پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 465909 تاریخ : 1398/03/18-15:41:22
,5,
ارتقای توان صنعت برق در مواجهه با پدیده خاموشی‌های سراسری و محلی

ارتقای توان صنعت برق در مواجهه با پدیده خاموشی‌های سراسری و محلی

در سال گذشته 25 آزمون خودراه‌اندازی در نیروگاه‌های کشور به منظور ارتقای توان صنعت برق در مواجهه با پدیده خاموشی‌های سراسری و محلی و کاهش قابل توجه مدت زمان مورد نیاز برای برپایی مجدد شبکه برگزار شده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از وزارت نیرو، تامین برق مستمر و مطمئن از الزامات توسعه کشورها بوده و مطالعات و اقدامات متعددی در زمینه پیشگیری از وقوع خاموشی‌های گسترده و به‌ویژه تسریع در برپایی مجدد شبکه برق پس از وقوع این خاموشی‌ها در کشورهای مختلف صورت گرفته است.

از جمله این اقدامات آزمون نیروگاه‌‌ها از حیث توانایی راه‌اندازی در شرایط قطع از شبکه برق بوده که اصطلاحا «آزمون خود راه‌اندازی نیروگاه» نامیده می‌شود.
هر چه تعداد نیروگاه‌های دارای قابلیت خودراه‌اندازی افزایش یابد، سرعت برپایی مجدد شبکه برق در هنگام خاموشی سراسری یا محلی افزایش یافته و تبعات ناشی از قطع شبکه به شکل چشمگیری کاهش می‌یابد.
گرچه در یک دهه گذشته این آزمون‌ها به‌صورت پراکنده اجرا شده و از فروردین‌ماه سال 87 تا ابتدای سال 97 حدود 35 نیروگاه تحت آزمون قرار گرفته‌اند، اما به‌منظور ارتقای آمادگی برای برپایی مجدد شبکه در سال 97 اقدام به برگزاری 25 آزمون خودراه‌اندازی در نیروگاه‌های کشور گردید که در تاریخ صنعت برق کشور مسبوق به سابقه نبوده و توان این صنعت را در مواجهه با حوادث احتمالی به شکل قابل‌توجهی افزایش داده است.
تمامی عملیات این طرح که مستلزم ایجاد جزایر پایدار مستقل در مجاورت شبکه سراسری بوده‌اند، به صورت کاملا ایمن و بدون وارد کردن هیچ خسارتی به تجهیزات یا بروز صدمات جانی با موفقیت به اجرا در آمدند.
حاصل این تلاش‌ها ارتقای توان صنعت برق در مواجهه با پدیده خاموشی‌های سراسری و محلی است به نحوی که مدت زمان مورد نیاز برپایی مجدد شبکه کاهش قابل توجهی یافته و امکان برقدار نمودن بخش وسیعی از شبکه ظرف چند ساعت اولیه فراهم گردیده است.
همچنین احتمال موفقیت عملیات برپایی مجدد نیز به شکل قابل توجهی افزایش یافته به نحوی که با استمرار آزمون‌های خودراه‌اندازی و تلاش در جهت رفع موانع و خطاهای موجود، استفاده از نیروگاه‌های خودراه‌انداز در شرایط بحرانی وقوع خاموشی‌های سراسری به سهولت و با اطمینان بیشتری انجام خواهد شد.
ارتقای محسوس سطح توانمندی‌های فرماندهی و کنترل دیسپاچینگ منطقه‌ای در امر برپایی مجدد شبکه منجر به حصول سطح بالاتری از پایداری شبکه سراسری برق کشور و به تبع آن تامین برق مطمئن برای مردم و اقتصاد کشور می‌شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 339
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران