پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 492365 تاریخ : 1398/07/28-11:15:17
,8,
ادامه روند افزایشی بازار در انتظار گزارش‌ شرکت‌ها

عضو شورای عالی بورس مطرح کرد:

ادامه روند افزایشی بازار در انتظار گزارش‌ شرکت‌ها

عضو شورایعالی بورس، ادامه روند افزایشی بازار را مستلزم گزارش‌ های خوب شرکت‌ها دانست و گفت: گزارش هایی که تاکنون منتشر شده، حاکی از عملکرد مثبت شرکت هاست و چنانچه سایر گزارش ها نیز مثبت باشد، بازار پس از اصلاح و استراحتی کوتاه به رشد خود ادامه می دهد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از بازار سرمایه، شاهین چراغی رشد بازار سرمایه تا به امروز را چشمگیر خواند و با تاکید بر نیاز به لزوم ارائه گزارش های قابل قبول صنایع برای ادامه این روند اظهار داشت: پس از رشد حدود سه برابری شاخص طی یک سال گذشته اکنون بازار در انتظار انتشار گزارش های 6 ماهه است تا بتواند با بررسی آنها ادامه فعالیت خود را برنامه ریزی کند.

وی گزارش های منتشر شده تا به امروز را مثبت ارزیابی کرد و افزود: گزارش هایی که تاکنون منتشر شده حاکی از عملکرد مثبت شرکت هاست و چنانچه سایر گزارش ها مثبت باشد، بازار پس از اصلاح و استراحت کوتاه فعلی به رشد خود در نیمه دوم سال ادامه خواهد داد. البته نمی توان توقع افزایش شارپی همچون یک سال اخیر را داشت و این رشد به شکل ملایم تری دنبال خواهد شد. اما قطعا ریزش نخواهد داشت و روند حفظ خواهد شد.

چراغی درخصوص اصلاح های اخیر بازار گفت: مساله این است افراد عادی که کد سهامداری گرفته اند، با فضای بورسی آشنایی چندانی ندارند و وقتی با مبالغ خردی که اغلب حاصل پس اندازهای شخصی آنها بوده است به این بازار آمده اند، نسبت به هر اتفاقی واکنش سریع و هیجانی انجام می دهند.

وی راهکار کاهش اثر منفی هیجانات این افراد بر بازار سرمایه را بهره گیری از مشاوره سرمایه گذاری عنوان کرد و افزود: چنانچه افراد از بدو ورود به کارگزاری و اقدام به اخذ کد بورسی با مشاورین کارگزاری ها یا شرکت های مشاوره سرمایه گذاری مشاوره لازم را انجام دهند و حرکت های خود را در بازار سرمایه با برنامه ریزی دنبال کنند، نه تنها روش موثرتری را برای یک سرمایه گذاری موفق اتخاذ کرده اند، بلکه بازار سرمایه نیز در طی روند و نوسانات خود از اثرات این هیجانات مصون خواهد ماند.

این کارشناس بازار سرمایه، ایجاد پورتفوی سرمایه گذاری برای افراد عادی را راهکاری مناسب ارزیابی کرد و خاطرنشان کرد: این افراد باید سرمایه خود را تنها در خرید و فروش سهام وارد نکنند و بخشی از آن را به خرید یونیت های صندوق و ابزارهای درآمد ثابت اختصاص دهند که شباهت بیشتری به سیستم بانک ها دارد و با آن آشنایی بیشتری نیز دارند.همچنین بخش اختصاص داده شده به خرید و فروش سهام را هم در یک سهم سرمایه گذاری نکنند و اصطلاحا در هیچ شرایطی «تک سهم» نشوند.

وی با تاکید بر پایین بودن توان ریسک پذیری برخی افراد تازه وارد به بازار یادآور شد: سرمایه گذاری این افراد در بازارهایی با ریسک بیشتر مانند بازار پایه به هیچ وجه توصیه نمی شود؛ چراکه این بازار معمولا نوسان های شدیدتری را تجربه می کند و چنانچه روند نزولی شود، استرس بیشتری را به این افراد تحمیل می کند. چون پس انداز خود را در معرض نابودی می بینند و از طرفی توان تصمیم گیری صحیح درباره ادامه سهامداری یا خروج از سهم را نیز ندارند.

چراغی ادامه داد: بر این اساس افراد جدیدالورود به بازار سرمایه باید بخش اختصاص داده شده به خرید و فروش سهام را نیز با آشنایی با تقسیم بندی بازارها و سهام به سمت کم ریسک ترین بازار یعنی بازار اصلی ببرند و در آن جا نیز برای خود پورتفولیو یا همان سبد سهام تشکیل دهند و ضمن بررسی و مشاوره با افراد معتمد، از انواع مختلف سهم در سبد سرمایه گذاری بورسی خود وارد کنند.

بورس همچنان برترین بازار سرمایه گذاری

عضو شورای عالی بورس با تاکید بر انتظارات سرمایه گذاران به عنوان مهمترین فاکتور در جذابیت بازارها گفت: ارزیابی کنونی از مولفه های اقتصادی و روند بازارها نشان می دهد که اکنون با وجود برقراری ثبات در بازار ارز و رکود در بازارهای دیگر همچون مسکن و خودرو و ادامه روند افزایش نقدینگی در کشور، بازار سرمایه همچنان گزینه اول سرمایه گذاری در کشور است.

توصیه به سهامداران: روزهای منفی بازار صبوری کنید!

 وی در توصیه به صاحبان سرمایه جدیدالورود به بورس خاطرنشان کرد: تصمیم به بورس حتما باید با دید صحیح نسبت به این بازار صورت گیرد و افراد با آشنایی و مشاوره به این بازار قدم بگذارند. ضمن این که بازار سرمایه نیز طیفی از ابزارهای سرمایه گذاری را در خود دارد و تنها خرید و فروش مستقیم سهم نیست.بنابراین حرکت منطقی این است که از کم ریسک ترین ابزارها به بورس ورود کنند و همزمان با افزایش شناخت از بازار ، حرکت به سمت ابزارهای پرریسک تر صورت گیرد.

چراغی تصریح کرد:گرفتن وام یا فروش دارایی دیگر برای ورود به بورس حرکتی اشتباه است و همیشه تاکید بر این است که افراد با آن دارایی به بورس ورود کنند که مورد نیاز حیاتی آنها نیست  و بخشی از پس انداز تلقی می شود. چون در مواقع منفی شدن بازار، این به عنوان یک اهرم مالی عمل و به سرمایه گذار فشار زیادی وارد می کند.

چراغی در توصیه به سهامدارانی که قبل از ذخیره سود گرفتار روزهای منفی بازار شده اند نیز گفت: بهتر است این افراد عجولانه عمل نکنند. بورس همواره این موضوع را اثبات کرده که به همراهان صبورتر خود سود بیشتری داده است.بنابراین باید از حرکت های هیجانی چه در خرید و چه در فروش جلوگیری شود تا علاوه بر از دست رفتن بخشی از دارایی، سبب ایجاد یک تجربه تلخ برای سرمایه گذار نشود.

اواخر پاییز؛ زمان احتمالی اجرای فروش تعهدی

عضو شورای عالی بورس، در پاسخ به سوالی در خصوص زمان آغاز اجرای فروش تعهدی هم عنوان کرد: دکتر محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، دستور اجرای این امر را داده اند و اکنون باید شرکت های OMS پلتفرم این کار را طراحی کرده و در اختیار کارگزاری ها قرار دهند. امروز تا حدی مقدمات این کار نیز فراهم شده است و پیش بینی می شود از انتهای آذرماه این فروش راه اندازی شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 268
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران