پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 511988 تاریخ : 1399/02/12-13:22:12
,17,5,
احتمال بازنگری قیمت نفت در بودجه سال 99

احتمال بازنگری قیمت نفت در بودجه سال 99

در حالی قیمت نفت در بودجه سال جاری 50 دلار در نظر گرفته شده که با توجه به سقوط قیمت نفت، نفت ایران زیر 15 دلار در هر بشکه قیمت گذاری شده و این موضوع احتمال بازنگری قیمت نفت در بودجه سال 99 را برای جلوگیری از کسری بودجه تقویت می کند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، آذرماه سال گذشته که دولت بودجه امسال را برای تصویب به مجلس ارائه کرد، قیمت نفت بالای 60 دلار در هر بشکه بود و کمتر کسی فکر می کرد که به فاصله چند ماه، قیمت ها تا این حد پایین بیاید.

از همین رو با وجود تحریم های گسترده آمریکا علیه صنعت نفت و در مجموع اقتصاد ایران، قیمت نفت در بودجه، 50 دلار در هر بشکه در نظر گرفته شد. رقمی که حتی در آن زمان به عقیده برخی کارشناسان پایین بود و می توانست عدد بالاتری نیز برای آن در نظر گرفت.

اما با آغاز سال جدید میلادی و پیدا شدن سر و کله ویرس کرونا در چین وبعد از آن گسترش آن به همه نقاط جهان، کم کم قیمت ها به واسطه کاهش تقاضا پایین آمد تا آنجا که با به قرنطینه رفتن نیمی از جمعیت کره زمین، 30 درصد تقاضای نفت کم شد.

طلای سیاه؛ قربانی جنگ قیمت ها

با این اتفاق قیمت نفت در ابتدای ماه مارس به 40 دلار در هر بشکه رسید اما تیر خلاص سقوط قیمت نفت در هشتمین جلسه اوپک پلاس زده شد. آنجا که کشورهای تولید کننده نفت حاضر به توافق برای کاهش بیشتر تولید نفت خود نشدند و حتی تواق قبلی را نیز تمدید کردند.

با این اقدام قیمت نفت هر روز پایین آمد و در جنگ قیمت و بازار عربستان و روسیه، این طلای سیاه بود که قربانی می شد.

حالا هم که قرار است از امروز توافق جدید کاهش تولید این کشورها، 9.7 میلیون بشکه از عرضه را از بازار خارج کند همچنان قیمت ها حول و حوش 20 دلار در نوسان هستند.

قیمت نفت سنگین ایران نیز که یکی از نفت های تاثیرگذار در قیمت سبد نفتی اوپک است اگرچه تا زیر 10 دلار در هر بشکه نیز در روزهای گذشته کاهش پیدا کرده بود حالا به حدود 15 دلار در هر بشکه افزایش پیدا کرده است.

عددی که با رقم 50 دلار در بودجه، فاصله ای 35 دلاری دارد. از همین رو احتمال بازنگری قیمت نفت در بودجه برای جلوگیری از کسری بودجه مطرح است.

برنامه ریزی وزارت نفت در برابر کاهش قیمت ها

«عزت الله یوسفیان ملا» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه موضوع تغییر قیمت نفت در بودجه سال جاری در دستور کار مجلس قرار ندارد، گفت: احتمال آن وجود دارد که این موضوع در هفته های آینده در مجلس مطرح شود.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی باید صبور بود، افزود: قیمت نفت افزایش پیدا خواهد کرد اما اکنون زود است که درباره آن اظهار نظر کنیم.

یوسفیان ملا ادامه داد: یکی از راه حل های دولت برای جبران کسری بودجه به واسطه کاهش قیمت نفت، این است که در بودجه های عمرانی تجدید نظر کند.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی، در بخش گاز و میعانات گازی فروش مناسب است، گفت: وزیر نفت نیز برنامه ریزی کرده تا مشکلی برای فروش این محصولات وجود نداشته باشد.

نماینده مردم آمل تاکید کرد: هر چقدر شرایط کنترل ویروس کرونا در جهان بهتر شود قیمت نفت نیز تقویت خواهد شد اما فعلا باید چند ماهی منتظر ماند.

نفت 50 دلاری در بودجه محقق نمی شود

در همین رابطه «کوروش کرم پور حقیقی» عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه هنوز موضوعی در خصوص تعدیل قیمت نفت در بودجه سال جاری مطرح نشده، گفت: اگر مجلس دهم فرصت داشت به این موضوع می پرداخت.

وی با تاکید بر اینکه مجلس یازدهم وظیفه دارد به موضوع قیمت نفت در بودجه 99 ورود کند، افزود: قیمت 50 دلار در بودجه 99 با توجه به شرایط کنونی بازار نفت نمی تواند محقق شود.

کرم پور ادامه داد: باید نسبت به بحث قیمت نفت تجدید نظر شود و بر اساس واقعیت هایی که در سطح جهان و منطقه کشور است کار را پیش ببریم.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 350
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران