلومتر یا واشرسرسیلندر خودرو نابود می‌شد یا هزینه‌های تعمیر زیاد به آن‌ها تحمیل می‌شد.»

تجربه گذشته تولید خودرو CNG
امیرعباس حسینی افزود: «به دلیل نبود زیرساخت‌های توسعه ایستگاه‌های CNG و نیز زمان‌بر و سرمایه‌بربودن ایجاد این زیرساخت، زمان توقف خودروها در ایستگاه‌ها بالا رفت که این مساله به ایجاد نارضایتی در مصرف‌کننده منجر شد.»

وی ادامه داد: «در همان سال‌ها گفته شد با توجه به این اوضاع، 70درصد سبد سوخت کشور گازسوز شود و آنالیزی توسط سازمان بهینه‌سازی انجام شد که مشخص کرد توسعه CNG در ظرفیت 50درصدی در کشور معادل ساخت 40پالایشگاه بنزین است. بنابراین کشوری که مجموع ذخایر نفت و گاز آن در دنیا دوم و سوم است، نباید موج افزایش مصرف CNG را ایجاد کند.»

وی با بیان این‎که بعد از مدتی بازار این موج را پس زد، خاطرنشان کرد: «درحالی‎که صنعت خودرو را مجبور کرده بودند حجم قابل‌توجهی از سرمایه خود را در این زمینه صرف کند، حالا می‎گویند بازار پذیرای این تغییر نیست و تولید محصول باید تغییر کند.»

نباید بار دیگر موج و فشار اشتباه ایجاد شود

حسینی با اشاره به تولید خودرو الکتریکی و مقایسه آن با تجربیات گذشته، تاکید کرد: «با نگاهی به تولید خودروهای کم‌مصرف با آلایندگی پایین و آن‎چه ما می‌توانیم در ایران توسعه دهیم، مشخص می‌شود شاید اولویت نخست الان این نباشد که در مرز دانش با شرکتی در دنیا رقابت کنیم که خودش هنوز به صورت رقابت‌پذیر فعالیت نمی‌کند. برای مثال متخصصان می‌دانند امروز شرکت‌هایی مانند تسلا یا اوبر در زیان هستند.»

وی با بیان این‎که مجموعه ارزش چنین شرکت‌هایی در داشتن مجموعه اطلاعاتی است که در اختیار دارند، افزود: «این‎که امروز فرصت‌هایی مانند تولید خودروهای متصل، برقی و... وجود دارد، درست است. اما این مساله نباید ما را به این سمت ببرد که باز موجی همراه با فشار ایجاد شود که صنعت خودرو را مجبور کند به سمت تولید خودروهای الکتریکی، هیبرید و... برود.»

این عضو هیات مدیره ایران‌خودرو با تاکید بر اینکه اصولا در دنیا و در ایران مطرح است که تولید خودروهای الکتریکی به‌عنوان راه‌حلی نهایی برای کاهش آلودگی و کاهش گرمایش زمین نیست، گفت: «ما در کشوری از این موضوع صحبت می‌کنیم که میانگین تولید نیروگاه‌ها 50 تا 60درصد است و متوسط بهره‌وری خطوط انتقال نیز در همین حدود 60درصد است. در عین حال قیمت تمام‎شده واقعی تولید برق در حقیقت این عددی نیست که برای آن پرداخته می‌شود. بر این اساس، امروز ایجاد چنین موجی درست و منطقی نیست.»

وی با بیان این‎که اصلا ظرفیت صنعت این نیست، تصریح کرد: «این راه‌حل برای جامعه ما امروز کارکرد عملی ندارد. اگرچه در حوزه تحقیق و توسعه، وظیفه ما این است که کار کنیم. چراکه باید آینده‌نگر بود و برای آینده کار کرد. اما اعتقاد من بر این است برای شرکتی که امروز با بیش‌از 2500میلیارد تومان زیان ناشی‌از دستورات مواجه است، اولویت تولید خودرو کم‌مصرف با آلایندگی کم و سپس تولید خودرویی در میانگین توان حداقل نیمی از دهک‌های اجتماعی-اقتصادی است.»

تولید خودرو کم‌مصرف؛ اولویت امروز خودروسازی

این فعال صنعت خودرو تاکید کرد: «میانگین قیمت خودروهایی که قشر متوسط جامعه ما توان خرید آن را دارند، خودروهایی با قیمت تمام‌شده بین 4هزار تا 7هزار دلار است.»

امیرعباس حسینی در رابطه با دلایل ضرورت حفظ صنعت خودرو در کشور، گفت: «کشور مجبور است از زنجیره ارزشی که طی 40سال ایجاد شده است، دفاع کند. موضوع صنعت خودرو اشتغال به تنهایی نیست. مساله ارزش اقتصادی است که در چهار دهه شکل گرفته است. این تصور اشتباه است که بعد از 40سال بگوییم این روند اشتباه بوده است و باید صنعت خودرو را تعطیل کنیم و به جای آن فقط واردات داشته باشیم.»

به گفته وی، امروز در کشور ظرفیت تولید خودرو کم‌مصرف و کم‌آلاینده وجود دارد. چه‌بسا شرکت سایپا نیز این کار را به خوبی انجام داده است. به این ترتیب اولویت امروز صنعت خودرو باید بر این اساس تعریف شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 244
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران