پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 508014 تاریخ : 1398/11/28-13:21:55
,23,17,
اثر مالیات بر ارزش افزوده در کاهش فرار مالیاتی

اثر مالیات بر ارزش افزوده در کاهش فرار مالیاتی

بدون شک کسب درآمدهای مالیاتی به عنوان درآمدی مستمر،قابل اطمینان وپاک که در رشد و توسعه ی اقتصاد ملی تأثیری غیر قابل انکاردارد همواره مدنظر همه دولت ها بوده است.

بانک و صنعت، در این راستا و در میان انواع مالیات های موجود، مالیات بر ارزش افزوده ،مالیاتی با ویژگی های خاص و منحصر به فرد در جایگاهی خاص قراردارد. مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی چند مرحله ای است که براساس درصـدی از ارزش افـــزوده کالاهــــای تــــولید شده و یـــا خدمات ارائه شده در مراحل مختلف تولید و توزیع از مودی مربوطه دریافت می گردد.
مالیات بر ارزش افزوده به دلیل ویژگی های منحصر بفرد و بارز ی که دارد امروزه در کشور های توسعه یافته و در حال توسعه یکی از مهمترین منابع کسب درآمدهای مالیاتی دولت‌ها می باشد.
برخی از ویژگی های بارز مالیات بر ارزش افزوده عبارتند از: تداوم وصول مالیات (که موجب ثبات در برنامه ریزی دولت برای ارائه خدمات مورد نیاز کشور در زمینه‌های مختلف می شود)، دوره های کوتاه مدت وصول آن(که تداوم تأمین نقدینگی خزانه دولت را تامین می کند)، مقطوع بودن نرخ این مالیات، زمان قطعیت کوتاه( که باعث حداقل شدن تأخیر در وصول درآمدهای مالیاتی می شود) و شاید به جرأت بتوان گفت که مهمترین ویژگی مالیات بر ارزش افزوده " ایفای نقش موثر درکاهش فرارهای مالیاتی"، می باشد.
لازم به ذکر است بسط و گسترش مالیات بر ارزش افزوده ، علاوه بر تأمین منابع مالی قابل اطمینان و پاک و مستمر برای دولت، به دلیل تغییر جهت دریافت مالیات از مصرف‌کننده به جای تولیدکننده گسترش پایه‌ی مالیاتی با حذف معافیت‌های غیرضروری و اعمال مالیات‌های جدید، کاهش قابل ملاحظه نرخ های مالیاتی، جلوگیری از اخذ مالیات مضاعف بر مصرف محصول قطعا باعث رضایت‌مندی مردم و مودیان و کاهش انگیزه فرار مالیاتی ،تجمیع بانک اطلاعات فعالیت های اقتصادی و در نهایت شفاف‌سازی همه مبادلات اقتصادی شده، رشد و اعتلای اقتصاد ملی را در پی خواهد داشت.


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 215
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران