پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 399057 تاریخ : 1397/07/23-16:04:18
,5,10033,
اجرای طرح آبرسانی به نخلستان‌های شادگان با مشارکت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب

نفت؛? پیشگام در تعهد به مسئولیت های اجتماعی

اجرای طرح آبرسانی به نخلستان‌های شادگان با مشارکت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب

شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب همسو با عمل به تعهدات خود در زمینه تولید نفت و گاز، اهتمام جدی در توسعه و عمران حوزه فعالیت خود دارد و آن را با اجرای صدها پروژه عام المنفعه در حوزه راهسازی، احداث فضاهای آموزشی، فرهنگی، درمانی و فضای سبز به اثبات رسانده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، این شرکت همچنین در اجرای بسیاری از پروژه های عمومی عام المنفعه که از سوی سازمان های دیگر اجرا می شود مشارکت داشته و در تسهیل و تسریع آنها وارد عمل می شود. از جمله این پروژه که هم اکنون در حال اجرا هستند می توان به احداث جاده ساحلی شرق رودخانه کارون در اهواز، آبرسانی به روستاهای بخش غیزانیه، توسعه شبکه فاضلاب کوی ملاشیه اهواز، کنترل کانون های ریزگرد خوزستان و آبرسانی به نخلستان های شهرستان شادگان اشاره کرد. از میان این پروژه ها فاز نخست پروژه آبرسانی به نخلستان های شهرستان شادگان به بهره برداری رسید.

در این طرح با احداث یک کانال خاکی به طول 24 کیلومتر، آب مورد نیاز از رودخانه کارون به رودخانه جراحی منتقل شد. با توجه به این که رودخانه جراحی تامین کننده آب تالاب شادگان است به دلیل کم آب شدن آن، بخش هایی از تالاب و نخلستان های شادگان خشک شدند.

انتقال آب به رودخانه جراحی برای تامین آب نخلستان های شادگان شامل احداث ایستگاه پمپاژ در ساحل چپ رودخانه کارون و دهانه نهر بحره، احداث کانال انتقال آب در مسیل بحره به همراه سازه های مربوطه است که برای اجرای آن 700 میلیارد ریال از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور تامین شده است.

با اجرای کامل این طرح 20 متر مکعب آب بر ثانیه از این کانال به شادگان منتقل می شود که علاوه بر تامین آب مورد نیار نخلستان های شادگان مشکل آب دامداری های منطقه را نیز برطرف می کند. این آب پس از رسیدن به رودخانه جراحی از طریق کانال‌های قدیمی که در مسیر آن قرار دارند، به نخلستان ها می رسد.

احیا بخش خشک شده تالاب بین المللی شادگان

پروژه انتقال آب به شادگان زمینه احیا مجدد تالاب بین المللی شادگان را نیز فراهم نموده و بخشی از مشکل ریزگردها را برطرف خواهد کرد.

در شادگان 13 هزار هکتار نخلستان وجود دارد که در 2 سال اخیر به خاطر خشک شدن رودخانه جراحی تعداد زیادی از این نخل ها از بین رفت و همین امر به معیشت مردم منطقه که تنها از طریق کشاورزی امرار معاش می کنند ضربه وارد کرده است.

نقش مناطق نفت خیز جنوب در طرح آبرسانی به نخلستان های شادگان

مشاور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در امور اجرایی و پیگیری درباره مشارکت این شرکت در این طرح توضیح داد: به دلیل جلوگیری از ضرر و زیان وارده به نخلستان های شادگان در اثر خشکسالی، مقرر شد این طرح به صورت اضطراری و با قید فوریت در مدت زمانی بسیار کوتاه از سوی موسسه جهاد نصر اجرا شود.

مهندس محمد خانچی افزود: با توجه به اینکه در مسیر احداث کانال انتقال آب، تعداد زیادی خطوط لوله نفت و گاز مربوط به میدان نفتی منصوری وجود داشت، جابجایی آنها به دلیل تاثیر گذاری بر فرآیند تولید، احتمال طولانی شدن اجرای طرح را به همراه داشت که بر این اساس شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در یک اقدام جهادی با گسیل تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز نسبت به همکاری با مجری طرح جهت عبور کانال های مذکور از خطوط در مدت زمان کوتاهی اقدام نمود.

وی تصریح کرد: این اقدام هزینه قابل ملاحظه ای برای ما داشته است اما برای عمل مسئولیت اجتماعی خود و این طرح را در اولویت قرارداده و در کمترین زمان به انجام رسانده ایم.

مهندس خانچی با بیان این که وزیر محترم جهاد کشاورزی و استاندار محترم خوزستان در زمان افتتاح پروژه از مشارکت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در اجرای طرح قدردانی کرده اند اظهار داشت: در صورت عدم همکاری این شرکت با پروژه، مسیر جایگزین برای احداث کانال انتقال آب وجود نداشت و خسارت زیادی به نخلستان های شادگان وارد می شد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 340
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران