پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 338452 تاریخ : 1397/02/16-14:38:14
,17,23,
اثرات افزایش قیمت دلار بر اقتصاد

یادداشت

اثرات افزایش قیمت دلار بر اقتصاد

از مهم ترین مسائلی که این روزه شاهد آن هستیم افزایش نوسانات نرخ ارز می‌باشد که این افزایش منجر به سردرگمی در بسیاری از ارکان تولیدی-اقتصادی و چرخه عرضه و تقاضا می‌شود که در نتیجه آن فاقد برنامه‌ریزی درست و عدم پیش بینی در آینده خواهیم شد که این خود موجب افزایش فشار روانی در جامعه و بلاتکلیفی تجار خواهد شد. در نتیجه وزارت اقتصاد برای کاهش اثرت روانی آن در جامعه این نوسانات را مقطعی اعلام کرده و معتقد است این نوسانات از بین خواهد رفت.

بانک و صنعت ؛ برخی معتقدند افزایش قیمت دلار اثرات مثبتی بر اقتصاد خواهد داشت که با اندکی تامل در می‌یابیم این اثرات مثبت هم دوره‌ای خواهد بود و پس از مدتی تبدیل به اثرات منفی در جامعه خواهد شد. برای مثال بعضی از اقتصاد دان‌ها می‌گویند افزایش قیمت دلار موجب افزایش صادرات خواهد شد پس این موضوع را عاملی مثبت برای افزایش قیمت دلار می‌دانند در صورتیکه این موضوعی موقتی است، چرا که پس از مدتی با افزایش یافتن قیمت ارز قیمت تمام شده کالاهای تولیدی و قیمت مواد اولیه هم افزایش خواهد یافت و در نتیجه تاثیری نخواهد داشت و تبدیل به اثری منفی می‌شوند و نکته مهم تر از آن، این است که مخارج زندگی مصرف کنندگان به صورت مستقیم و غیر مستقیم از قیمت دلار تاثیر می‌پذیرد و با افزایش قیمت کالاهای مورد نیاز مصرف کنندگان قدرت خرید آنها کاهش می‌یابد که باعث سلب اعتماد مردم از اقتصاد خواهد شد که این خود معضلی بزرگ است.

در پی افزایش فشارهای روانی شاهد کاهش دستوری قیمت ارز بودیم که این موجب کاهش قیمت طلا و در نهایت افزایش تقاضای آن خواهد شد که در آینده این خود تبدیل به مشکل شده و به نوسانات دامن خواهد زد.

نوسانات قیمت ارز موجب می‌شود صادر کنندگان یا به علت ریسک پذیر بودن دست از فعالیت بردارند و یا برای کسب سود و منفعت ریسک بیشتری کنند و از آنجا که ایران قدرت تعیین قیمت‌های جهانی را دارا نیست، وارد کنندگان کالاها را گران تر وارد می‌کنند و صادر کنندگان در خواست سود بیشتر دارند که در نتیجه با تورم می‌شویم.

در ادامه افزایش نرخ تورم موجب کاهش ارزش پول ملی می‌شود و این قضیه نیز تورم زاست زیرا اقتصاد ایران اقتصادی خام فروش است و عمده کالاهای وارداتی واسطه‌ای و سرمایه‌ای هستند، پس نرخ ارز ثمری برای اقتصاد ایران نخواهد داشت و تضعیف پول ملی زمانی مفید خواهد بود که کالایی برای صادر کردن وجود داشته باشد وقتی کالایی برای صادرات نداریم این تضعیف به ضرر اقتصاد خواهد بود همچنین افزایش نرخ ارز موجب سلب اعتماد سرمایه گذاران و در نتیجه کاهش سرمایه گذاری است زیرا نوسانات قیمت ارز موجب بی ثباتی وضع اقتصاد می‌شود و سرمایه گذاران به علت عدم توانایی برای پیش بینی وضع آینده اعتماد لازم جهت سرمایه گذاری ندارند لذا بازهم مشکلاتی خواهیم داشت. برای مثال بیکاری از مهم‌ترین مشکلات کشور است پس نوسانات قیمت موجب می‌شود سرمایه گذاری در این زمینه کاهش یابد و معلق شود پس اثرات منفی ناشی از نوسانات ارز بسیار بیشتر از اثرات مثبت آن است که از مهم‌ترین اثرات منفی آن نیز می‌توان به عدم ثبات وضعیت اقتصادی و عدم توانایی پیش‌بینی و سرمایه گذاری است. نباید فراموش کرد که افزایش این نوسانات موجب ایجاد چالش در اقتصاد نیز می‌شود، همانطور که اثرات افزایش نوسانات سال 91 و 92 در کشور باقی است.

در پایان باید گفت که با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور دولت دیگر توانایی در دست گرفتن زمام امور را نخواهد داشت و حتی تزریق ارز هم نمی‌تواند التهابات موجود در بازار را بهبود بخشد پس این وضعیت بحرانی همچنان ادامه خواهد داشت و ضربه اصلی آن بر مردم وارد خواهد شد.



 

 

 این یادداشت در ویژه نامه الکترونیکی بورس، بانک و بیمه منتشر شده است.

 


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 285
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران