پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 510361 تاریخ : 1399/01/18-11:28:44
,5,
اجرای

وزیر نیرو خبر داد

اجرای "099" برای تابستان بدون خاموشی/ پویش فراگیر اصلاح مصرف

وزیر نیرو با تشریح عملکرد این وزارتخانه در سال 98 و برنامه‌های سال جاری در بخش‌های مختلف با توجه به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال «جهش تولید» بر ضرورت مشارکت همگانی در سطح ستادی و شرکت‌های تابعه اعم از مادرتخصصی، منطقه‌ای و استانی در تحقق اهداف پیش‌رو تاکید کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از وزارت نیرو، وزیر نیرو با تشریح عملکرد این وزارتخانه در سال 98 و برنامه‌های سال 99 در بخش‌های مختلف با توجه به نامگذاری سال 99 از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال «جهش تولید» بر ضرورت مشارکت همگانی در سطح ستادی و شرکت‌های تابعه اعم از مادرتخصصی، منطقه‌ای و استانی در تحقق اهداف پیش‌رو تاکید کرد.

رضا اردکانیان امروز در جلسه شورای معاونان و مدیران‌عامل وزارت نیرو و در ارتباط ویدئو کنفرانسی با 220 نفر از مدیران‌ارشد ستادی و مدیران‌عامل شرکت‌های تابعه این وزارتخانه در مراکز استان‌ها، با ابراز تسلیت جان باختن تعدادی از همکاران وزارت نیرو بر اثر ابتلا به کرونا اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم جای آنها را در عرصه خدمتگزاری پر کرده و هر چه زودتر با تلاش همه جانبه‌ای که در حال انجام است خبر خوش کنترل و بعد از آن، فروکش کردن ویروس کرونا و این بیماری را به همدیگر بدهیم.

اردکانیان در خصوص شرایط عمومی کشور در ابتدای سال 99، با اشاره به موضوع تحریم‌های ظالمانه اقتصادی تحمیل شده بر ملت ایران و جنگ روانی توأم با آن، اضافه کرد: فرصت‌هایی که تحریم‌ها ایجاد کردند و اکنون هم برقرار است این امکان را می‌دهد که در حد توان بویژه در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال «جهش تولید» نامگذاری شده حداکثر تلاش‌مان را انجام دهیم تا آثار منفی این تحریم‌ها را در قلمرو اداره امور کشور و بخصوص گستره وسیع صنعت آب و برق کم کنیم و در مقابل بتوانیم از محدودیت‌های ناشی از این تحریم‌ها برای به فعلیت درآوردن ظرفیت‌های نهفته در بخش‌های مختلف استفاده کنیم.
وزیر نیرو افزود: از چندی قبل، عرصه جدید دیگری هم با عنوان ویروس جهان‌گیر کرونا و بیماری کووید 19 ناشی از آن بر دنیا مستولی شده ولی کمتر ملت و دولتی هستند که با این پدیده مواجه و در این میدان جنگ حاضر شده باشند؛ در حالی که در عرصه‌های دیگری هم همزمان درگیر باشند. این موضوعات در بخش‌هایی اثرات هم‌افزایی بر هم دارند اما از تجربیات و آمادگی‌ها در هر کدام از این جبهه‌ها نیز می‌شود در عرصه‌های دیگر استفاده کرد.

سال 99 آخرین سال فعالیت دولت حاضر

وزیر نیرو گفت: دو خصوصیت دیگر هم بر کار دولت در سال 99 مترتب است، چرا که سال 99 آخرین سال فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم است و مانند هر دولت دیگری که در سال پایانی برنامه‌های متعددی را دارد و باید بارهایی را به منزل برساند، پرونده‌هایی را تکمیل کرده و پروژه‌هایی را به ثمر برساند، لازم است به بهترین نحو از هزینه‌ها، انرژی‌ها و زمان‌های صرف شده در طول 7 سال گذشته استفاده کند و از تجربیات این سال‌ها در سال پایانی بهره‌مند شود.

وی خاطرنشان کرد: شاخصه دیگر به عنوان واقعیتی در نظام حکمرانی و کاری کشور ما این است که سال پایانی دولت با سال اول فعالیت مجلس یازدهم همزمان است و مانند هر دوره جدید مجلس شورای اسلامی حضور نمایندگان جدید مردم حاوی فرصت‌ها و عرصه‌هایی از کار است که تاثیرگذار و تاثیرپذیر از سال آخر کار دولت است و در ظرف شرایط تحریم اقتصادی، جنگ روانی و بحران بیماری کووید 19 قرار دارد.

وزیر نیرو در جمع‌بندی این بخش از سخنان خود گفت: مجموع این شرایط به‌ویژه هنگامی که ما با یک دستورکار مشخص برای سال 99 با عنوان «جهش تولید» - که حساب شده و با در نظر گرفتن همه جوانب و خصوصیاتی که بر ما حاکم است نامگذاری شده – مواجه هستیم، دیگر جایی برای ذکر بیشتر و پررنگ‌تر حساسیت کار در این سال باقی نمی گذارد.

شرایط عمومی وزارت نیرو در ابتدای سال 99

اردکانیان با اشاره به عملکرد سال 98 وزارت نیرو، از آن به عنوان یک کارنامه موفق از عملکرد صنعت آب و برق نام برد و با اشاره به اقداماتی که برای اولین بار صورت گرفته است گفت: ابتدا باید به سیلاب‌های کم نظیر بهار 98 اشاره کنیم که در برخی حوضه‌ها، با دوره‌های بازگشت بیش از 200 سال اتفاق افتاد و در بازه زمانی کوتاهی 23 تا 25 استان کشور را تحت تاثیر قرار داد. البته مدیریت سیلاب یک کار بین‌بخشی است و دستگاه‌های زیادی درگیر بودند، اما سهم و نقش وزارت نیرو همیشه در این زمینه پررنگ تر است.

وی افزود: اگر پنجم فروردین را اوج یکی از همان سیلاب‌ها بدانیم، یک روز بعد از وقوع سیلاب در ششم همان ماه، به عنوان وزیر نیرو درخواستی را از رئیس محترم جمهور داشتم که هفتم فروردین مورد موافقت ایشان قرار گرفت؛ مبنی بر تشکیل هیئت ویژه برای بررسی سیلاب‌ها در سطح ملی.

وی افزود: دستگاهی که به درستی در افکار عمومی به عنوان یکی از اصلی‌ترین مجموعه‌های اجرایی مدیریت سیلاب مطرح است معمولاً خودش به عرضه چنین درخواستی اقدام نمی‌کند؛ ولی این کار صورت گرفت و پس از تشکیل هیئت ویژه بررسی سیلاب در توسط ریاست محترم جمهوری و صرف هزاران نفرساعت کار کارشناسی توسط مجموعه‌ای 700 نفره از متخصصان کشور، گزارش چند هزار صفحه‌ای بی‌نظیری که خلاصه اجرایی آن افزون بر 700 صفحه است، تهیه و در اسفند سال گذشته تقدیم رئیس محترم جمهور شد که قطعا نتایج و آموزه‌های فراوانی خواهد داشت.

وزیر نیرو در ادامه به دستاوردهای سال 98 در صنعت برق پرداخت و گفت: از مرداد 97 دست به کار تدوین برنامه «098» شدیم، که ریسک بالایی داشت و برخی همکاران مشفقانه توصیه می‌کردند که خاموشی "صفر" را خیلی پررنگ تاکید نکنید، اما با علم به اینکه خود را در به نتیجه رسیدن این برنامه در ابعاد مختلف متعهد می‌کنیم، این کار صورت گرفت و نه تنها تابستان 98 را با خاموشی صفر پشت سر گذاشتیم، بلکه انرژی که توانستیم در آن سال عرضه کنیم 4.1 درصد نسبت به سال قبل بیشتر بود.

اردکانیان ادامه داد: در سال 98 برای نخستین بار به کاهش تلفات یک رقمی شبکه توزیع برق و زیر 10 درصد رسیدیم و به میزان 9.76 درصد در سال 98 پرونده تلفات انرژی بسته شد و این جزو اهداف تعریف شده و اعلامی وزارت نیرو در دولت دوازدهم بود.

وی گفت: از اولین های دیگر، کار بزرگ تیمی بود که با عنوان پویش #هرهفته_الف_ب_ایران صورت گرفت. در اواخر تابستان وعده کردیم که تا پایان سال 98، 227 پروژه بزرگ آب، برق و فاضلاب را در 31 استان کشور با سرمایه‌گذاری بیش از 33 هزار میلیارد تومان به مرحله افتتاح خواهیم رساند که این کار نیز انجام گرفت و در تاریخ بیستم اسفند 98 آخرین مرحله افتتاح‌ها به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد. این وعده‌ای که بدان وفا شد حاصل همدلی، همفکری، اشتراک‌نظر و احساس مسئولیت مشترک بین همه مدیران، دست اندرکاران و همکاران صنعت آب و برق و پشتیبانان ما در دستگاه‌های دیگر بود.

اردکانیان اظهار کرد: در سال 98، یکی از سنگین‌ترین بارش‌های برف را در استان‌های شمالی کشور داشتیم و بخش‌های مختلف وزارت نیرو بویژه صنعت برق آسیب‌های زیادی دید، اما در کمترین زمان ممکن مسیر خدمت‌رسانی برقرار شد.

وی افزود: در سال 98، کار یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی به انجام رسید. این امر در ادامه مجموعه فعالیت‌های منسجم و متراکمی که از سال ماقبل آن شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به همراه واحدهای ستادی تدارک دیدند انجام و مراحل قانونی آن و ترتیبات مورد نیاز در شورای عالی اداری و هیئت وزیران انجام شد.

اردکانیان گفت: در سال گذشته، برای نخستین بار دستاوردهای مهمی را در قانون بودجه سال 99 در مرحله تدوین و نهایی شدن لایحه بودجه داشتیم که امسال با تدبیر صحیح در عملیاتی و اجرایی کردن آنها بخصوص در بخش تهاتر بدهی‌ها و تجهیز منابع مالی، شاهد گشایش‌هایی در این حوزه خواهیم بود.

وزیر نیرو با اشاره به سنکرون‌کردن سیستم شبکه برق ایران و جمهوری عراق به عنوان یکی از کشورهای همسایه، مطابق برنامه در اول نوامبر سال 2019 اظهار کرد: این که از یک سال قبل برنامه دقیقی تنظیم و با کشور همسایه هماهنگ شود و روز مشخصی را برای نهایی شدن یک کار بزرگ فنی و چندین مرحله‌ای پیچیده‌ تعیین کنیم، با وجود همه عدم‌قطعیت‌های ممکن، موفق شویم و در همان روز موعود آن را به نتیجه برسانیم، حکایت از یک ظرفیت وسیع مدیریتی، کارشناسی و تخصصی و عزم و اراده جدی در این عرصه دارد.
وزیر نیرو همچنین با اشاره به توسعه موضوع انتخاب مدیران با اتکا به فراخوان عمومی در سال 98 گفت: در سال 98 توانستیم 45 مورد دیگر از مدیران ارشد را از این طریق انتخاب و منصوب کنیم که در مجموع در زمان حاضر 71 مدیر در سطوح مختلف اعم از معاون وزیر، مدیران کل و مدیران عامل به این شکل در این دوره انتخاب شده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: بازنشستگی به اختیار مدیران در وزارت نیرو با هدف جوانگرایی و چرخش فرصت خدمت هم دنبال شد و علاوه بر بیش از یک هزار و 300 مورد که در سال 97 انجام شده بود، 912 مورد که عمدتا و به نسبت در پایه‌های مدیریتی بود در سال 98 انجام شد.

وزیر نیرو در جمع‌بندی این بخش از مطالب خود خاطرنشان کرد: مجموع عملکرد ما در سال 98 در سطح کشور موجب شد که وزارت نیرو به طور نسبی در جایگاه مناسبی از حیث مقبولیت در مجموعه سازمان حکمرانی کشور و در افکار عمومی و نزد مردم قرار گیرد. اعتقاد من این است که هر آنچه تقدیر و تکریم برای هر جزئی از اجزای وزارت نیرو از جمله وزیر نیرو عرضه می شود متعلق به همه اعضای این خانواده و نتیجه تلاش همگی است که در یک جاهایی به اشکال خاصی عرضه می‌شود.

اردکانیان در این باره به رضایت مقام معظم رهبری در موارد متعددی که گزارش عملکردهایی خدمت ایشان تقدیم شده است؛ از جمله در ارتباط با پویش #هرهفته_الف_ب_ایران و نیز دیگر گزارش‌های تقدیمی و انتخاب وزیر نیرو به عنوان مدیر برگزیده بر اساس 12 شاخص ابلاغی رئیس جمهور محترم و همچنین برگزیده شدن شرکت‌های توانیر و مهندسی آب و فاضلاب کشور در جشنواره شهید رجایی و نیز تقدیرهای بیان شده توسط مقامات ارشد در مراسم افتتاح طرح‌های پویش توسط ریاست محترم جمهور و ریاست محترم مجلس شورای اسلامی اشاره نمود.

ابلاغ دستورالعمل فراخوان عمومی تا پایان فروردین

وزیر نیرو در تبیین برنامه‌های سال 99، توجه به کیفیت منابع انسانی و رفتارهای مدیریتی را به عنوان یکی از سرفصل‌های برنامه سال 99 وزارت نیرو اعلام کرد و گفت: هر پیشنهاد، اقدام، اصلاح سازوکار و فرآیند و هر فعالیت منطقه‌ای و بین‌المللی در هر بخش و عرصه‌ای در نهایت به موضوع ظرفیت‌های موجود ما در حوزه منابع انسانی و کیفیت استفاده از آن و نیز رفتارهای مدیریتی برمی‌گردد.

اردکانیان خطاب به خانواده بزرگ افزون بر 220 نفره از مدیران صنعت آب و برق شرکت کننده در این نشست گفت: رفتارهای ما در مجموع، نقش تعیین‌کننده‌ای در میزان کمیت و کیفیت تحقق برنامه‌ها دارد و این موضوع در صدر و اولویت برنامه‌های ما است.

وی افزود: اولین کار در این سرفصل، موضوع انتخاب‌های ماست؛ چیزی که در ادبیات مکتوب به عنوان شایسته‌گزینی از آن یاد می‌کنیم. تا پایان فروردین‌ماه، دستورالعمل فراخوان عمومی در همه رده‌ها با رعایت ضوابط و مقررات عمومی ابلاغ می‌شود؛ بر اساس آن کاری که اکنون صرفا در محدوده مدیران‌عامل و مدیران‌کل آن هم بنا بر ملاحظات و اقتضاء‌هایی انجام می‌شود، توسعه و دستورالعمل قطعی برنامه کار همه ما خواهد بود.

به صفر رساندن خاموشی‌ها در سال جاری

وزیر نیرو از اجرای برنامه 099 (به صفر رساندن خاموشی‌ها در سال جاری) خبر داد و گفت: تابستان امسال پیش‌بینی افزایش بار بیش از حد ناشی از تبعات بیماری کووید 19 و تعویق در کار دستگاه‌های مختلف می‌شود و تعطیلات تابستان را در سطح سازمان‌ها و واحدهای تولیدی در سال جاری نخواهیم داشت و این امر نیاز به تامین انرژی داشته و موضوع افزایش بار را برای ما مطرح می‌کند.

اردکانیان افزود: مدیران‌عامل استان‌ها به دنبال شناسایی تمامی ظرفیت‌های راکد موجود در منطقه و استان در امر تولید برق باشند و آنها را آماده به کار کنند تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرد.

وی از به مدار آمدن 846 مگاوات ظرفیت جدید، طرح‌های اولویت‌دار شبکه انتقال در توزیع برنامه پیک‌سایی 4680 مگاواتی، گسترش ایستگاه‌های شارژ موتورسیکلت‌های برقی، تبدیل موتور سیکلت‌های ناوگان توزیع حداقل تا 5 هزار دستگاه تا پایان سال 99 و کاهش تلفات شبکه توزیع از 9.76 درصد فعلی به 9.2 درصد تا پایان سال، به مدار آوردن دیسپاچینگ جدید ملی کشور، شروع فعالیت اجرایی نیروگاه «سیریک»، استفاده از میعانات گازی برای سوخت توربین‌های گازی، به مدار آوردن اولین نیروگاه زمین‌گرمایی، توسعه فیبر نوری در بستر شبکه‌های برق با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزایش صادرات برق به کشورهای همسایه، حمایت از ساخت کولرهای با راندمان گازی و واگذاری اختیارات و مسئولیت‌ها به شرکت‌های استانی را برنامه‌های مهم وزارت نیرو در این بخش برشمرد.
وی تصریح کرد: هرگونه اصلاح ساختاری در ستاد برق کشور مستلزم پیش‌نیاز افزایش اختیارات و مسئولیت‌های واحدهای استانی در این بخش است.
وی همچنین با اشاره به مصوبه اخیر هیئت وزیران در چابک‌سازی ستاد امور آب کشور به معنای یکپارچگی امور آب و آبفا و شرکت مدیریت منابع آب ایران و استقرار معنادار واحدهای مدیریت حوضه‌های آبریز گفت: این موضوع در نشست ابتدائی امسال هیئت دولت به تصویب رسید و در آستانه اجرای این کار مهم هستیم و امیدواریم با همکاری همه مدیران‌عامل آب منطقه‌ای در استان‌ها، شرکت مدیریت منابع آب ایران و همکاران در ستاد امور آب، به شکل مناسب اجرایی شود و در این دولت آثار خیر آن را شاهد باشیم.

مدیریت مناسب مخازن سدها در بهار و تابستان

وی همچنین گفت: هنوز دغدغه سیلاب‌های پیش‌رو را داریم و بایستی با مدیریت مخازن سدها در بهار و تابستان امسال و با تکیه بر تجربه و توان بخش‌های تخصصی، بدون بروز مشکل این کار صورت گیرد و در مناطقی که بارش‌ها کمتر بوده امید است تابستان هم به نحو مناسبی مدیریت شود.

اردکانیان اظهار کرد: یکی از برنامه‌هایی که بخشی از آن دچار عقب‌ماندگی است، طرح‌های سازگاری با کم‌آبی استان‌هاست که در تعداد قابل توجهی از استان‌ها هنوز این طرح‌ها نهایی نشده است و اصلی‌ترین و اولین مسئول این کار، مدیران‌عامل شرکت‌های آب منطقه‌ای هستند.

وی هشدار داد: در استان‌هایی که این کار هنوز نهایی نشده باید پیگیری شود، چرا که حداکثر سقف زمانی برای این کار در تمام استان‌ها پایان تابستان است.
اردکانیان، با اشاره به پرداخت جدی به نتایج کار مدیریت سیلاب که گزارش آتی آن در روزهای آتی ابلاغ می‌شود و آماده نگه داشتن نیروگاهای برق آبی در این زمینه، تاکید کرد: امسال به تک تک واحدها نیاز داریم و هر مشکل احتمالی بایستی در اسرع وقت مرتفع شود و امکان استفاده از آن فراهم گردد.
اردکانیان در ادامه به تاسیس مرکز ملی مطالعات آب های مرزی در سال 99 اشاره کرد و گفت: این مطالبه مستقیم من از معاونت آب و آبفا و مدیرکل مرتبط است و دیگر واحدها هم همکاری لازم را خواهند داشت.

مراقبت‌های عمومی در شرایط خاص فعلی

اردکانیان همچنین درباره مراقبت های عمومی در شرایط خاص فعلی، گفت: کنترل بهداشت محیط کار مورد تاکید ستاد ملی مقابله با کروناست. کشور نباید و نمی تواند تولید و فعالیت خود را برای مدت زمان قابل توجهی تعطیل کند؛ این یک ضرورت است. باید با رعایت مسائل بهداشتی و اولویت تامین سلامت، فعالیت و کار را در عرصه های ضروری دنبال کنیم.

وی با اشاره به تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا اعم از جلوگیری از حضور افراد بیمار در محیط‌های کار، اطلاع‌رسانی به محل کار و خانواده در صورت مثبت بودن ابتلای فرد به کرونا گفت: در مجموعه همکاران اگر مواردی بود که با علم به مثبت بودن تست کرونای خود در محیط کار حاضر شده، سریعا باید به مراجع مربوطه ارجاع و در صورت لزوم برخورد لازم هم انجام شود.
وزیر نیرو تاکید کرد: بخشنامه‌ها باید دقیقا اجرا و آستانه‌های بحران و کیفیت کارکنان کلیدی تامین و از هرگونه برخورد فرصت‌طلبانه با این قضیه جلوگیری شود.

پویش سال 99

وی همچنین درباره پویش امسال وزارت نیرو در ادامه پویش سال گذشته گفت: کاری که برای سال 99 می‌خواهیم انجام دهیم در زمینه اصلاح مصرف به مفهوم عام آن است و عنوان آن نیز نیازمند همفکری است تا دربرگیرندگی و جامیعت لازم داشته باشد که در امتداد کارهای پیچیده ساخت و سازها، به سازوکارها و بهبود روش‌ها نیز توجه و پرداخته شود.
اردکانیان گفت: روندهای کاری ما هر چقدر اصلاح شوند زمینه را برای انجام ساخت و سازهای موثرتر و کم هزینه تر و با راندمان تر فراهم می‌کند. وی افزود: اگر بخواهیم وظیفه مطلوبی را برای خود ترسیم و از هم‌اکنون در ازای سال‌های مدیریتی خود بتوانیم احساس رضایتمندی کنیم، این وظیفه آن است که در این دوران چقدر توانسته‌ایم در شیوه‌های مصرف منابع موجب اصلاح شده باشیم و آن‌ها را به اخلاق و عادت تبدیل کرده‌ایم.
بر این اساس از همه همکاران ستادی و استانی دعوت می‌کنم که پس از همفکری و مشورت با سایر همکاران، بهبودهایی را که می‌توان در برنامه کار سال 99 در عرصه‌های مختلف مورد توجه قرار داد، اعم از اصلاح سازوکارها و فرآیندهای کاری را بدون هرگونه مصالحه‌ای تدوین و ارسال نمایند تا بتوانیم با همکاری هم و ظرف دو هفته آینده، پویش سال 99 را نهایی و شروع به اجرا نمائیم.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 281
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران