پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 466010 تاریخ : 1398/03/20-11:16:36
,17,
اجرای طرح آمارگیری از معادن کشور در تابستان 1398

اجرای طرح آمارگیری از معادن کشور در تابستان 1398

در این طرح ماموران آمارگیر با مراجعه به حدود 6500 معدن در حال بهره‌برداری کشور و حدود 200 کارگاه دارای فعالیت پشتیبانی استخراج معدن اطلاعات تفصیلی مورد نظر را در قالب پرسشنامه ، طرح و جمع‌آوری خواهند کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از عملیات میدانی طرح معدن (اجرای آمارگیری) از تاریخ 98/4/1 لغایت 98/6/31 به مدت 93 روز در سراسر کشور انجام خواهد شد. در این طرح ماموران آمارگیر با مراجعه به حدود 6500 معدن در حال بهره‌برداری کشور و حدود 200 کارگاه دارای فعالیت پشتیبانی استخراج معدن اطلاعات تفصیلی مورد نظر را در قالب پرسشنامه ، طرح و جمع‌آوری خواهند کرد.

هدف کلی از تهیه و اجرای طرح آمارگیری از معادن درحال بهره برداری ، تهیه آمار و اطلاعات مربوط به عملکرد این بخش و محاسبه سهم آن در تولید ناخالص داخلی کشور، مقدار و ارزش تولیدات، مقدار و ارزش فروش، مقدار و ارزش صادرات مستقیم، ارزش افزوده، ترکیب نیروی انسانی به تفکیک تولیدی، غیرتولیدی، مدرک تحصیلی و مقدار استخراج، ارزش سرمایه‌گذاری و پارامترهای زیست ‌محیطی، بهداشت وایمنی و ... می‌باشد.

به منظور شناخت معادن و میزان ظرفیت تولید مواد معدنی در کشور و اتخاذ سیاست‌های توسعه مناسب، طرح آمارگیری از معادن تحت پوشش بخش عمومی در سال‌های 1364 و 1365، توسط مرکز آمار ایران به اجرا درآمد و از سال 1366 لغایت 1397 (به جز سال‌های 70 و 84) تمامی معادن در حال بهره‌برداری کشور (به جز نفت و گاز و مواد رادیواکتیو)، مورد آمارگیری قرار گرفته و نتایج آن منتشر شده است.

سمینار آموزشی  این طرح آمارگیری ، از تاریخ98/3/19 لغایت   و سمینار طرح آمارگیری از کارگاه های دارای فعالیت پشتیبانی استخراج معدن در تاریخ 98/3/21 در مرکزآمارایران برگزار خواهد شد. در این سمینار کارشناسان مسئول اجرای طرح از سازمان مدیریت و برنامه ریزی  استان‌های کشور به منظور آموزش مامور آمارگیر شرکت دارند.

  شایان ذکر است بخش  معدن سرمایه‌ای ملی است که می‌تواند نقش قابل توجهی در افزایش تولید، ایجاد اشتغال و افزایش سرمایه داشته باشد. از این رو نهادینه کردن فرهنگ معدن‌کاری در میان جامعه می‌تواند به رشد اقتصادی کشور کمک کند.

بسیاری از فعالیتهای اقتصادی  به مواد معدنی وابسته اند و صنایع معدنی به عنوان اولین بخش در زنجیره تامین سایر صنایع می باشند. بخش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد کشور، جایگاه ویژه ای دارد. به رغم وجود منابع غنی و متنوع معدنی در کشور میزان بهره برداری از این منابع محدود است. درصورتی که امکان توسعه اکتشاف بیشتر معادن فراهم شود منجر به رشد صنایع فرآوری شده با ارزش افزوده بالا می شود که این بخش می تواند سهم بیشتری در تولید ناخالص داخلی کشور داشته و  صادرات غیر نفتی قابل توجهی را به خود اختصاص دهد و از این طریق بخشی از منابع ارزی کشور تامین می شود.

توسعه بخش معدن، منافع بسیاری چه به صورت مستقیم (بالا بردن سهم معدن در تولید ناخالص‌ ملی) و چه به صورت غیرمستقیم (اشتغال‌زایی، توسعه در مناطق کمتر توسعه یافته، ممانعت از مهاجرت و...) به همراه دارد.

علی‌رغم اهمیت موارد ذکر شده ، آمار و اطلاعات جامع و بهنگامی از فعالیت پشتیبانی معدن در دسترس نیست. از این رو مرکز آمار ایران، در راستای انجام وظایف خود، مبادرت به تهیه و اجرای طرح‌ آمارگیری از کارگاه های دارای فعالیت پشتیبانی استخراج معدن کرده است . این طرح برای اولین بار در سال 1396 اجرا شد و با توجه به اهمیت موضوع برای دومین بار در سال جاری نیز این طرح اجرا خواهد شد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 323
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران