پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 515236 تاریخ : 1399/04/11-12:35:56
,23,17,
آثار و نتایج پرداخت مالیات در حوزه بهداشت

آثار و نتایج پرداخت مالیات در حوزه بهداشت

امروزه به طور گسترده ای در بین خبرگان اقتصادی این باور وجود دارد که فعالیت های دولت در سطوح ملی آثار مهمی بر عملکرد اقتصادی کشورها می گذارد. دولت های امروزی با استفاده از ابزارهایی مانند مالیات، مخارج ملی هزینه ای، برخی کالا ها و خدمات عمومی را می پردازند. از جمله این موارد مقوله بهداشت و سلامت است که به طور جدی از سرمایه گذاری های دولتی تاثیر می پذیرد.

بانک و صنعت، در ایران با توجه به اهمیت بالایی که برای بهداشت و سلامت جامعه در نظر گرفته شده است سعی شده تا زمینه دسترسی عادلانه همه اعضای جامعه به خدمات بهداشتی و درمانی فراهم شود و از بار این هزینه‏ها بر دوش مردم بکاهند، به همین منظور به مالیات به عنوان راهکاری اثربخش نگریسته شده است که درآمدهای مالیاتی نقش مهمی در تحقق این اهداف مهم ایفا خواهد کرد. هم‏اکنون بر اساس قانون یک واحد از 9 واحد مالیات بر ارزش افزوده صرف تامین هزینه‏ های بهداشت و سلامت جامعه می شود که مردم مدتی است پیامدهای اثربخش و سودمند اجرای این قانون را به چشم می بینند. به طوری که دولت با اتکاء به این درآمد مالیاتی توانسته با راه اندازی "بیمه سلامت" بسیاری از افرادی که تحت حمایت هیچ نوع بیمه ای نبودند تحت پوشش بیمه قرار دهد و با پایین آوردن هزینه های درمانی بخصوص در بیمارستانهای دولتی کمک بزرگی به اقشار کم درآمد جامعه کند بدون تردید علاوه بر تخصیص بخشی از مالیات بر ارزش افزوده به بهداشت و درمان، تحقق سایر درآمدهای مالیاتی نیز در نهایت به دولت کمک می کند در مسیر تحقق اهداف خود برای توسعه خدمات درمانی و ایجاد دسترسی عادلانه همه اقشار جامعه به این خدمات گام های استوارتری بردارد.
موضوع دیگری که در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است این است که می توان از مالیات به عنوان ابزاری برای کنترل کالاها و رفتارهای آسیب رسان استفاده کرد. کالاهای آسیب رسانی از قبیل آلاینده های محیط زیست، سیگار و نوشابه که افزایش استفاده از آنها به معنای افزایش هزینه های سلامت و درمان است، مشمول مالیات‏های ویژه‏ای قرار گرفته است که بخش عمده درآمد حاصل از این مالیات ها نیز به وزارتخانه‏ی بهداشت و درمان، اختصاص می‏یابد تا صرف تجهیز مراکز بهداشت و درمان شود. در کل سرمایه گذاری دولت برای سلامت و بهداشت جامعه، برای اقشار کم درآمد که نمی توانند از عهدة تامین مالی مراقبتهای بهداشتی برآیند، باعث بهبود رفاه این گروه می شود. و این مهم جز با پرداخت به موقع مالیات میسر نمی شود.


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 338
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران