پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 451196 تاریخ : 1397/12/20-10:32:31
,23,17,
آثار زیانبار فرار مالیاتی در جامعه

یادداشت

آثار زیانبار فرار مالیاتی در جامعه

مالیات در واقع انتقال بخشی از درآمدهای جامعه به دولت و یا بخشی از سود فعالیت‌های اقتصادی است که نصیب دولت می‌گردد به عبارت دیگر دولت ها جهت رشد و شکوفایی و همچنین ارائه خدمات عمومی و اجتماعی نیاز به منبعی جهت تامین برخی از این هزینه ها دارند که جهت دستیابی به این موضوع دولت، هر یک از افراد جامعه را با توجه به توانشان ملزم به پرداخت قسمتی از درآمد و دارایی خود نموده است.

بانک و صنعت، هرگونه تلاش غیرقانونی برای پرداخت نکردن و یا کم پرداخت کردن مالیات مانند ندادن اطلاعات لازم در مورد عواید و منافع مشمول مالیات به مقامات مسئول، فرار مالیاتی خوانده می شود. فرار مالیاتی، یک نوع تخلف از قانون است. وقتی که یک مودی مالیاتی از ارائه گزارش درست در مورد درآمدهای حاصل از کار یا سرمایه خود که مشمول پرداخت مالیات می شود، امتناع می کند یک نوع عمل غیر رسمی انجام می دهد که او را از چشم مقامات دولتی و مالیاتی کشور دور نگه می دارد و آثار زیانباری بر اقتصاد کشور وارد می کند.

در هر حال بدیهی است که اولین انگیزه در به‌کارگیری روش‎هایی برای فرار از مالیات، افزایش ثروت و منافع فردی است. فرار مالیاتی از جمله جرایمی است که از آن به عنوان یک پدیده شوم نظام اقتصادی جوامع و یک عمل غیرقانونی یاد می شود که همه کشورهای دنیا با آن درگیر هستند.
فرار مالیاتی منابع دولت را کاهش می دهد. درنتیجه، دولت در تخصیص سرمایه گذاری های لازم با کمبود مواجه خواهد شد. دولت دارای مسئولیت های بسیار زیادی می باشد در حالی که با فرار مالیاتی منابع لازم برای عمل به آنها وجود ندارد. از جمله این مسئولیت ها می توان به تامین امنیت وحفظ یکپارچگی کشور، توسعه آموزش عمومی و تامین امکانات و فراهم نمودن تسهیلات لازم، توسعه بهداشت وافزایش سطح سلامت شهروندان، گسترش و نگهداری از راههای ارتباطی، تامین انرژی وسرمایه گذاری در انرژی های جایگزین از جمله این موارد هستند. خلاء وکاستی در هر یک از این حوزه ها می تواند آثار وپیامدهای عمیقی بر جامعه داشته باشد.
همچنین این امکان وجود دارد که فرار مالیاتی، باعث نارسایی در توزیع عادلانه درآمد و انباشت ثروت برای گروه های خاص می شود. گروهی که ثروتمند هستند و به منابع دسترسی دارند هرروز غنی تر وقوی تر شوند و در مقابل گروهها و اقشاری که از این منابع استفاده نمی کنند هر روز عرصه های بیشتری را از دست می دهند. این مسئله بر تصور شهروندان از عدالت اجتماعی تاثیر می گذارد.
شانه خالی کردن از پرداخت مالیات منصفانه و واقعی از سوی بخشی از اقتصاد، در اولین گام بر بازار رقابتی تاثیر گذاشته و به دلیل آثاری که ایجاد می‌کند سایر فعالان اقتصادی را نیز به‌ حرکت در این مسیر می‎کشاند. دامن زدن به بخش غیررسمی اقتصاد و گسترش آن، گریز سرمایه از کشور، از بین رفتن منابع، جذابیت برای ورود پول‌های کثیف و حضور خلاف‎کاران در عرصه اقتصاد از جمله پیامدهای فرارهای مالیاتی است. علاوه بر این موارد فرار مالیاتی ابزارها واهرم های نظارتی وکنترلی دولت را خنثی می کند.
دراین بین سازمان امورمالیاتی کشور جهت کاهش دغدغه فرارمالیاتی و گسترش فرهنگ پرداخت مالیات در کشوردر کنار انجام فعالیت‏های ذاتی و قانونی خود پیوسته در جهت آگاه‏سازی افکار عمومی جامعه و تقویت بنیه‏ های فرهنگی پرداخت مالیات می‏کوشد.
پرواضح است، اگر بتوان مردم را نسبت به ضرورت و آثار سازنده مالیات بر جامعه آگاه کرد، برای جلوگیری از جرایم و تخلفات مالیاتی نیازی به تشدید تدابیر الزام‏آور قانونی نخواهد بود. این مهم زمانی رخ می‏نماید که مردم مطمئن شوند که پرداخت مالیات مترادف توسعه اقتصادی، توسعه خدمات درمانی، خدمات آموزشی، افزایش رفاه جامعه و افزایش امنیت خواهد بود و در مقابل، فرار از مالیات به معنای دور شدن از این چشم‏اندازها است. 


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 312
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران