پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 495869 تاریخ : 1398/10/11-10:21:22
,23,17,
آثار پرداخت مالیات و نقش آن در ارتقا فرهنگ مالیاتی

آثار پرداخت مالیات و نقش آن در ارتقا فرهنگ مالیاتی

بی تردید مالیات ها منبع اصلی درآمد برای هر کشوری در جهان معاصر هستند. به همین دلیل هر کشوری به طور کلی تلاش می کند تا وضعیت عمومی و کیفیت سیستم مالیاتی خود را بهبود بخشد. عدم پرداخت مالیات، در قالب اجتناب مالیاتی و فرار از مالیات، شایع ترین مشکل مالیات است. با این حال، به طور گسترده ای اعتقاد بر این است که دولت می تواند با تضمین یک نظام مالی کارآمد و همچنین فرهنگ مالیات سالم، بر این مشکل غلبه کند.

بانک و صنعت، به واقع بایستی اذعان نمود، بدون فرهنگ و فرهنگ سازی نمی توان در هیچ زمینه ای موفق بود. فرهنگ از خود شخص شروع می شود و به سمت جامعه گسترش پیدا می کند. فرهنگ و کار فرهنگی باید از ریشه شروع و آموزش داده شود تا در بلند مدت تاثیر گذار گردد.
فرهنگ مالیاتی مجموعه ای از طرز تلقی، بینش و میزان مشارکت مردم در قبال سیستم مالیاتی است. مسلم است فرهنگ مالیاتی متاثر از فرهنگ عمومی جامعه است.
افزایش شفاف سازی و چگونگی هزینه کرد درآمدهای مالیاتی موجب اعتماد مردم به دستگاه مالیاتی و همچنین باعث توسعه فرهنگ مالیاتی و نیل به اهداف نظام مالیاتی می‌شود، از این رو در اکثر کشورها با استفاده از آموزش و اطلاع رسانی سعی در افزایش رغبت مودیان به پرداخت مالیات دارند.
یکی از موارد مصرف مالیات در جامعه توسعه خدمات و امکانات درمانی می باشد. برهمگان مشخص است که سلامتی اساسی ترین نیاز بشری و بزرگترین موهبت الهی به شمار می‌رود. برخورداری از یک زندگی مولد و با کیفیت، توأم ‏با طول عمر قابل قبول و عاری از بیماری و ناتوانی، حقی است همگانی که مسئولیت آن برعهده دولتهاست‎.به طوری که از میزان 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده کالا و خدمات یک درصد آن به سلامت و درمان و 3 درصد به شهرداری ها اختصاص داده می شود که در خصوص درمان می توان نقش سهم مالیاتی که به این حوزه داده شده است را به وضوح در طرح جامع سلامت که در سالهای اخیر به اجرا در آمده است و هزینه های درمان را بسیار پایین آورده است اشاره کرد. همچنین میزان 3 درصدی که به شهرداری ها داده می شود، در مصارفی از جمله تجهیز و نوسازی حمل و نقل عمومی، ایجاد فضاههای تفریحی، ترمیم خیابانها و معابرشهری و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.
همچنین بایستی به این نکته اشاره نمود که بالا بودن سطح رفاه و درآمد ،توسعه خدمات آموزشی، تولید و اشتغال و سطح بالای پوشش های بیمه ای و دیگر موارد حمایتی، ره آورد پرداخت مالیات و همچنین سطح بالای توسعه یافتگی جوامع مدرن محسوب می شود.
به عبارتی ساده تر بایستی گفت : آموزش و پرورش رکن اساسی توسعه است، آموزش افراد نوعی سرمایه گذاری ملی است و هر کشوری که در این راه تلاش بیشتری نماید بدون شک از رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی بیشتری در آینده برخوردار خواهد شد، سرمایه انسانی که در نتیجه آموزش حاصل می شود از مهمترین عوامل رشدو توسعه اقتصادی است.
پرداخت مالیات از مهمترین عوامل رشد و توسعه جامعه محسوب می شود و باعث افزایش خدمات و عمران و آبادانی کشور می شود. در حال حاضر بخش عمده ای از اعتبارات و درآمدهای مالیاتی، صرف عمران، آبادانی و امور زیربنایی کشورمی شود. به عنوان مثال هزینه ی دولت در تامین منابع مالی احداث زیر ساختهای کشور نظیر ایجاد پل ، تونل ، راه آهن ، فرودگاه ، جاده و نظایر آن اشاره نمود.
علاوه بر موارد بالا، حفظ استقلال و تمامیت کشور از طریق تامین وسایل و تجهیزات دفاعی استقرار و اداره نیروهای نظامی و انتظامی تامین آب، برق، مخابرات و سایر وسایل ارتباطی جمعی برای عموم، تامین قوه قضائیه برای حل و فصل دعاوی واستقرار امنیت اجتماعی ، تامین مایحتاج عمومی افراد جامعه در یک سطح قابل قبول، تامین زیر ساخت های اقتصادی و صنایع مادر و کلیدی برای ایجاد زمینه های تولید و اشتغال و تعادل اقتصادی، تقویت روح بررسی و تحقیق و حمایت، تشویق محققان ، علوم و فنون، صنعت و کشاورزی و توزیع عادلانه ثروت وکاهش فاصله طبقاتی و غیره از موارد مصرف مالیات در جامعه می باشد.
بنابراین ملاحظه می شود که دولت برای دستیابی به اهداف خود برای پاسخگویی به نیازهای اساسی جامعه که به بخشی از آن اشاره شد نیازمند منابع مالی است. امروز در کلیه کشورها صاحب نظران مسائل اقتصادی بهترین منبع تامین هزینه های دولت را مالیات می دانند. زیرا علاوه بر آن که اتکا دولت را به منابع خدادادی مثل نفت که یک ثروت ملی و متعلق به نسل های آینده نیز هست، کم می کند. یک شور و اشتیاق ملی برای مشارکت در امور کشور در آحاد افراد جامعه ایجاد می کند. از طرفی دیگر ایجاد و تغییر فرهنگ به زمان نیاز دارد باید در جامعه این باور ایجاد شود که هر نسلی مکلف است در دوره حیات خود هزینه های اداره امور کشور را خود تامین کند. برای ایجاد این فرهنگ باید زمینه ای فراهم شود تا مردم با اطمینان و با مشارکت ملی وارد عرصه فعالیت های اقتصادی شوند و برای تحقق این منظور همه اقشار جامعه از جمله رسانه ها و مطبوعات می توانند نقش موثری در فرهنگ سازی ایفا کنند.


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 257
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران