پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 448723 تاریخ : 1397/11/23-16:22:18
,12,5,
اختلاف هزار میلیمتری بارش‌ها در غرب و شرق ایران/ بارندگی‌ها در 7 استان کشور منفی است

توزیع نامتناسب بارش‌ها در کشور؛

اختلاف هزار میلیمتری بارش‌ها در غرب و شرق ایران/ بارندگی‌ها در 7 استان کشور منفی است

توزیع نامتناسب مکانی و زمانی بارش‌ها موجب شده تا میزان اختلاف بارش‌ها در مناطقی از غرب و شرق کشور به بیش از هزار میلیمتر برسد.

بانک و صنعت، میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه) تاکنون به بیش از 152 میلیمتر رسیده است که این رقم در مقایسه با مدت متوسط بلندمدت حدود 20 درصد افزایش پیدا کرده است.

با وجود اینکه سال آبی جاری، جزو یکی از پربارش‌ترین مقاطع زمانی نیم قرن اخیر کشور بوده است؛ ولی با این وجود توزیع نامتناسب مکانی و زمانی آن موجب شده تا تمامی استان‌های کشور، شرایط خوبی به جهت برخورداری از نزولات جوی نداشته باشند. به‌طوری که امسال غرب و جنوب غرب کشور شاهد بارش‌های سیل آسا و استثنایی بوده ولی در استان‌های شرقی و مرکزی کماکان بارندگی قابل توجهی ثبت نشده است.
در حال حاضر هفت استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، هرمزگان، یزد و اردبیل به طور متوسط بین 10 تا 50 درصد بارندگی‌های کمتری را نسبت به مدت متوسط بلندمدت تجربه می‌کنند و حدود 40 درصد از سدهای بزرگ کشورمان همچون زاینده‌رود، شهید رجایی، دوستی و ملاصدرا کمتر از 40 درصد آب ذخیره شده دارند.
توزیع نامتناسب مکانی و زمانی بارندگی‌ها موجب شده است تا در گوشه‌ای از کشور حوضه‌های مانند کرخه، اترک، کارون بزرگ، قره‌سو و گرگان، جراحی و زهره و دریاچه نمک بهترین سال آبی خود در 50 سال اخیر را تجربه کنند، ولی در مقابل، مناطقی از کرمان و سیستان در حال حاضر خشک‌ترین سال آبی نیم قرن اخیر خود را سپری می‌کنند.
سدهای نقاط مختلف کشور نیز متاثر از توزیع نامناسب بارش‌ها در شرایط متفاوتی به سر می‌برند. بارندگی‌های مناسب چند ماه اخیر و وقوع سیلاب‌های بزرگ در جنوب غرب کشور موجب شده است تا در طی پنج ماه گذشته، ورودی به سدهای خوزستان با رشد 427 درصدی به بیش از 14 میلیارد مترمکعب برسد؛ اما در مقابل ورودی به سدهای استانی همچون کرمان تنها 30 میلیون مترمکعب بوده است که در مقایسه با سال گذشته هم که یکی از خشک‌ترین مقاطع زمانی نیم قرن اخیر کشور بوده حدود 52 درصد کاهش پیدا کرده است.
نگاهی به پربارش‌ترین و کم‌بارش‌ترین نقاط ایران نیز حکایت از وجود فاصله 1100 میلیمتری بین این مناطق دارد. در نقطه‌ای از کشور همچون چلگرد چهارمحال و بختیاری بیش از هزار و 116 میلیمتر بارندگی و یا در رامسر صفارود هزار و 12 میلمتر بارش در طی پنج ماه اخیر رخ داده است، ولی در مقابل ایستگاه‌های باران سنجی مثل تصفیه‌خانه زاهدان و یا رحمت آباد-ریگان کرمان حتی یک میلیمتر بارندگی را در سال آبی جاری ثبت نکرده‌اند.

 


وزارت نیرو



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 234
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران