پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 488990 تاریخ : 1398/05/14-11:01:48
,23,17,
ارتقای مشارکت شهروندان با توسعه فرهنگ مالیاتی

ارتقای مشارکت شهروندان با توسعه فرهنگ مالیاتی

مالیات یکی ازکارآمد ترین و پایدارترین شیوه های مشارکت شهروندان در تامین هزینه های عمومی جامعه است، تاکنون جایگزین بهتری از مالیات برای این مسئله پیدا نشده است. درحال حاضر تلاش بر توسعه و ارتقای نظامهای مالیاتی است.

بانک و صنعت، در اکثر کشورهای جهان تلاش می شود فرایند مالیات ستانی سریع تر، منظم تر و به روزتر شود واز طرفی هر چه بیشتر عادلانه شود.ارتقای فرهنگ مالیاتی یکی از پیش نیازهایی یک نظام مالیاتی کارآمد است. یافتن شیوه های جدید برای کاهش فرارمالیاتی، افزایش تمکین مالیاتی مودیان و استفاده بهینه ازمنابع مالیاتی شناسایی شده ازمحل درآمدهای مالیاتی براساس تجزیه و تحلیل صحیح و علمی شناسایی عوامل موثر برتمکین مالیاتی و فرهنگ مالیاتی خصوصا مودیان مالیاتی امری ضروری می باشد.تمکین مالیاتی مودیان در کشورهای مختلف دنیا فقط تحت تأثیر سازوکارها و اهرمهای الزام آور قانونی نمی باشد.
امروزه مالیات دارای ابعاد اجتماعی وفرهنگی است وتنها ماهیتی اقتصادی ندارد. فرهنگ مالیاتی با نظریه ها ونگرش های جدید اقتصادی که اقتصاد را در بافت ها و زمینه های فرهنگی واجتماعی و در یک چشم انداز کلی تر می نگرند مطابقت دارد.
فرهنگ مالیاتی مجموعه ارزش ها،باورها و رفتارهای مرتبط با مالیات در یک جامعه است.فرهنگ مالیاتی متاثر از نظام سیاسی و اقتصادی ، فرهنگ عمومی، باورها وارزش ها و قانون یک جامعه است. به طور ساده فرایند فرهنگ مالیاتی را می توان به دو صورت بیان کرد:اول، وجود دولتی قوی که نقشها و وظایف هر گروه را مشخص کند; و دوم، مالیات دهندگان که از قوانین مالیاتی و سیاستگذاران امور مالیاتی اثر می پذیرند.
تلاش در جهت ایجاد فرهنگ مالیاتی پیشرو و قوی می تواند تأثیر مهمی در کاهش هزینه ها،افزایش درآمدهای دولت و ایجاد کنترلهای موثر داشته باشد، که نتیجه آن افزایش عدالت اجتماعی، رفاه عمومی و گسترش چتر مالیاتی و تمکین مالیاتی می باشد که با توسعه فرهنگ مالیاتی و به تبع آن تأثیر بر تمکین مالیاتی که منجر به شناسایی مودیان مالیاتی از طریق خوداظهاری می شود، مالیات دهندگان با تمایل بیشتری، در زمینه پرداخت مالیات همراهی می نمایند و این امر سبب می شود که مودیان مالیاتی جدیدی نیز در این مسیر، همراه شوند. 


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 295
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران